محمد‌علی الحکیم در گفت‌وگوی تفصیلی با دفاع پرس:

ایران جزیره ثبات است/ راه 1400 ساله را ادامه می‌دهیم/ مقاومت داعشی‌ها مقاومت «دلاری» است

مدیر خبرگزاری النخیل با بیان اینکه عناصر تکفیری با حمایت برخی از طرف‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای تلاش می‌کنند امنیت ایران را دچار چالش کنند، گفت: ایران در دریای مواج و متلاطم منطقه جزیره ثبات است.
کد خبر: ۲۵۴۹۸۳
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۰ - 02September 2017

گروه بین‌الملل دفاع پرس: امنیت عراق بعد از اینکه آمریکایی‌ها به بهانه سرنگونی حکومت صدام خاک این کشور را اشغال کردند، دستخوش تغییر و تحولات شد و از دل این مداخلات نظامی جریان‌های تکفیری قد علم کردند و بحران امنیتی برای عراقی به ارمغان آوردند. یکی از جریان‌های تکفیری که به اعتقاد برخی از تحلیلگران وحشتناک‌ترین گروه تروریستی از لحاظ جنایت علیه بشریت است، گروه تروریستی داعش می‌باشد. این گروه تروریستی از سال 2014 در یک حمله غافلگیر کننده وارد خاک عراق شد و با تسخیر برخی از استان‌های این کشور دست به جنایت‌های بی‌سابقه‌ای علیه شهروندان عراقی زد.

اما این روزها می‌بینیم که نیروهای مسلح عراق به همراه بسیج مردمی داعشی‌ها را از پای در آورده‌اند و تا حد زیادی می‌توان پرونده آن‌ها را در عراق مختومه اعلام کرد. در همین خصوص با محمد علی الحکیم مدیر خبرگزاری النخیل عراق به گفت‌وگو نشستیم که مشروح آن به شرح ذیل است:

دفاع پرس: با توجه به اینکه عراق در آستانه پاکسازی کامل از لوث تروریست‌های تکفیری داعش قرار دارد، به نظر شما حکومت عراق چه برنامه‌هایی برای مدیریت مناطقی همچون موصل و یا کل عراق پیش‌بینی کرده است‌ تا این کشور مجددا در معرض تهدید تکفیری‌های پلید قرار نگیرد؟

حکیم: تکفیری‌ها نه‌تنها برای موصل، بلکه برای کل عراق برنامه‌های جدیدی در نظر گرفته‌اند. هیچ شکی در این نیست که عراق مجددا دچار تهدیدهای جدیدی شود. حکومت عراق باید مشی اعتدال را در پیش بگیرد و باید با فکر و تدبیر به دنبال برنامه مدون باشد، تا مجددا مشکل امنیتی که برای برخی از استان‌های این کشور بوجود آمد، تکرار نشود. برخی از طرف‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای تبلیغ می‌کردند که برخی از گروه‌های عراقی تحت فشار و ظلم قرار دارند، این درحالی بود که این تبلیغات اصلا واقعیت نداشت. هیچ گروهی یا حزبی در عراق مورد ظلم قرار نگرفته و این ادعا، ادعای کذب بود.

13 سال از سرنوگونی صدام و نظام بعثی می‌گذرد؛ اهل تسنن باور نکرده‌اند که حکومت را از دست داده‌اند و اهل تشیع نیز فکر می‌کنند همچنان نقش معارض را در کشور بازی می‌کنند. هر دو طرف در باور کردن واقعیت مشکل دارند. حکومت عراق باید این مشکل را مرتفع سازد و به فکر اصلاح این تفکر باشد و بیشتر به سمت اعتدال پیش برود.

دومین اقدامی که دولت عراق برای واکسینه کردن خود در مقابل تهدیده‌های احتمالی از سوی گروه‌های تکفیری که هر لحظه امکان دارد، امنیت عراق را مجددا دچار چالش کنند، حذف دواعش سیاسی در حکومت عراق و حواله کردن آنها به زباله‌دان تاریخ است و افرادی باید در حکومت باقی بمانند که به عراق و ملت عراق عشق می‌ورزند.

دفاع پرس: ملت عراق چه وظیفه‌ای برای دوره پساداعش دارند؟

الحکیم: عراقی‌ها هزاران سال بود که در کنار هم زندگی می‌کردند؛ اما چه اتفاقی افتاد که بعد از سال 2003 این اختلاف در بین شیعیان و اهل تسنن بوجود آمد! چه کسانی از این اختلاف سود بردند و یا چه کشورهایی مسبب ایجاد اختلاف شدند؟ آمریکا وقتی وارد عراق شدند، هیچ راهی برای محکم کردن پای خود در این کشور جز ایجاد تفرقه بین شیعیان و سنی‌ها پیدا نکردند. اما خوشبختانه ملت عراق متوجه شدند که جنگ فرقه‌‌ای از خارج برای آنها راه اندازی شده است و با بسیج مردمی سعی در خنثی کردن این توطئه کردند.

شنبه منتشر شود///ایران در دریای متلاطم منطقه جزیره ثبات است/ با آرم و سرود کشور تشکیل نمی‌شود/ مقاومت داعشی‌ها مقاومت «دلاری» است/ راه 1400 ساله را ادامه می‌دهیم 

دفاع پرس: صحبت از بسیج مردمی شد، بفرمایید نگاه‌ها به گروهی که بعد از فتوای آیت‌الله سیستانی تحت عنوان «الحشد الشعبی» تشکیل شد و نقش مهمی در اخراج عناصر تکفیری داعش از عراق داشت و البته دارد چگونه است؟

حکیم: حشد شعبی گروهی بود که ظرف چند ساعت بعد از فتوای مرجعیت عالی‌قدر شیعیان آیت الله سیستانی تشکیل شد و توانست بر بزرگ‌ترین دشمن مسلمانان در قرن حاضر پیروز شود. ملت عراق و حتی آنهایی که مخالف حشد شعبی ،می‌گویند که این گروه باید زیر نظر نخست‌وزیری فعالیت کند. هیچ گروه و احزابی در عراق به دنبال این نیست که حشد شعبی را منحل کند. برخی از کشورهایی که تحت تفکر وهابیت قرار دارند، به‌هیچ‌وجه دوست ندارند در عراق چنین گروهی که با عقیده علیه تروریست‌های تکفیری داعش می‌جنگد، وجود داشته باشد. در شرایط فعلی به هیچ عنوان دو دستگی و چند دستگی به صلاح نیست. ما نیاز به وحدت در کل عراق داریم؛ سنی‌ها، شیعه‌ها، کردها و ... باید باهم متحد شوند. اختلاف به نفع عراق نیست.

دفاع پرس: نظر شما در مورد سفر اخیر مقتدا صدر رهبر جریان صدر به عربستان که دیدارهایی با مقامات سعودی داشت، چیست؟

حکیم: کسی نمی‌تواند بگوید که سفر مقتدا صدر به عربستان 100 درصد به ضرر عراق است و کسی هم نمی‌تواند، ادعا کند که این سفر 100 درصد به نفع این کشور است؛ به نظر من اگر از عربستان دست بکشیم خطرناک است، باید یک گروهی با عربستانی‌ها در ارتباط باشد. عربستانی‌ها مار دو سر یا بیشتر هستند، نمی‌توان با این کشور به‌طور کامل قطع رابطه کرد. بارها گفته‌ام که موضع عربستان در قبال حکومت فعلی عراق به هیچ وجه تغییر نمی‌کند. چون وهابی‌ها می‌خواهند در مقابل شیعیان بایستند. تفرقه‌افکنی در خون سعودی‌هاست. اگر سعودی‌ها با حکومت عراق ارتباط برقرار کنند، ماهیت و ذات وهابیت که تفرقه‌افکنی بین مسلمانان است، زیر سوال می‌رود،‌پس همیشه به دنبال ایجاد تفرقه خواهند بود.

دفاع پرس: این روزها شاهدیم که پروژه پر هزینه داعش با شکست مواجه شده است، لذا برخی از طرف‌ها در پی جایگزینی فتنه جدیدی در منطقه هستند، اگر اغراق نکنیم به نظر می‌رسد فتنه جدید طرح اجرای همه پرسی در اقلیم کردستان است، نظرشما در خصوص این طرح چیست؟ آیا اجرای آن ممکن است و اگر اجرا شود منجر به تجزیه عراق نمی‌شود؟

حکیم: کردها نمی‌توانند و نخواهند توانست کشور مستقلی داشته باشند. با یک پارچه دو متری، کشیدن آرم و سرود ملی کشور تشکیل نمی‌شود. فقط اسرائیل از طرح همه‌پرسی کردها استقبال می‌کند، چون می‌خواهد با این طرح کشورهای منطقه غرب آسیا تجزیه شوند تا اسرائیل در امن و امان زندگی کند. اسرائیلی می‌دانند که با حضور مقاومت اسلامی در منطقه کاری نمی‌توانند از پیش ببرند و هرچقدر هم به اختلاف بین مسلمانان دامن بزنند، موفق نخواهند شد. هدف مسعود بارزانی از اجرای همه‌پرسی تشکیل کشور مستقل نیست، او بیشتر به دنبال سهم‌خواهی بیشتر از حکومت مرکزی عراق است. مسعود بارزانی با کدام منابع می‌خواهد کشور مستقل تشکیل دهد! حکومت اقلیم کردستان 32 میلیارد دلار بدهی دارد. این اقلیم از سوی 4 کشور «ایران»، «ترکیه»، «سوریه» و «عراق» تحت محاصره است. کشوری که می‌خواهد مستقل باشد، باید به منابع دریایی دسترسی داشته باشد. اگر امکان داشت 100 سال پیش سایس‌پیکو این رفراندوم را انجام می‌داد و کردستان را از عراق جدا می‌کرد. از سوی دیگر آمریکا نیز مخالف اجرای این همه‌پرسی در شرایط فعلی است.

دفاع پرس: تلعفر آخرین پایگاه تروریست‌های داعش بعد از موصل بود و تروریست‌ها از آن به عنوان موصل کوچک نام می‌بردند، همانطور که مستحضرید، این شهر چند روز پیش به صورت کامل از لوث تروریست‌های تکفیری پاکسازی شد، به نظر آیا شما پرونده داعش در عراق برای همیشه بسته می‌شود یا نه؟

حکیم: داعش خیلی ضعیف است، برخی از رسانه‌های غربی- عربی- عبری به این گروه پر و بال دادند و کشورهای استکباری هم برای پیشبرد اهداف خود در منطقه آن‌ها را مسلح کردند و پول دادند و بزرگشان کردند. حامیان اصلی این گروه برخی از کشورهای منطقه‌ مثل عربستان، قطر، ترکیه و ... و برخی از کشورهای فرامنطقه‌ای همچون آمریکا است. پرونده داعش شاید از نظر نظامی بسته شود؛ اما تفکر وهابی هنوز در منطقه فعال است ممکن است گروه دیگری بعد از این داعش با اسم و عنوان دیگری ظهور پیدا کند.

دفاع پرس: به کشورهایی اشاره کردید که به‌صورت مستقیم و غیر مستقیم از داعش حمایت می‌کردند که یکی اسم ترکیه هم در بین این کشورها بود؛ اما اخیرا می‌بینیم این کشور نسبت به تحولات منطقه تغییر موضع داده است، به نظر شما آیا این تغییر موضع ترکیه یک تغییر استراتژیک است یا نه، این تغییر نوعی تغییر تاکتیکی ترکهاست که شرایط ایجاب کرده موضع اینچنینی داشته باشند؟

حکیم: ترکیه و برخی از کشورهای عربی که حامی داعش بودند، به این نتیجه رسیده‌اند اگر با این گروه تکفیری مقابله نکنند، مقصد بعدی آن‌ها بعد از عراق و سوریه کشورهای آن‌ها خواهد بود. به نظر من ترکیه تا حدی می‌تواند از موضع قبلی خود برگردد؛ ولی 100 درصد تغییر موضع نخواهد داد.

دفاع پرس: به نظر شما می‌توانیم بگوییم که پیشروی‌های محور مقاومت در منطقه برخی از این کشورها را مجبور به عقب‌نشینی از موضع قبلی خود کرده است؟

حکیم: بله؛ محور مقاومت اسلامی به پرچمداری ایران کاری کرده است که برخی از کشورهایی که حامی و مؤسس گروه‌های تروریستی داعش، القاعده و جبهه النصره هستند، دست از حمایت آن‌ها بردارند. منطقه خاورمیانه تا الان در دوره‌های مختلف ریاست جمهوری آمریکا شاهد ظهور یک گروه تکفیری بوده است. طالبان در زمان کلینوتون، القاعده در زمان بوش و داعش در زمان اوباما ظهور پیدا کرده‌اند. احتمالا در زمان ترامپ هم شاهد یک گروه تکفیری خواهیم بود. ملت منطقه باید آگاه و متحد باشند که علیه هم اسلحه نکشند؛ چرا که همه این اختلاف‌ها به نفع ابرقدرت‌هایی است که قصد دارند کشورهای غرب آسیا را تجزیه کنند تا بهتر از منابع آن‌ها استفاده کنند.

دفاع پرس: با توجه به اینکه کشورهای اطراف ایران به نوعی با تهدیدات داخلی و خارجی مواجهه هستند، به نظر شما آیا اقداماتی علیه ایران صورت می‌گیرد تا این کشور را هم مثل سایر کشورها دچار آشوب و بحران کنند؟

حکیم: ایران در دریای مواج و متلاطم منطقه جزیره ثبات است، برخی از کشورهای منطقه با پیام‌هایی که از سوی کشورهای استکباری دریافت می‌کنند، می‌خواهند ایران با ثبات را نیز دچار آشوب و بحران کنند.

دفاع پرس: اختلافی که اخیرا بین قطر و عربستان پیش آمده، آیا ساختگی است یا نه واقعا باهم اختلاف دارند؟

حکیم: اختلاف دارند نه اینکه اصلا اختلافی در کار نیست؛ ولی به زودی حل می‌شود. فکر سعودی‌ها و قطری‌ها یکی است؛ اولی به دنبال ترویج تفکرات وهابی است، دومی هم به نفع تفکر سلفی کار می‌کند. هر دو باهم هستند و علیه شیعیان و مقاومت کار می‌کنند. آنها با این اختلاف به دنبال عکس‌العمل ما هستند، ما باید آگاه باشیم و وارد بازی آنها نشویم. حجاج قطری که وارد عربستان شدند، سعودی‌ها با گل به استقبال آنها رفتند، این کجایش اختلاف است! ما نباید فریب آنها را بخوریم.

شنبه منتشر شود///ایران در دریای متلاطم منطقه جزیره ثبات است/ با آرم و سرود کشور تشکیل نمی‌شود/ مقاومت داعشی‌ها مقاومت «دلاری» است/ راه 1400 ساله را ادامه می‌دهیم 

دفاع پرس: تاثیرگذاری نقش مستشاری ایران در مبارزه با تروریسم برای همه آشکار است، و تقریبا همه مسئولان عراقی به این مسئله اذعان دارند که اگر کمک مستشاری ایران به عراق در مقابله با پدیده تکفیری‌ها نبود تحولات عراق جور دیگری رقم می‌خورد؛ اما در این میان شاهد هستیم که برخی از کشورهای معلوم الحال همچنان در پی دامن زدن به این مسئله هستند که ایران در امور داخلی عراق دخالت می‌کند. به نظر شما این تبلغات جهت‌دار تا چه حدی می‌تواند افکار عمومی عراق را نسبت به ایران تغییر دهد؟

حکیم: حضور مستشاران ایرانی در عراق با درخواست دولت مرکزی عراق و حتی ملت عراق صورت گرفته است. اگر فردا هم دولت اعلام کند که نیازی به حضور مستشاری ایران نداریم، ایران قبول می‌کند و دیگر نیرو اعزام نمی‌کند؛ اما متاسفانه برخی از کشورهای منطقه به جای اینکه عراق را مبارزه با تروریست‌های تکفیری داعش همراهی کنند، اقدام به اعزام تروریست و حمایت مالی از آنها می‌کردند. این کشورها هر چقدر می‌خواهند علیه حضور مستشاری ایران در عراق تبلیغ کنند، تبلیغ آنها در بین افکار عمومی عراق خریدار ندارد.

دفاع پرس: همانطور که اشاره کردید، ایران به جزیره ثبات در منطقه تبدیل شده است؛ اما اخیرا شاهد حمله تروریست‌های تکفیری داعش علیه ایران بودیم که تعداد اندکی از تکفیری‌ها متاسفانه به نحوی توانستند عملیاتی تروریستی در مجلس و مرقد مطهر حضرت امام (ره) انجام دهند، تحلیل شما در مورد این عملیات ناکام تروریست‌ها چیست؟

حکیم: حمله تروریستی به مجلس شورای اسلامی و مرقد مطهر امام خمینی (ره) ایران را قوی‌تر کرد. داعش توانست در این عملیات ناکام فقط 13 نفر را به شهادت برساند؛ اما ایران موفق شد 1300 نفر از آنها را چه در عراق، چه در سوریه و چه در داخل خاک خودش دستگیر و به هلاکت برساند. ایران آماده باش بود، با این حمله آماده باش‌تر شد. این حمله به نفع ایران بود. هدف شکلیک موشک به دیرالزور نبود، هر لحظه شلیک موشک از خاک ایران به خاک سوریه و عبور از آسمان عراق برای تکفیری‌‎ها و حامیان آنها دارای پیام بود، که ایران به چنین سلاح‌هایی دسترسی دارد.

دفاع پرس: آینده محور مقاومت را چگونه می‌بینید؟

حکیم: ملتی که شهادت را افتخار خود می‌دانند، بعید می‌دانم شکست بخورند. این افتخار نصیب هر کسی نمی‌شود. با برخی از رزمندگان عراقی که در خط مقدم علیه در حال مبارزه هستند صحبت می‌کنم، می‌گویند که با دو قبضه کلاشینکف به داعشی‌ها حمله می‌کنم و هر لحظه امکان دارد که شهید شوم؛ ولی تیرها وقتی به نزیکی من می‌رسند گویا تغییر مسیر می‌دهند و به من اصابت نمی‌کنند. به نظر من چون رزمندگان ما با ایمان و عقیده می‌جنگند بر بزرگترین تروریست جهان در قرن حاضر پیروز می‌شوند.

مقاومت تروریست‌ها مقاومت دلاری است؛ اما مقاومت ما مقاومت ایمان و عقیده است و تا آخرین قطره خون از خاک کشورمان دفاع خواهیم کرد و به آنها اجازه نخواهیم داد تا دوباره به سرزمین‌ ما تعدی کنند. آنها اگر بخواهند به خاک کشور مان مجددا تجاوز کنند با جنازه‌های خود به تانک‌های آنها اجازه حرکت نخواهیم داد.

در حال حاضر دو راه وجود دارد؛ یک راه شهید حججی و شهیدان عراقی که هر روز در مبارزه با داعش به شهادت می‌رسند و راه دوم هم راهی است که تروریست‌های داعش طی می‌کنند. راه ما امتداد راه امام حسین(ع) و مقاومت امیرالمومنین است و راه داعشی‌ها امتداد راه یزید و معاویه است.

ما 1400 سال کوتاه نیامدیم و کوتاه هم نخواهیم آمد و راه امام حسین(ع) را ادامه می‌دهیم. آینده آز آن ماست و محور مقاومت پیروز معرکه‌ است.

گفت‌وگو از  سیروس فتح‌اله اتی‌کندی
 
انتهای پیام/ 411
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار