شهد شیرین اقتصاد مقاومتی با پرورش زنبور عسل در شهرستان جم

طرح‌های اقتصاد مقاومتی در استان بوشهر مورد استقبال زیادی قرار گرفته است و زمینه اشتغال جوانان در بخش‌های پرورش آبزیان، ماهی، زنبورعسل، دامپروری، زراعت و... را فراهم کرده است.
کد خبر: ۲۵۵۴۸۳
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۴ - 02September 2017

شهد شیرین اقتصاد مقاومتی با پرورش زنبور عسل در شهرستان جمبه گزارش دفاع پرس از بوشهر، طرح‌های اقتصاد مقاومتی که به منظور اشتغال‌زایی و کاهش بیکاری جوانان و با حمایت بسیج سازندگی اجرا می‌شود از ظرفیت‌های بسیار خوبی برخوردار است و اجرای این طرح‌ها می‌تواند گامی عملی در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی باشد.

طرح‌های اقتصاد مقاومتی در استان بوشهر نیز مورد استقبال افراد زیادی قرار گرفته و زمینه اشتغال جوانان در بخش‌های پرورش آیزیان، ماهی، زنبورعسل، دامپروری، زراعت و... را فراهم کرده است.

استان بوشهر علی‌رغم بیشترین مرز آبی با خلیج فارس از جمله استان‌هایی است که همواره از کمبود آب شیرین رنج می‌برد اما با همین خشکسالی‌های پی در پی گاه تولیداتی داشته که باورنکردنی به نظر می‌رسد.

پرورش زنبور عسل با توجه به هزینه کم برای آغاز کار و سود زیاد برای تولید کننده می‌تواند در استان بوشهر برای بسیاری از افرادی که جویای کار بوده و دارای سرمایه اندکی هستند به عنوان شغل محسوب شود و عسل تهیه شده در استان بوشهر نیز به اذعان زنبورداران با وجود وضعیت خاص جغرافیایی و گیاهان دارویی موجود در کوه های استان و نیز مشکلات آبی که وجود دارد از بهترین کیفیت برخوردار است.

این روزها که مردم با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند و یکی از معضلاتی که گریبانگیر جامعه شده است بیکاری جوانان است بد نیست آنها به سراغ مشاغلی از جمله پرورش زنبور عسل بروند که علاوه بر خاصیت‌های بی نظیر در درمان بیماری‌ها و هزینه کم نگهداری، سرمایه و امکانات خاصی نیاز ندارد و  گامی در راستای تولیدات داخلی و تحقق اقتصاد مقاومتی است و درآمد خوبی نیز می‌توان از آن کسب کرد.

علی صافی از فارغ التحصیلانی دانشگاهی است که منتظر کار نمانده است و بنا به علاقه به کار زنبورداری در شهرستان جم مشغول شده است و با دریافت تسهیلات اقتصاد مقاومتی از بسیج رونق بیشتری به کسب و کار خود داده است.

این کارآفرین موفق بوشهری با بیان اینکه خشکسالی‌های پی در پی موجب خشک شدن گل‌ها و گیاهان بیابانی و به وجود آمدن مشکل برای زنبورداران می‌شود، ادامه داد: با اینکه برخی زنبورداران برای تولید عسل از شیره  استفاده و عسل نامرغوبی تولید می‌کنند اما ما سعی کرده ایم که عسلی با بهترین کیفیت را تولید کنیم.

صافی گفت: عسل برداشتی از کندوهای عسل به طور میانگین می‌تواند 20 کیلو باشد که قسمتی از آن را برای تغذیه زنبورها نگه می‌داریم و ما بقی را برای فروش با قیمتی مناسب به بازار ارائه می‌دهیم.

وی که زنبورداری را شغلی ملزم به رعایت نظم و انضباط و پاکیزگی می‌داند، افزود: پس از برداشت عسل، عسل‌ها را با دستگاه‌های استریلیزه برقی و دستی صاف می‌کنیم و در اختیار مشتریان قرار می‌دهیم.

صافی ادامه داد: وام 25 میلیونی بسیج سازندگی کمک شایانی به رونق زنبورداری کرد و توانستیم از این تسهیلات برای خرید کندو، موم، هزنیه جابه جایی کندوها و غیره استفاه کنیم.

وی با بیان اینکه اکنون با همراهی یکی از دوستان و خانواده‌ام به پرورش این زنبور عسل‌ها مشغول هستم، گفت: با توجه به درآمد خوبی که این شغل دارد چنانچه تعداد کندوها زیاد باشد می‌توان اشتغال زایی نیز داشت و شرایط شغلی افراد دیگری را نیز فراهم کرد.

وی به جوانان جویای کار نیز توصیه کرد: با توجه به سرمایه اندکی که برای پرورش زنبور نیاز است جوانان می‌توانند با دو تا سه کندوی زنبور عسل به این شغل روی آورند و با آموزش‌هایی که از طریق کتاب‌ها، سی دی‌های آموزشی و مستندات تلویزیونی وجود دارد به کار رونق دهند و درآمد خوبی نیز کسب کنند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار