ادای احترام به شهدای مدافع حرم در «همایش ملی پریسکه»

همایش ملی شعر پریسکه در استان گیلان با حضور پریسکه‌سرایان کشور با ادای احترام به شهدای مدافع حرم و همچنین شهدای مظلوم فاجعه هولناک منا برگزار شد.
کد خبر: ۲۵۵۵۱۵
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۰ - 02September 2017

ادای احترام به شهدای مدافع حرم در «همایش ملی پریسکه»به گزارش دفاع پرس از گیلان، همایش ملی شعر پریسکه در استان گیلان با حضور پریسکه‌سرایان کشور و علیرضا بهرهی از فعالان فرهنگی و پدر شعر پریسکه و همچنین جمعی از مسئولان و فرهیختگان شهر فومن برگزار شد.

این همایش که به میزبانی آکادمی هنر حسن‌زاده در شهر فومن برگزار شد، پریسکه‌سرایان ضمن ادای احترام به شهدای مدافع حرم پریسکه‌هایی در این زمینه قرائت کردند.

این مراسم با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران آغاز شد. در ادامه هانیه حسن‌زاده دبیر همایش و علیرضا بهرهی بنیانگذار شعر پریسکه و شاعر ارزشی کشور سخنان خود را با توجه به مناسک حج امسال به تجلیل و تقدیر از شهدای فاجعه جانگذار منا و همچنین شهدای مدافع حرم پرداختند.

در ادامه یکی از شاعران اهل سنت به نام امید استادنوروزی از پریسکه‌سرایان پیشکسوت استان کردستان ابتدا به ارواح مطهر شهدای والا مقام مدافع حرم به ویژه شهید محسن حججی ادای احترام کرد و گفت : به ارواح مطهر شهدای مدافع حرم به ویژه اسماعیل زمان شهید محسن حججی درود می‌فرستم، من به عنوان یک مسلمان اهل سنت، خود را در غم مادران، پدران، همسران و فرزندان آنها شریک می‌دانم و جنایات داعشیان از خدا بی‌خبر را محکوم می‌کنم، عاملان چنین جنایت‌های وحشیانه‌ای، هرگز بویی از انسانیت نبرده‌ اند و کاملا با اسلام ناب محمدی بیگانه‌اند و اسلام ناب محمدی هم از آنها مبرا است.

این جنایتکاران که بارها کُردهای بیگناه زیادی را هم سر بریده‌اند در حقیقت مزدوران استکبار جهانی هستند. وی با قرائت چند پریسکه درباره شهدای مدافع حرم، عشق و ارادت خود را به ساحت این شهدای والا مقام ابراز کرد.

برخی از پریسکه‌هایی که پریسکه‌سرایان در این همایش قرائت کردند به این شرح است :

مُحرِمی که حجش ناتمام ماند

می‌خواست قرض اسماعیل را

ادا کند

(شعر از علیرضا بهرهی)

 

این کوچه ها

هنوز شهید می دادند

اگر بن بست نمی شدند

(شعر از محمد جلیلوند)

***

بانوی شام

داستان کوچه و در تمام شد

عباس پشت دروازه‌های شام

ایستاده است

(شعر از علیرضا بهرهی)


از فلسطین تا یمن

زبان گریه کودکان یکیست

وقتی که ترکش‌ها

لهجه مشترک دارند

(شعر از علیرضا بهرهی)

 

بچه‌ی مدافع حرم

بابا جان داد

نقطه سرخط

(شعر از حسن طزری)

***

سرشماری‌ها

آمار غلط می‌دهند

شرمنده‌ایم

برادر بی سرم

(شعر از امید استاد نوروزی شاعر اهل سنت)

به گفته علیرضا بهرهی، بنیانگذار شعر پریسکه، پریسکه گونه جدید شعر پارسی است که براساس فرهنگ اسلامی ایرانی و با رویکرد مقابله با ورود عرفان‌های نوظهور و عرفان‌های شرقی و واژه‌های نامانوس در زبان و ادبیات فارسی ایجاد شده است.

پریسکه متشکل از 2 یا 3 یا 4 فصل (مصراع) بوده و شاعر می‌تواند در صورتی که تمام ویژگی‌های شعر پریسکه را رعایت کند، در یک فصل هم شعر بگوید. پریسکه می‌تواند سپید و نیمایی یا موزون و مقفی باشد به شرط آن که تساوی عروضی در فصل‌ها اعمال نشود. شعر پریسکه درمورخه 91/8/8 وسط وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی ثبت شد.

شعر پریسکه حداقل 10 انجمن فعال در شهرهای مختلف کشور و چند انجمن در کشورهای فارسی زبان وغیرفارسی زبان دارد که این شعر به زبان‌های غیر فارسی هم از جمله ترکی، ارمنی ،عربی ،کردی و انگلیسی بر اساس قوانین پریسکه در حال سرایش است و بیش از 5هزار نفر عضو دارد.

وی خاطر نشان کرد: شعر پریسکه شعر امروز است و نقد پریسکه باید توسط شعرا و منتقدانی صورت بگیرد که با ادبیات روز جلو رفته و پس از اشراف کامل بر شعر گذشته و معاصر به نقد این گونه‌ای جدید شعر فارسی بپردازد.


انتهای پیام/191

نظر شما
پربیننده ها