در نشست خبری دومین جشنواره «پرده‌خوانی و نقالی غدیر» عنوان شد؛

اجرای 31 پرده‌خوانی و نقالی با موضوع «غدیر»/ برگزاری جشنواره با هدف دفاع از جایگاه ولایت

حسین عالم‌بخش با بیان اینکه 31 پرده‌خوانی و نقالی در جشنواره غدیر اجرا خواهد شد، گفت: این جشنواره در شرایطی که مسائل دینی مورد هجمه قرار گرفته، برای دفاع از جایگاه ولایت است.
کد خبر: ۲۵۵۴۴۰
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۴ - 02September 2017
اجری 31 پرده‌خوانی و نقالی/ جشنواره حرکتی در دفاع از ولایت است

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، نشست خبری دومین جشنواره پرده‌خوانی و نقالی غدیر (نقالان علوی) با حضور «حسین عالم‌بخش» دبیر اجرایی و «داوود فتحعلی‌بیگی» دبیر علمی صبح امروز (شنبه، 11شهریورماه) در حوزه هنری برگزار شد.

«حسین عالم‌بخش» دبیر اجرایی جشنواره با بیان اینکه امسال، سال پُر برکتی در جشنواره بود، اظهار داشت: طرح این جشنواره بعد از چهار سال با همت حوزه هنری برگزار شد که امسال استقبال و حمایت بهتری از جشنواره را شاهد هستیم.

وی گفت: محل اجراهای این جشنواره امسال در میدان امام حسین (ع) خواهد بود و امیدواریم سال آینده مکان های اجرا را به پنج محل افزایش دهیم. امسال 117 اثر درخواست حضور داشتند و که از این میان، 31 اجرا به نمایش درخواهد آمد. 18 نفر از نقالان جوان و 12 نفر پیشکسوت و 2 نقاله‌خوان 12 و 9 ساله اجرای برنامه خواهد داشت.

دبیر اجرای دومین جشنواره پرده‌خوانی نقالی غدیر ادامه داد: از آموزش و پرورش درخواست کردیم تا شاهد حضور نوجوانان در این جشنواره باشیم که این برنامه موکول به سال آینده شد. تجلیل از مرشد «سیدمصطفی سعیدی» که میراث پرده‌خوانی است و تقدیر از مهدی شفیعی نویسنده کتاب «حماسه‌های امام علی(ع)» از دیگر برنامه‌های ما خواهد بود.

وی با بیان اینکه امسال استقبال خوبی از جشنواره شده است، تصریح کرد: 11 نقاله‌خوان شهرستانی در این جشنواره حضور دارند که امیدواریم پس از برگزاری جشنواره در شهرستان‌های محل سکونت خودشان اجراهای دیگری را نیز داشته باشند.

دبیر اجرای دومین جشنواره پرده‌خوانی نقالی غدیر درباره هدف این جشنواره گفت: امروز هجمه به ولایت گسترده شده است و ما خواستیم با نقالی و پرده‌خوانی که عرصه مغفول مانده‌ای است وارد میدان شویم و از جایگاه ولایت دفاع کنیم.

عالم‌بخش برگزاری این جشنواره را عاملی برای دیده شدن نقاله‌خوانان کشورمان دانست و گفت: نقاله‌خوانانی از کشورهای عراق، پاکستان و ازبکستان درخواست حضور در این جشنواره را داشتند که مایه خوشحالی بود و ما فهمیدیم در کشورهای مختلف علاقمندانی نسبت به این مسئله علاقمند هستند و همچنین پس از برگزاری دوره اول جشنواره شاهد موج گسترده دعوت‌ها از نقاله‌خوانان شدیم که همگی از برکات برگزاری جشنواره بود.

دبیر اجرای دومین جشنواره پرده‌خوانی نقالی غدیر گفت: جشنواره پرده‌خوانی و نقالی خوانی غدیر رقابتی نیست. برنامه‌های جشنواره از 13  تا 17 شهریور ماه و از ساعت 17 تا 20 در محل میدان امام حسین (ع) برگزار خواهد شد.

«داوود فتحعلی‌بیگی» دبیر علمی این جشنواره، اظهار داشت: سال‌هاست به عنوان کسی که در حوزه فرهنگ و هنر فعالیت می‌کند، علاقمند و اسرار داشتم که جشنواره‌هایی با موضوع و مضمون زندگانی و اندیشه‌های بلند امام علی (ع) برگزار شود.

وی گفت: بارها پیشنهاد مسابقات نمایشنامه‌نویسی را مطرح کردم که خوشبختانه مقدمات توجه به سیره حضرت از طریق جشنواره نقالان علوی فراهم شد؛ این جشنواره در ادامه راه هنر نقالی است. این توجه امروز منجر به این شده که خیلی‌ها نسبت به این هنر ابراز علاقه کرده‌اند و ما شاهد حضور نوجوانان، جوانان و پیشکسوتان در کنار یکدیگر هستیم.

دبیر علمی دومین جشنواره پرده‌خوانی نقالی غدیر ادامه داد: امیدواریم این جشنواره مقدمه‌ای باشد تا بتوانیم از منظره‌‌های مختلف در قلمرو هنر، بتوانیم امام علی (ع) را بهتر بشناسیم چون این شناخت منجر به شناخت نسبت به پیامبر اسلام(ص) نیز خواهد شد.

فتحلی‌بیگی افزود: جامعه ما امروز از وزارت علوم جلو افتاده است. سال‌هاست می‌گوییم چرا یک رشته نمایش‌های سنتی در دانشگاه‌ها تاسیس نمی‌شود! در شرایطی که وزارت علوم علاقه‌ای به این موضوع ندارد، دانشگاه سوره وارد عمل شد و یک رشته در این باره تاسیس کرد که به دلیل عدم شناخت مورد استقبال قرار نگرفت.

وی عنوان کرد: امروزه جایگاه‌ و پایگاه‌های سنتی که نقالی در آن اجرا می‌شد از دست رفته است و سفرنامه‌های سنتی محل غذاخوری شده است و جای نقاله خوانی نیست. ما مثل بسیاری از کشورهای دنیا باید برای عرضه به‌روز هنرهای سنتی مکان‌های ویژه‌ای اختصاص دهیم. فرهنگسراها و خانه‌های فرهنگ زیادی ساخته شد اما هیچ کس فکر نکرد مرکزی برای اجرای نمایش‌های سنتی لازم است.

دبیر علمی دومین جشنواره پرده‌خوانی نقالی غدیر گفت: متولیان سطح بالای فرهنگی باید بدانند بستر فرهنگی و ظرفیت در جامعه و خانواده‌ها وجود دارد. کسانی که هنر نقالی را یاد می‌گیرند به اعتماد بنفسی می‌رسند که در هنرهای دیگر وجود ندارد، ضمن اینکه این هنر، گونه‌ای از هنر پیشینیان کشورمان است. قصه و قصه‌خوانی پدیده‌ای نیست که بشر آن را کنار بگذارد.

فتحعلی‌بیگی بیان کرد: نقالی علی‌رقم اینکه هنر ظریف و دقیقی است می‌توان در خلوت خانه نیز آن را تمرین کرد پس هزینه و بودجه خاصی لازم ندارد و باید به آن توجه کرد. کشورهای مختلف دنیا برای هنرهای سنتی برنامه ویژه دارند و در کشور ما هنوز کار به صورت سینه به سینه انجام می‌شود. امروز شرایط عرضه هنر عوض شده است و لازم است سالن‌های چند منظوره‌ای را برای نمایش، آیین‌های سنتی تاسیس کرد.

وی با تاکید بر اینکه هنر پرده‌سازی قهوه‌خانه‌ای رو به انقراض است، گفت: همه قصه‌های مد نظر ما برای این جشنواره روی پرده‌های قدیمی نیست و باید پرده‌های جدید با مضمون قصه‌های زندگی امام علی (ع) را به تصویر بکشاند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار