«روحانی» در جشنواره شهید رجایی:

حقوق برای تمام ملت باید یکسان باشد/ برای تماشا حقوق شهروندی ننوشتم

رئیس‌جمهور گفت: اگر تکلیف همه یعنی دادن مالیات و سربازی برای همه است، حقوق هم باید برای تمام ملت یکسان باشد.
کد خبر: ۲۵۵۱۹۷
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۵ - 30August 2017
به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، «حجت‌الاسلام حسن روحانی»، رئیس‌جمهور عصر امروز در جشنواره شهید رجایی اظهار داشت: همه ما از بیت‌المال حقوق می‌گیریم و ظاهر امر این است که کسانی که مومن خدا هستند کنترلی به نام تقوای الهی دارند و نیاز به ابزارهای کنترلی نداشته و می‌دانند که خداوند ناظر است و ناظران اعمال او را ثبت می‌کنند.

وی افزود: خدا، پیامبر و ائمه ناظر اعمال ما هستند و این دید دو موضوع را بیان می‌کند که خداوند به اعمال ما آگاه است و همچنین باعث احساس قدرت در ما می‌شود که باور داریم تنها نیستیم.

روحانی بیان داشت: تمام مسئولیت اجرایی به عهده رئیس‌جمهور است، به غیر از آن مواردی که در قانون اساسی به عهده مقام معظم رهبری می‌باشد. ملت بزرگ ایران صاحب کشور هستند و ما را در سمت‌های مختلف با رای مستقیم و غیرمستقیم خود بر سر کار قرار داده‌اند. اگر خادم مردم نباشیم و به مردم خدمت نکنیم، حتماً کار ما نامشروع است، همچنین پولی که ما مصرف می‌کنیم برای مردم است، اگر کارمندی بخواهد برای خدمت به مردم سستی و تنبلی کند و یا فکر کند که بالاتر از مردم است، نامشروع خواهد بود.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: مشروعیت تمام دستگاه‌‌ها، خدمت به مردم است.

وی با اشاره به اینکه سازمان امور اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه کشور مسئولیت‌شان به عهده رئیس‌جمهور است، بیان داشت: این دو سازمان مسئولیت‌های سنگینی را دارا می‌باشند که رئیس‌جمهور آن را به دیگران تفیذ کرده است. اگر پول ما درست خرج نشود، مسئول آن سازمان برنامه و بودجه خواهد بود و همچنین اگر ادارات ما درست کار نکنند و مردم پشت میز مسئولان معطل شوند و وقت‌شان تلف شود سازمان اداری مسئول است و در آخر تمام ما مسئول هستیم.

روحانی با اشاره به سفر رسمی خود به ژاپن در سال 1360 خاطرنشان کرد: من در این سفر سیستمی را در یکی از سازمان‌های ژاپن دیدم، سالنی به صورت شیب‌دار وجود داشت که تمام کارمندها در پارتیشن‌های خود حضور داشته و رئیس آن سازمان در بالای شیب به تمام کارمندان خود اشراف و کنترل داشت و یا در کشور اروپایی دیدم که مدیر سازمان تمام بخش‌های اداری خود را توسط مانیتور کنترل می‌کند. دولت الکترونیک تمام این کارها را در صفحه گوشی یا کامپیوتر مدیر نشان می‌دهد و تمام موارد را کنترل می‌کند که ما باید این سیستم را درست کنیم.

رئیس‌جمهور افزود: تا دولت الکترونیک سامان پیدا نکند مشکلات حل نخواهد شد و تا زمانی که شفافیت نباشد تا تمام موارد را مردم مشاهده کنند، مشکلاتی مانند حقوق‌های غیرمتعارف حل نمی‌شد.

وی با اشاره به مشکلات اداری در کشور اظهار داشت: اگر بخواهیم شغل پایدار ایجاد کنیم، نیاز به  سرمایه داریم، اما وقتی سرمایه‌گذار بخواهد کارخانه، بنگاه، دامداری یا زراعت گلخانه‌ای را احیا کند، مدت زیادی را معطل خواهد شد. من از دوستان و متخصصان این امر خواستم که کاری کنید تا موانع فعالیت را تا آخر این دولت برداریم و شرمنده مردم نباشیم. در حال حاضر کشورهایی هستند که مجوز کار و فعالیت اقتصادی را 48 ساعته صادر می‌کنند که من این را نمی‌خواهم، اگر 48 روزه هم مجوز صادر شود راضی خواهم بود.

روحانی بیان داشت: حقوق شهروندی که سال گذشته ابلاغ شد، باید مورد توجه سیستم اداری و اجرایی قرار گیرد، والله من برای تماشا و انتخابات حقوق شهروندی را ننوشتم، بلکه برای آن نوشتم تا مردم احساس امنیت بیشتری کنند و به آنها احترام گذاشته شود. برای تمامی این موارد باید سیستم نظارتی دقیقی طراحی شود که دولت الکترونیک می‌تواند تمام این موارد را راحت‌تر کنترل کند.

رئیس‌جمهور گفت: نکته دیگر این است که مدیریت کشور باید از جوانان، بانوان، اقوام و مذاهب مختلف استفاده کند. اگر مدیران یک کشور فقط از همان مذهب کشور باشد پس بقیه مذاهب چه خواهند شد. اگر تکلیف همه یعنی دادن مالیات و سربازی برای همه است، حقوق هم باید برای تمام ملت یکسان باشد و اساس انتخاب افراد شایسته‌سالاری باشد.

وی افزود: اگر وحدت، انسجام و یکپارچگی را می‌خواهیم باید مبنا شایسته‌سالاری باشد، نه اینکه گروهی که حاکم می‌شوند جناح خود را بر سر کار بیاورند.

روحانی با اشاره به لیست‌هایی که به رئیس‌جمهور برای وزرا معرفی شد، اظهار داشت: هرچه لیست به من معرفی می‌شد افراد سن‌های بالایی داشتند، چرا باید اینگونه باشد، چرا گردش مدیران ما متوقف شده است. باید جوانان را به مناصب مدیریتی بالاتر بیاوریم تا تجربه کسب کنند. من از تمام وزرا خواهش کردم و دستور دادم حداقل دو نفر جوان 30 تا 45 ساله را در سمت‌های بالا مانند معاون وزیر قرار دهند.

رئیس‌جمهور افزود: جوانان به خاطر نشاط، انرژی و سلامت می‌توانند ساعات بیشتری را فعالیت کرده و اقدامات بیشتری را انجام بدهند. ما خودمان در اول انقلاب جوان بودیم و می‌توانستیم فعالیت‌های بیشتری داشته باشیم. همچنین باید از بانوان نیز مانند جوانان در مدیریت استفاده کنیم.

وی بیان داشت: اگر ما خدمات را رقابتی کنیم و به دست مردم بسپاریم، مردم بهتر و ارزان‌تر نسبت به دولت خدمات ارائه خواهند داد. مثلا در بخش کشاورزی کدام اداره دولتی را می‌شناسید که ساعت 3 صبح به میدان برود و ساعت 5 صبح سر کار خود حضور پیدا کند. ما در دولت یازدهم توانستیم بخشی از فرزندان را در بخش غیردولتی بهتر و کارآمدتر تربیت کنیم.

روحانی در پایان خاطرنشان کرد: ما باید این سیستم کهن و فرسوده را اصلاح کنیم. با این شرایط اگر یک جوان را هم بر سر کار بگذاریم فرقی نمی‌کند.

انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار