یادداشت/ فرشته حاجی زاده

عرفه را باید با جان و دل بیاموزیم

«روز عرفه» روز فراگیری آداب بندگی و تعظیم در پیشگاه خداوند تعالی و روزی است که باید بهترین‌های زندگی را با دعا و نیایش از معبودمان بخواهیم. عرفه را باید با جان و دل بیاموزیم.
کد خبر: ۲۵۵۰۵۹
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۱:۵۴ - 31August 2017

گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس- فرشته حاجی زاده؛ «عَرَفَة» کلمه‌ای عربی از ماده «ع ر ف» است. این ماده به معنای ادراک، فهم و شناختن چیزی همراه با تفکر و تدبر در آثار آن است. نام عرفه، از سرزمین عرفات (جایی در مکه که باید در این تاریخ در آن وقوف کرد) گرفته شده و گفته‌اند عرفات را از آن رو عرفات خوانده‌اند که زمینی مشخص و شناخته‌شده در میان کوه‌ها است.

روز عرفه روز نهم ذی الحجه است که حجاج در نزدیکی مکه توقف می کنند و بعضی از مراسم حج را به جا می آورند.

عرفه از اعیاد بزرگ شیعیان و روزی است که خدای متعال همه‌ی بندگان خویش را به عبادت و طاعت فرا می‌خواند و سفره احسان و کرم خود را برای همه می‌گستراند.

خداوند بزرگ، مهربان و بخشنده است و آنقدر بنده هایش را دوست دارد که وقتی بنده ای دست به دعا برمی‌دارد و از او چیزی می‌خواهد، به او می‌دهد. او نعمت های زیادی را به ما بخشیده است. در روزهای عید و شادی هم بخشش خداوند بیش‌تر است.

روز عرفه یکی از همان روزهایی است که خداوند به بندگانش نعمت های زیادتری می‌دهد. خداوند بخشنده است و هر کس از او چیزی طلب کند برآورده خواهد شد.

شیطان در چنین روزی قطعا حقیر و خوار می‌شود و روایت شده که امام سجاد (ع) در روز عرفه صدای سائلی را كه از مردم كمك می‌نمود شنید، و به او فرمود: وای بر تو آیا از غیر خدا سوال می‌كنی در این روز و حال آن كه امید می‌رود در این روز برای بچه های در شكم كه فضل خدا شامل آنها شود و سعید گردند.

پس در این روز بهتر است که به زیر آسمان برویم و به گناهان خود در مقابل پروردگار دانا و توانا اعتراف کنیم تا سعادتمند شویم.

خداوند در اين روز به سه مكان و سه گروه از انسانها، توجه ويژه دارد:

1. كربلا و زائران امام حسين (ع).

2. صحراي عرفات (در نزديكي مكه) و حجاج بيت الله.

3 . هر جا از دنيا كه دستي به سوي او بلند شود و دلي بشكند.

روز عرفه، روز دعا و مسألت از خداوند متعال است و خداوند درهای مغفرت و رحمت خود را در این روز به روی بندگان باز می‌کند. یکی از اعمالی که در این روز وارد شده است، زیارت امام حسین (ع) است. بطوری که در روایات وارد شده است، خداوند در این روز اول به زوار امام حسین (ع) نگاه می‌کند، پیش از کسی که در صحرای عرفات است و بعد از آن نیز پرودگار در این روز نگاه ویژه ای خواهد داشت به کسانی که دست یاری به سویش دراز می‌کنند و در این روز دلشکسته می‌شوند.

روز عرفه، روز فراگیری آداب بندگی و تعظیم در پیشگاه خداوند تعالی و روزی است که باید بهترین های زندگی را با دعا و نیایش از معبودمان بخواهیم. عرفه را باید با جان و دل بیاموزیم تا درک کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها