روزنامه روس:

ترامپ در تدارک راهکار تازه‌ای در قبال ایران است

منابع دیپلماتیک از کار مشترک دفتر ریاست جمهوری آمریکا و پنتاگون بر روی راهکار جدیدی در برخورد با جمهوری اسلامی ایران تحت عنوان «سند ایران» خبر دادند.
کد خبر: ۲۵۵۳۳۱
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۰ - 01September 2017
ترامپ در تدارک راهکار تازه‌ای در قبال ایران است

به گزارش گروه بین الملل دفاع پرس، روزنامه «ایزوستیا» چاپ مسکو، به نقل از منابع دیپلماتیک خود در آمریکا و حزب جمهوری‌خواه نوشته است که دفتر ریاست جمهوری دونالد ترامپ در حال تهیه راهکار جدیدی در رابطه با ایران است و انتظار می‌رود که این سند تا آخر سال جاری اعلام شود.

به گفته این منابع آگاه، این مسئله به این مربوط می‌شود که لازم است تا جزییات دقیق خط مشی کاخ سفید در برخورد با تهران مشخص شود. ضمن اینکه بعد از آنکه به تازگی طرح آمریکا برای اقدامات آتی در افغانستان اعلام شد، این مسئله تاثیر مثبتی روی مخالفان سیاسی داخلی دونالد ترامپ گذاشت و کاخ سفید امیدوار است که «سند ایران» نیز همین تاثیر را داشته باشد. بدین ترتیب حدس و گمان‌ها پیرامون امکان خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای با ایران، تا ارائه این راهکار همچنان به قوت خویش باقی خواهد ماند.

یک مقام آگاه در حزب جمهوری‌خواه آمریکا به این روزنامه گفته است که دفتر ریاست جمهوری ترامپ در فکر تهیه راهکار جدیدی، این‌بار در مورد ایران است. به گفته وی، ترامپ و اطرافیانش از واکنش افکار عمومی آمریکا و برخی سیاستمداران مخالف خود نسبت به راهکار جدید در مورد افغانستان، رضایت دارند و درصدد اقدام مشابه‌ای در خصوص ایران هستند. 

این مقام مدعی شده است: «خط مشی سیاسی ایران برای بسیاری در واشنگتن نگران کننده است. دونالد ترامپ بارها ایران را اصلی‌ترین حامی تروریسم نامیده و جیمز ماتیس وزیر دفاع نیز به این مسئله اشاره کرده است. ولی برغم اظهارات تند، تاکنون خط مشی راهبردی برای برخورد با جمهوری اسلامی تعیین نشده و بسیاری از مخالفان کاخ سفید این مسئله را درک نمی‌کنند.»

به گفته منابع دیپلماتیک دیگر آمریکایی، واشنگتن تهران را اصلی‌ترین دشمن خود در خاورمیانه می‌داند و در همین رابطه کاملا ممکن است که دونالد ترامپ، سخنرانی نیز پیرامون ایران داشته باشد، البته این اظهارات شاید «چندان طولانی و بلندپروازانه» نباشد. به احتمال زیاد، در آن به ادعاهای آمریکا در قبال ایران اشاره شده و بر لزوم ادامه سیاست سخت گیرانه و اعمال تحریم‌ها علیه تهران تاکید خواهد شد.

«ایزوستیا» می‌نویسد: رئیس جمهوری آمریکا چند ماه وقت نیاز داشت تا راهکار جدید در مورد افغانستان و جنوب آسیا را مشخص کند. ترامپ در اوایل ماه مه بود که از قصد خود برای نوسازی سیاست آمریکا در قبال افغانستان خبر داده بود و در این رابطه به همراه پنتاگون روی سند مناسبی در این زمینه کار کرد و در نهایت در تاریخ 22 آگوست در سخنرانی 25 دقیقه‌ای خطاب به مردم آمریکا، دیدگاه جدید خود در این رابطه را اعلام کرد.   

در رابطه با محور ایران در سیاست خارجی آمریکا باید یادآور شد که رئیس جمهوری جدید آمریکا، برخلاف دولت قبلی باراک اوباما، خط مشی بسیار تندی دارد. رئیس جمهور دموکرات آمریکا (اوباما) خواستار «ازسرگیری مجدد روابط» با ایران شده و مذاکرات مستقیم با مقامات تهران را آغاز نمود که در نهایت در سال 2015 منجر به آن شد که کشورهای عضو گروه «1+5» میانجیگران بین المللی (آمریکا، روسیه، فرانسه، انگلیس، چین و آلمان) توافقنامه هسته‌ای را با جمهوری اسلامی ایران امضاء کردند که باعث کاهش قابل توجه وخامت اوضاع در روابط دو کشور شد. ولی دونالد ترامپ تمام این تلاشها را از بین برده و بارها از قصد خویش برای خروج آمریکا از توافق هسته‌ای سخن گفته و اعمال تحریم‌های یکجانبه علیه ایران را از سر گرفت. او حتی استفاده از توان نظامی علیه جمهوری اسلامی را بعید ندانسته است. 

ریچارد وایتس کارشناس آمریکایی و مدیر مرکز تجزیه و تحلیل مسائل نظامی-سیاسی در موسسه «هادسون» در گفتگو با این روزنامه یادآور شده است که به احتمال زیاد راهکار جدید دولت آمریکا در قبال ایران تا پایان سال جاری اعلام خواهد شد. وی افزود: «مقامات دولت آمریکا اذعان کرده‌اند که ایران به تعهدات خویش در چارچوب برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) پایبند بوده است. ولی با این وجود تحریم‌های شدیدالحنی را علیه این کشور اعمال کرده‌اند، به این دلیل که به عقیده آنها، تهران از سازمان‌های تروریستی حمایت کرده و آزمایشات موشک‌های بالستیک انجام می‌دهد. در همین رابطه هم در حال حاضر شورای امنیت ملی آمریکا در حال تجزیه و تحلیل این مسائل است.»

به گفته این کارشناس آمریکایی، چگونگی برخورد آتی واشنگتن با تهران تا زمانی که تصمیم آمریکا در رابطه با توافق هسته‌ای مشخص نشده است، همچنان در هاله ای از ابهام باقی مانده و احتمالا با اعلام راهکار جدید در مورد ایران، مشخص خواهد شد.

انتهای پیام/ 151
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار