صدها‌هزار زائر با پای پیاده در حال عزیمت به سرزمین «منا»/ ترافیک سنگین در مکه

حرکت صدها هزار زائر اهل تسنن صبح امروز از مکه به سمت سرزمین «منا» برای انجام اعمال روز «ترویه» انجام شد.
کد خبر: ۲۵۵۱۸۴
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۲ - 30August 2017
به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، «ترویه» روز هشتم ذی‌الحجه و در لغت به معنی ذخیره‌کردن آب است؛ علت نام‌گذاری آن، وجود نداشتن آب در سرزمین «منا و عرفات» است و حاجیانی که قصد وقوف در «منا و عرفات» را دارند، باید از مکه مکرمه برای خود آب تهیه کرده و به همراه خود ببرند.

عزیمت صدها هزار زائر، امروز صحنه‌هایی زیبا در مسیر منتهی به سرزمین منا خلق کرد؛ زائران از نژادها، اقوام و رنگ‌های مختلف در حالی که لباس احرام به تن کرده‌اند از سمت مسجد‌الحرام با پای پیاده در حال حرکت به سرزمین منا هستند تا پس از یک روز اقامت،‌ فردا راهی عرفات شوند.

بازار عکس‌های سلفی داغ است و نیروهای سعودی با کاورهای متحدالشکل که روی آنها درج شده «الامن العام-شئون التدریب»‌ در فواصل مختلف نظم و حرکت زائران را کنترل می کنند و مسیر به طور کامل از حرکت خودروها خالی شده است؛ البته برخی از حجاج هم در مسیر مقابل و از میان خودروها در حال حرکت هستند.

گرما و رطوبت هوا، حرکت را کُند کرده و برخی نیروهای امدادی با بطری‌های آبی که در دست دارند آب بر سر زائران می‌ریزند؛ کمی آن طرف‌تر کودکانی با در دست داشتن جعبه هایی در کنار مسیر زائران در حال فروش آب هستند و برخی زنان نیز چترهایی به قیمت 10 ریال سعودی می‌فروشند تا زائران از گرمای هوا زیر سایه آن پناه بگیرند.

کمی جلوتر و در محل توقف اتوبوس‌های مخصوص حمل و نقل زائران که اکنون خالی از هر خودرویی است؛ گروه‌های زیادی از زائران توقف کرده‌اند و زیر سایه، آب می‌نوشند و پس از استراحتی کوتاه به مسیر خود ادامه دهند.

خودروهایی هم در این نقطه توقف کرده‌اند و حجم زیادی از بطری‌های آب را به همراه خرما میان زائران توزیع می‌کنند.

ازدحام جمعیت به گونه‌ای است که تمام مسیرهای منتهی به حرکت زائران با ترافیک سنگین مواجه شده است.

عملیات انتقال حدود 15 هزار زائر اهل تسنن کشورمان نیز از ساعت 6 صبح امروز با 104 دستگاه اتوبوس به سمت سرزمین منا آغاز شده است و تا ظهر امروز به پایان می‌رسد.
بخش دوم عملیات انتقال زائران به مشاعر از بعد از ظهر چهارشنبه آغاز می‌شود و نزدیک به 70 هزار زائر دیگر از مکه مکرمه به سرزمین عرفات منتقل خواهند شد تا فردا در کنار جبل الرحمه نوای دلنشین دعای عرفه را زمزمه کنند.

تدابیر پلیس برای عزیمت زائران به منا و عرفات

 از صبح امروز با آغاز عزیمت زائران اهل سنت به سرزمین منا،‌ تدابیر ویژه ترافیکی در مکه مکرمه از سوی پلیس به اجرا گذاشته شده است.

مسدود بودن مسیرهای منتهی به محل حرکت زائران و جلوگیری پلیس از حرکت خودروها در این محدوده‌ها حجم بار ترافیکی مکه مکرمه را در برخی نقاط افزایش داده است.

صدای بوق‌های ممتد خودروها در مکه مکرمه که البته یکی از عادات رانندگان در این سرزمین به شمار می‌رود، از صبح به طور متوالی شنیده می‌شود.

شمار افراد پلیس عبور و مرور مکه در نقاط شلوغ افزایش یافته تا با کنترل حرکت خودروها، مسیر انتقال زائران به مشاعر با ترافیک کمتری مواجه شود.

حرکت صدها هزار زائر اهل تسنن صبح امروز از مکه مکرمه به سمت سرزمین منا برای انجام اعمال روز «ترویه» آغاز شد و بسیاری از زائران با پای پیاده در حال حرکت به سمت منا هستند.

عملیات انتقال حدود 15 هزار زائر اهل تسنن کشورمان نیز از ساعت 6 صبح امروز با 104 دستگاه اتوبوس به سمت سرزمین منا آغاز شده است و تا ساعاتی دیگر به پایان می رسد.
بخش دوم عملیات انتقال زائران به مشاعر از بعد از ظهر امروز آغاز می‌شود و نزدیک به 70 هزار زائر دیگر از مکه مکرمه به سرزمین عرفات منتقل خواهند شد تا فردا در کنار جبل الرحمه نوای دلنشین دعای عرفه را زمزمه کنند. انتقال زائران ایرانی به عرفات تا بامداد روز پنجشنبه ادامه خواهد یافت.

تصاویر ارسالی تلویزیون عربستان سعودی از صحن مسجدالحرام حاکی از آن است که با عزیمت زائران به سمت سرزمین های منا و عرفات، از شمار زائران حاضر در کنار کعبه کاسته شده است.

منبع: فارس
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار