کمالوندی:

آب سنگین ایران مشتری زیاد دارد/ بازدید از مراکز نظامی فضاسازی رسانه‌ای است

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: با دقت مسائل را پیگیری می‌کنیم و این‌طور نیست که آژانس بتواند اقدام خودسرانه‌ای را بر اساس طراحی خودش انجام دهد.
کد خبر: ۲۵۵۵۱۹
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۶ - 02September 2017
به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، «بهروز کمالوندی»، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در جریان سفر اصحاب رسانه به تاسیسات هسته‌ای کشور جهت بازدید از این تاسیسات، در جمع خبرنگاران و در خصوص این بازدید اظهار داشت: مدت‌ها بود که می‌خواستیم مجموعه‌ای از اصحاب رسانه از تاسیسات هسته‌ای بازدید داشته باشند و خوشبختانه امروز این توفیق حاصل شد.

وی در ادامه افزود: امروز و فردا بازدید خواهیم داشت، سوالات زیادی داشتند که مطرح شد و توضیحاتی از سوی متخصصین ما مطرح شد. نکته مهم این است که مردم شریف ما بدانند که فعالیت‌های هسته‌ای بخصوص در حوزه غنی‌سازی به خوبی پیش می‌روند. ما البته محدودیت‌هایی در حد حدود یک سوم ماشین‌ها داشته‌ایم که نسبت به گذشته کمتر کار می‌کنند ولی دو سوم ماشین‌ها در حال فعالیت و غنی‌سازی هستند. همه بخش‌های مجتمع غنی‌سازی شهید احمدی روشن با شدت در حال فعالیت هستند.

وی در خصوص رآکتور اراک نیز گفت: کار بازطراحی به خوبی پیش می‌رود و اسم جدید آن رآکتور آب سنگین خنداب است. کارخانه تولید آب سنگین نیز به تولید خود ادامه می‌دهد و حدود 20 تن در سال تولید می‌کند و خوشبختانه بازار بین‌المللی خوبی هم پیدا کرده است. تعداد زیادی از کشورها و شرکت‌ها با توجه به کیفیت خوب آب سنگین تولید شده و صادرات آن به روسیه و آمریکا طالب آن هستند. این مهم است که این پیام به افکار عمومی منتقل شود که فعالیت‌های صنعت هسته‌ای ما به خوبی دنبال می‌شوند و ان‌شاءالله بر اساس برنامه‌ای که دیده شده و به آژانس هم داده شده در حوزه غنی‌سازی کار به خوبی پیش می‌رود، ماشین‌های نسل جدید ما در حال تکامل هستند و در دوره زمانی پیش‌بینی‌شده در برجام وارد مرحله تولید انبوه خواهند شد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: در حوزه‌های غیر از تولید ماشین‌های جدید ما در برجام محدودیت نداریم و در آن حوزه‌ها کار به شدت دنبال می‌شود، گزارش‌های متعددی شنیده‌اید و ان‌شاءالله گزارش‌های بیشتری خواهیم داد، بخصوص در حوزه پزشکی هسته‌ای.

وی در خصوص مطالب مطرح شده در مورد بازرسی از مراکز نظامی ایران هم ابراز داشت: ما بارها توضیح داده‌ایم که برای هر نوع بازدید و بازرسی چارچوبی داریم، چارچوب‌های پادمانی، پروتکل و برجام. در اینها این‌طور نیست که هدف از بازرسی رفتن به مراکز نظامی باشد. بحث‌هایی که مطرح می‌شود برای درست کردن فضای رسانه‌ای است.

کمالوندی ادامه داد: با دقت مسائل را پیگیری می‌کنیم و این‌طور نیست که آژانس بتواند اقدام خودسرانه‌ای را بر اساس طراحی خودش انجام دهد. معمولا ما اطلاعاتی می‌دهیم و این اطلاعات راستی‌آزمایی می‌شود. اگر آژانس سوالات یا ابهاماتی داشت، آنها را مطرح می‌کند و طبیعتا ما هم باید آنها را پاسخ دهیم.

وی تصریح کرد: در شرایطی ممکن است آژانس سوالاتی داشته باشد و بخواهد دسترسی داشته باشد، این سوالات باید در حدی باشد که ظن قوی ایجاد کند که فعالیت هسته‌ای در حال صورت گرفتن است. همه اینها مربوط به بدبینی‌های گذشته است که منجر به این شد دسترسی‌های مدیریت شده‌ای به پارچین داشته باشند. این پرونده بسته شده است و با توجه به اینکه مساله جدیدی برای آژانس نمانده داستان‌سرایی‌هایی که می‌شود مربوط به فضاسازی رسانه‌ای است و رسانه‌ها باید در این خصوص دقت داشته باشند.

منبع: فارس
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار