کارگردان مستند «پسرم» عنوان کرد؛

ایجاد موازنه قدرت در جبهه رسانه‌ای علیه تکفیری‌ها به دست مستندسازان جوان

محمد مهدی خالقی در مراسم اکران مستند «پسرم» هدف مستندسازان را ایجاد موازنه قدرت در جبهه رسانه‌ای علیه تکفیری‌ها و کندتر کردن تیغ هجوم رسانه‌ای آمریکا، اسرائیل و عربستان در حمایت از آشوب‌طلبان منطقه عنوان کرد.
کد خبر: ۲۵۴۶۵۹
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۵ - 27August 2017
ایجاد موازنه قدرت در جبهه رسانه‌ای تکفیری‌ها به دست مستندسازان جوانبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، مستند «پسرم» روایت زندگی شهید مدافع حرم لشکر فاطمیون «محمدرضا خاوری» با نام جهادی «حجت» از سری اکران‌های مردمی «جشنواره عمار» طی مراسمی در پایگاه بسیج شهید محقق مسجد فقیه سبزواری، واقع در منطقه طلاب مشهد اکران شد.

«محمد مهدی خالقی» کارگردان این مستند در ادامه مراسم، به ارائه توضیحاتی در خصوص فیلم پرداخت.

خالقی با مهم دانستن پخش آثار تولید شده در حوزه مقاومت گفت: پروسه‌ای که خداوند برای شهادت قرار داده است از ابتدا تا انتها با حساب و کتاب شروع می‌شود و برنامه ریزی شده است. خدا را شاکرم که من را در انجام کار کوچکی برای کاری بزرگ آنها انتخاب کرده است.

وی همچنین درباره هدف ساخت این مستند، مراحل تولید مستند و چرایی انتخاب شهید خاوری بیان کرد: همانطور که مطلع هستید پس از آغاز جنگ سوریه در دومین سال آغاز درگیری ها گروهی ۲۲ نفره از مهاجرین افغانستانی در ابتدا با نام فاطمیون بر اساس درخواست داوطلبانه خودشان و عشق و ارادتی که به اهل بیت (ع) داشتند به سوریه اعزام شدند تا در کنار دیگر مدافعان حرم نقشی داشته باشند. در آن زمان جنگ به مرحله حساسی رسیده بود و حرم حضرت زینب (س) در تیررس تکفیری ها بود که اگر خدای‌ناکرده دستشان به حرم می‌رسید جسارت می‌کردند؛ اما این رزمنده های فاطمیون ورق را برگرداندند. اگر فاطمیون که حالا تبدیل به لشکر شده و فرماندهان آن نبودند، سرنوشت سوریه مشخص نبود.

وی افزود: در طی این سال‌ها فرماندهان بزرگ و توانمند فاطمیون در سوریه از جمله ابوحامد، فاتح، حجت، ابوسجاد و غیره به شهادت رسیدند که شهید حجت نیز یکی از آنها و جزو نفرات حساس و کلیدی فاطمیون بود، که به دلیل نبوغ و سابقه شگرفی که در جنگ از دوره جهاد در افغانستان داشت، شخصیت بسیار تاثیرگذاری بود.

کارگردان مستند پسرم ادامه داد: در کنار شکل‌گیری، تکامل و قدرتمندتر شدن لشکر فاطمیون، از سال ۱۳۹۴ واحدی به نام «رسانه» شکل گرفت که بیشتر افراد آن را رزمنده ها تشکیل می‌دادند که با کمترین وسایل اقدام به ثبت وقایع در ذیل لشکر فاطمیون کردند. مانند عملیات‌ها، مصاحبه با رزمنده‌ها و اشخاصی که بعدها به شهادت رسیدند که متاسفانه هیچ کاری از آنها تولید نشد و یا صرفا آرشیوی از تصاویر و فیلم های آنان موجود بود. با تصمیم گیری جمعی که بنده یکی از اعضای آن بودم پروژه‌ای با عنوان مجموعه مستند «فرماندهان شهید فاطمیون» تعریف شد.

خالقی روند ساخت فیلم های مستند را خوب توصیف و عنوان کرد: تاکنون 9 مستند از این مجموعه تکمیل و آماده پخش شده است که بامساعدت شبکه افق در محرم امسال پخش خواهد شد. امیدواریم پس از مدت حدود 2 سال این برنامه عملی شود و ادای دینی هر چند کوچک به محضر این شهدا و خانواده‌هایشان باشد.

کارگردان مستند «پسرم» با بیان اینکه مستندها به جشنواره های بسیاری ارسال شده است، تصریح کرد: یکی از این جشنواره ها «جشنواره عمار» است که امکان نمایش فیلم را برای مخاطبان فراهم می‌کند و از این طریق، فیلم به نقاط مختلف کشور و حتی به کشورهای خارجی مانند عراق و سوریه ارسال و اکران شده است.

خالقی در مورد محل فیلمبرداری‌ها گفت: برای ساخت این فیلم به سوریه سفر نکرده‌ام و فیلمبرداری‌های مادر شهید در مشهد انجام شده و برای بخش های جنگ هم از راش های رسانه‌ها که در منطقه فیلمبرداری شده است، استفاده کرده‌ایم.

وی نقطه عطف و تمایز تولیدات خود را جهاد رسانه‌ای دانست و تصریح کرد: جنگ ما بیشتر از این که نظامی باشد، در رسانه ها جریان دارد. همانطور که در این اواخر شاهد انتشار فیلم و عکس های شهید «حججی» و وقایع پس از آن بودید. کشورهای مرتجع عربی از تکفیری ها در سوریه سال ها حمایت کردند، تا خط مقاومتی که در منطقه علیه اسرائیل غاصب بپا خواسته بود را بشکند و دائم با گزارش های خبری، مستندهای گزارشی و بمباران های خبری علیه این جبهه اقدام کرده است.
 
کارگردان مستند پسرم عنوان کرد: بی‌بی‌سی و آمریکا آزادانه خبرنگار در میان جبهه مخالفین دارند که مستقیما و جانبدارانه گزارش می دهند. طبیعتا ما باید در این جبهه نیز کار کنیم؛ گرچه تجهیزات ما به اندازه آن‌ها نیست؛ ولی بچه های ما انگیزه و خلوص بالایی مانند این رزمنده ها دارند که بدون هیچ چشم‌داشتی به جای اسلحه، دوربین به دست گرفته اند تا هرچقدر که می توانند تیغ تکفیری‌ها را کندتر کنند.

خالقی گفت: جنگ‌های امروز مدرن شده است. اهمیتی که رهبر معظم انقلاب در سخنانشان به رسانه ها می‌دهند گویای این مهم است. هدف اصلی ما موازنه قدرت در جبهه رسانه‌ای است. همچنین جوان امروزی ما که دنبال خوراک معنوی و الگو برای زندگی می‌گردد، چرا نباید شخصی مانند شهید «حجت» و سایر شهدا را به جای «اسپایدرمن» و «بتمن» الگوی زندگی خودش بگیرد.
 
بنا بر این گزارش، مستند «پسرم» به درخواست شبکه افق و سفارش واحد رسانه لشکر فاطمیون تولید شده است.

انتهای پیام/ 141
نظر شما
پربیننده ها