رئیس فراکسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی:

دولت عربستان باید پاسخگو «فاجعه منا» باشد/ فریاد بلند رهبر انقلاب موجب تغییر لحن سعودی‌ها در مذاکره شد

«علاءالدین بروجردی» گفت: فریاد بلند رهبرمان امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) بود که موجب شد تا در پای میز مذاکره، مواضع و لحن طرف عربستانی عوض شود و انتقال پیکر مطهر شهدای ما به خاطر این فریاد بلند و حق‌جویانه مقام معظم رهبری بود، وگرنه عربستانی‌ها قصد نداشتند که جسدی را تحویل دهند.
کد خبر: ۲۵۵۵۲۸
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۶ - 02September 2017

فریاد بلند رهبر انقلاب موجب تغییر لحن سعودی‌ها در پای میز مذاکره شدبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، «علاءالدین بروجردی» نماینده و رئیس فراکسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در دومین کنگره «لاله‌های سفید» گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای فاجعه منا که بعدازظهر امروز (شنبه) در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد، ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای به ویژه شهدای فاجعه منا و همچنین تبریک به مناسبت فرارسیدن دهه‌ولایت و عید سعید غدیر خم، اظهار داشت: همه امت اسلامی می‌دانند که مهم‌ترین رویداد سال مسلمانان، فریضه بسیار مهم حج است، رویدادی که صدها سال است که برگزار می‌شود و یک تجربه بسیار عظیم در جهت مدیریت حج به‌‌وجود آورده است.

وی افزود: متأسفانه ما با این واقعیت تلخ مواجهیم که میزبانی از ضیوف الرحمن و مهمانان خانه خدا، هیچ‌گاه چه در استقبال و چه در مدیریت، آن‌گونه که باید و در شأن این مراسم عظیم نبوده است،

رئیس فراکسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که فاجعه منا تأسف‌بارترین حادثه حج در چند سال اخیر بود، افزود: ما در سال‌های طولانی گذشته نیز شاهد حوادث متعدد از این قبیل بودیم.

وی افزود: در سال 1366، مأمورین عربستان برای مقابله با حاجیانی که شعار برائت از کفار و مشرکین را سر می‌دادند به آن‌ها حمله‌ور شدند و صداها نفر را به شهادت رسانده و یا مجروح کردند که این یک نمونه از نحوه برخورد ماموران عربستان با ضیوف‌الرحمن است.

بروجردی ادامه داد: در سال 69 نیز مجدداً شاهد فاجعه دیگری بودیم که در آن 1426 نفر در ازدحام تونل منتهی به منا جان به جان آفرین تسلیم کردند.

وی با بیان اینکه مقایسه جمعیت شرکت کننده در حج با جمعیت 20 میلیونی شرکت کننده در راهپیمایی عظیم اربعین حسینی نشان می‌دهد که جمعیت حجاج، جمعیت فوق‌العاده‌ای نیست، افزود: این حوادث متعدد نشان داد که مدیریت در شأن ضیوف‌الرحمن وجود ندارد.

رئیس فراکسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در سال 1373، تعداد 270 نفر از حجاج بیت الله الحرام در رمی جمرات جان خود را از دست دادند و در سال 1374 نیز در پی آتش‌سوزی در خیمه‌های نصب شده در منا، 343 نفر دیگر جان دادند. همچنین در سال 1375 نیز 118 نفر در نتیجه ازدحام جمعیت جان به جان آفرین تقدیم کردند.

وی با بیان اینکه در سال 78 این حادثه تلخ تکرار شد، افزود: در سال 1381، تعداد 281 نفر به دلیل عدم مدیریت صحیح و ازدحام جمعیت، جان خود را از دست دادند و همچنین در سال 1383 نیز تعداد 348 نفر در رمی جمرات جان باختند.

بروجردی با اشاره به شهادت 466 حاجی ایرانی در فاجعه منا خاطرنشان کرد: بی‌توجهی در این فاجعه کاملا مشهود بود، البته می‌گفتند که مأمورین مجرب عربستان به جبهه یمن که خود یک ظلم تأسف‌بار در حق بخشی از امت اسلامی است رفتند و در نتیجه افراد تازه کار مدیریت حج را برعهده گرفتند.

وی ادامه داد: حتی طبق مشاهدات عینی افراد حاضر، حجاج به مأمورین آتش‌نشانی که در آن‌جا حضور داشتند اصرار می‌کردند که بر جمعیت آب بپاشند، با وججود اینکه برخی منتظر جرعه آبی بودند، اما مأمورین این اجازه را نمی‌دادند و حتی افرادی که بعضاً آب برای جمعیت پرتاب می‌کردند را کتک می‌زدند.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بدون تردید دولت عربستان باید پاسخگو فاجعه منا باشد، خاطرنشان کرد: اینکه مقام معظم رهبری فرمودند که کمیته حقیقت‌یاب باید تشکیل شود، به دلیل آن است که حتی برای ثبت در تاریخ و برای اینکه آیندگان بدانند که چه اتفاقی در فاجعه منا افتاده است، می‌تواند مفید باشد.

وی با اشاره به اینکه بر اساس روایات، انسان در صحرای منا همانند تولدی دیگر، از همه گناهان پاک می شود، افزود: آن‌ها که رفتند بدون تردید مهمانان جاودانه خدا هستند و بدون شک به سعادت رسیده‌اند و دیگران نیز در مقابل این فاجعه مسئولیت بر دوش دارند و این مسئولیت همچنان جاری و ساری است.

بروجردی اظهار داشت: بر خلاف این دستور اسلامی که می فرمایند: «اِعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللّه جَمِیعاً وَلاَ تَفَرَّقُوا»،اتحاد یک دستور خداوند متعال و یک فریضه است، اما عربستان در مقابل آن بذر کینه، نفاق و دشمنی را در سراسر جهان اسلام پاشیده است؟ در افغانستان در یک روستا 1000 شیعه را در ماه مبارک رمضان قتل عام کردند و زن ها را نیز به اسارت بردند و حتی در یمن که یک کشور عربی و اسلامی است تا به امروز بیش از 10 هزار انسان بی گناه که هزار نفر از آن ها زن و کودک هستند به شهادت رسیدند.

رئیس فراکسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در فاجعه منا که ده‌ها کشور اسلامی دیگری که درگیر بودند، به دلایل سیاسی و... سکوت کردند. اما فریاد بلند رهبرمان امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) بود که موجب شد تا در پای میز مذاکره، مواضع و لحن طرف عربستانی عوض شود و انتقال پیکر مطهر شهدای ما به خاطر این فریاد بلند و حق جویانه مقام معظم رهبری بود وگرنه عربستانی‌ها قصد نداشتند که جسدی را تحویل دهند و نیز تقریباً همه کشورها نتوانستند شهدای خود را به کشورشان بازگردانند.

وی با اشاره به آیه شریفه «أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُم» افزود:  افزود: ساختار سیاسی حاکم بر کشور ما بر اساس اجرای دستوران الهی است و این اطاعتی که ملت ایران انجام داده است در هرکجای دیگر از جهان اگر اجرا بشود خداوند متعال همین برکات را بر آن‌ها نازل می‌کنند.

بروجردی با بیان اینکه «سید حسن نصرالله» در همین صراط مستقیم الهی حرکت می‌کند بیان داشت: در طول حدود 60 سال تمام کشورهای عربی خط مقدم جبهه مقابله با اسرائیل با همه توان خود در همه جنگ‌ها شکست خوردند و برای امت خود مایه ذلت شدند، اما برای اولین‌بار بود که در سال 2000 سرزمین‌های اشغالی جنوب لبنان به دست توانای فرزندان این انقلاب بزرگ و فرزندان امام خمینی (ره) و امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) آزاد شد.

وی خاطرنشان کرد: سلاح ایمان، بزرگ‌ترین سلاح است و عزتی که خداوند نصیب مسلمین می‌کند به خاطر همین است که روز به روز خداوند متعال بر عزت حزب‌الله می‌افزاید، چون در صراط مستقیم حرکت می‌کنند.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار