تلاش آمریکا برای فتنه‌انگیزی میان ملت‌های مقاوت؛ از بیروت تا بغداد

آمریکا و عربستان بعد از پیروزی محور مقاومت در سرکوب تروریست‌ها در شرق لبنان به دنبال ایجاد شکاف بین بغداد و بیروت هستند.
کد خبر: ۲۵۵۳۳۸
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۸ - 01September 2017
تلاش آمریکا برای فتنه انگیزی میان ملت‌های مقاوت؛ از بیروت تا بغداد

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، واشنگتن و ریاض بعد از پیروزی محور مقاومت در ارتفاعات عرسال بر داعش زمان زیادی را برای آغاز حمله ضد مقاومت منتظر نماندند. غافلگیری در این ماجرا این بود که تلاش‌های دو پایتخت از بیروت شروع نشد، بلکه این تلاش‌ها از عراق آغاز شد و برخی جریان‌های سیاسی انتقادات مستقیمی ضد حزب‌الله و سید حسن نصرالله دبیر کل این حزب مطرح کردند.

تلاش فراوان تصمیم‌گیری‌های آمریکا طی دو روز گذشته در خط بیروت تا بغداد برای از بین بردن تأثیرات ایجاد ارتباط بین نیروهای مقاومت در برابر تروریست‌ها در دو طرف نوار مرزی لبنان و سوریه کاملاً مشخص است. این در حالی بود که واشنگتن با این ارتباط مخالف بود و تلاش کرده باقیمانده گروه‌های مسلح را به سمت اراضی بیابانی سوریه به‌ ویژه شهر البوکمال در حومه شرقی دیر الزور بکشاند.

مجادلات سیاسی در بیروت در قبال پیروزی دوم عادی شده و دیگر کسی نسبت به آن توجهی نمی‌کند، اما اتفاقاتی که در بغداد افتاد، اتفاق سنگینی بود و نشان‌دهنده پیام‌های عربستان و آمریکا بود.

در همین رابطه حیدر العبادی نخست وزیر عراق دو روز پیش انتقاداتی را متوجه حزب‌الله کرده و ابراز عقیده کرد که معاهده کوچاندن «انتقال تروریست‌های داعش از شرق لبنان به شهر البوکمال در دیرالزور» عراق را تهدید می‌کند. این اظهارات بلافاصله این موضوع را در بین برخی تداعی کرد که فتنه‌انگیزی در داخل شیعیان عراق که عربستان و محافل آمریکایی سه سال قبل و پس از گسترش داعش در این کشور آن را متوقف کرده بودند، بار دیگر آغاز شده است. این در حالی است که آمریکایی‌ها قبل از آغاز فعالیت‌های تهران و متحدانش، کمک به بغداد در روند مقابله با داعش را رد می‌کردند و شروطی داخلی و منطقه‌ای برای آن قرار داده بودند.

بعد از موضع‌گیری غافلگیر کننده العبادی ضد محور مقاومت، واشنگتن نیز حملات خود را برای تحت‌الشعاع قرار دادن این پیروزی در عرصه میدانی ادامه داد. به این مناسبت هواپیماهای ائتلاف بین‌المللی دو شب پیش مسیر اتوبوس‌هایی که در چارچوب تبادل اسرا، عناصر داعش و خانواده‌های آن‌ها را به سمت البوکمال در شرقی سوریه منتقل می‌کردند را موشک باران کرد. این خبر در رسانه‌ها مسکوت ماند تا اینکه ریان دیلون سخنگوی رسمی ائتلاف آمریکایی از آن پرده برداشت و گفت: ما در چارچوب جلوگیری از پیشروی کاروان مذکور به سمت شرق، شکافی را در مسیر ایجاد و یک پل کوچک را تخریب کردیم. منابع مطلع نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و گفتند که آمریکایی‌ها از طریق این حمله می‌خواهند خود را حامی ملت عراق نشان دهند، این اقدامات برای فتنه‌انگیزی بین ملت عراق و محور مقاومت دنبال می‌شود.

آمریکا نمی‌خواهد یک پیروزی مجانی را به محور مقاومت بدهد، به‌ویژه در شرایطی که این پیروزی در تقویت ارتباط جغرافیایی از بیروت و دمشق و بغداد تا تهران تأثیرگذار خواهد بود. واشنگتن از طریق برخی ابزارهای مجازی خود به دنبال تخریب فضای موجود بر آمده و ارتش الکترونیک عراق نیز طبعا در این زمینه نقش خود را ایفا می‌کند.

به همین علت است که تیغ تیز انتقادات در سایت‌های اجتماعی تقریباً هم‌زمان با کنفرانس مطبوعاتی حیدر العبادی در عراق به راه افتاد. برخی شخصیت‌های جریان مدنی عراق که از سوی واشنگتن حمایت می‌شوند به همراه نظریه‌پردازان نزدیک به سفارت آمریکا در بغداد و بخشی از هواداران جریان صدر این هجمه را آغاز کردند. فارغ از نحوه این هجمه اینترنتی، برخی منابع رهبری نزدیک به جریان صدر به الاخبار اعلام کردند که ارتش الکترونیکی وابسته به این جریان دستور حمله به حزب‌الله و دبیرکل آن را دریافت کرده و به دنبال در پیش گرفتن لحنی تند بر ضد وی بر آمده‌اند.

منابع عراقی به این موضوع اشاره می‌کنند که برخی نخبگان سیاسی در این کشور روند مذکور را فرصت مناسبی برای نزدیکی جستن به عربستان به بهانه بهبود اقتصاد عراق می‌دانند. سفارت عربستان در بغداد نیز طی روزهای اخیر مواضع خصمانه ضد حزب‌الله و دبیر کل آن صادر کرده است. این منابع بعید ندانستند که طی روزهای اخیر تظاهراتی ضد مقاومت لبنان در بغداد برپا شود.

واشنگتن و ریاض طرح‌های خود را این راستا دنبال می‌کند. در اطراف دو شهر البوکمال سوریه و القائم عراق نیروهای الحشد الشعبی در غرب استان‌های نینوا و الانبار حضور دارند، یکی از رهبران برجسته این نیروها اظهارات العبادی را رد کرده و گفت که بیانات سید حسن نصرالله را می‌پذیرد. وی در گفت‌وگو با روزنامه الاخبار تأکید کرد که تعداد داعشی‌هایی که به این منطقه انتقال داده می‌شوند، نمی‌توانند خطری واقعی را ایجاد کنند و شهر البوکمال از مناطق مرزی امن دور است.

مواضع العبادی نشان دهنده فشارهای آمریکا است. این را تعدادی از منابع سیاسی عراق مطرح می‌کنند. برخی شخصیت‌های عراقی نسبت به کشیده شدن نخست وزیر عراق به سمت جنگ الکترونیک ضد حزب‌الله و شخص سیدحسن نصرالله ابراز تأسف می‌کنند و معتقدند موج سواری وی بر رویکرد هم‌گرایی میان دو طرف به معنی حرکت در پازل آمریکایی‌ها است.

نوری مالکی رئیس ائتلاف دولت قانون در عراق تحولات اخیر را فرصتی برای دفاع از محور مقاومت و دیدگاه‌های آن دانسته و با صدور بیانیه‌ای تأکید کرد که انتقال تعدادی از عناصر داعش به دیر الزور بخشی از استراتژی میدانی است. وی توضیح داد که هر طرحی شرایط و ابزارهای خاص خود را دارد که به دنبال تحقق پیروزی است. معاون رئیس‌جمهور عراق و نخست وزیر سابق این کشور، حمله برنامه‌ریزی شده ضد سید حسن نصرالله و حزب‌الله  را ناشی از جهل و کینه‌ها پیروی از افکار عمومی متخاصم ارزیابی کرد و گفت تصمیمی که حزب‌الله اتخاذ کرد، تصمیم درستی بود و صحبت از دیر الزور و البوکمال یک موضوع سوری است و ارتباطی به عراق ندارد.

انتهای پیام/ 151
نظر شما
پربیننده ها