آغاز روابط لبنان و سوریه پس از عملیات ضد تروریسم

نماینده پارلمان سوریه بیان کرد که همکاری ارتش سوریه و نیروهای مقاومت لبنان ضد‌تروریسم بدین معناست که اهداف طرفین مشترک است.
کد خبر: ۲۵۵۶۶۸
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۰ - 03September 2017
به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، ارتش لبنان از (یکشنبه) هفته گذشته عملیاتی را تحت‌عنوان «فجر الجرود» علیه داعش در مرزهای این کشور آغاز کرد. نظامیان ارتش لبنان طی روزهای اخیر در نبرد با تروریست‌های داعش در «جرود القاع» و «رأس بعلبک» موفقیت‌های بسیاری را به‌دست آورده و ضربات سهمگینی را به تکفیریها وارد کردند.

رزمندگان حزب الله نیز در القلمون غربی دستاورد بی نظیر دیگری به دست آوردند. بعد از نزدیک شدن نیروهای مقاومت به عناصر داعش در دامنه بلندی حلیمه قاره، عناصر مسلح داعش تصمیم گرفتند در برابر نیروهای حزب الله تسلیم شوند و به این ترتیب با توافق که صورت گرفته است، عناصر داعش به دیر الزور منتقل شدند. همچنین تمام اراضی اشغال شده شرق لبنان از لوث عناصر تروریستی تکفیری داعش پاکسازی شد.

در همین زمینه گفتگویی را با «حسین فرحو» نماینده پارلمان سوریه در خصوص همکاری ارتش سوریه با نیروهای لبنانی در عملیات ضد تروریست‌ها انجام شده که شرح آن از نظر می گذرد؛

*در روزهای اخیر شاهد عملیات مشترک ارتش سوریه و نیروهای مقاومت و حزب الله لبنان علیه تروریست های تکفیری در مرزهای مشترک بودیم. اهمیت این عملیات چه بود و آیا می تواند زمینه را برای بهبود روابط سیاسی دمشق و بیروت به ویژه پس از تاکید سید حسن نصرالله بر این موضوع فراهم کند؟

همکاری ارتش سوریه و نیروهای مقاومت اسلامی یعنی حزب الله در مرزهای سوریه و لبنان بدین معناست که اهداف و دشمن طرفین مشترک است و آن هم تروریسم می باشد. همچنین بیانگر یکی بودن خون ریخته شده سوری ها و لبنانی ها در راه نابودی تروریسم و حامیان آن است. این همکاری نشان می دهد که برقراری مجدد رابطه بین دو کشور امری حتمی است و سیاست کناره گیری که لبنان در ابتدای جنگ سوریه اعلام کرد، مانع از وصول تروریسم به این کشور نشد و فقط در حد سخن باقی ماند. زیرا برخی گروه های لبنانی که با کشورهای حوزه خلیج فارس ارتباط دارند، موجب تسهیل ورود تروریست ها به سوریه شدند.

*اخیرا صهیونیست ها مدعی شده اند که ایران در صدد ایجاد پایگاه نظامی در سوریه است. دیدگاه شما نسبت به این ادعای رژیم اشغالگر قدس چیست؟

دشمن صهیونیستی شکست مفتضحانه خود در برابر مقاومت اسلامی در جریان جنگ ۳۳ روزه در سال ۲۰۰۶ را فراموش نکرده است و فقط از حضور حزب الله می ترسد. زیرا حزب الله دارای توان نظامی در مرزهای خود و در برابر سرزمین های اشغالی است. در حقیقت اکنون حامی اصلی نیروهای مقاومت (ایران) که هزاران کیلومتر دورتر از اراضی اشغالی است، در مرزهای شمال شرقی فلسطین اشغالی قرار دارد و همین موضوع نیز موجب هراس بی حد و اندازه صهیونیست ها شده است. رژیم صهیونیستی به خوبی می داند که زوال و نابودی اش حتمی است. در حال حاضر نیروهای ارتش سوریه انگیزه پیدا کرده و نیروهای آن می دانند که در برابر دشمن صهیونیستی تنها نیستند.

*مذاکرات صلح سوریه قرار است در اواسط سپتامبر در شهر آستانه قزاقستان برگزار شود. چه دستاوردی برای دمشق در این مذاکرات پیش بینی می کنید؟ اهمیت مصالحه و آشتی ملی در سوریه چیست؟

مذاکرات جاری در شهر آستانه قزاقستان با دستاوردهای ارتش سوریه و نیروهای متحدان آن همراه و به نفع مردم سوریه است. این مذاکرات نشان می دهد که ارتش سوریه همانگونه که از یک سو با تروریسم مبارزه می کند، از سوی دیگر هم به دنبال مصالحه است و باید وحدت را به جبهه داخلی بازگردانیم؛ این موضوع منوط به این است که سوری ها درک کنند هدف تجاوز به سوریه، ویران کردن کشور و خارج کردن آن از محور مقاومت است.

*آمریکا هر از چند گاهی سوریه را به استفاده از تسلیحات شیمیایی متهم می کند. علت این دروغ پراکنی های واشنگتن چیست؟

هر زمانی که نیروهای ارتش سوریه و متحدان آن در عرصه میدانی و مبارزه با تروریسم دستاوردی کسب می کنند و تروریست ها را تحت فشار قرار می دهند، آمریکا نیز از سلاح شیمیایی به عنوان بهانه ای برای کاهش فشارها بر گروه های تروریستی استفاده می کند، اما این بهانه بی ارزشی می باشد که برای جامعه جهانی آشکار گشته است.

* همانگونه که مستحضر هستید، فرصت حج زمان خوبی برای تبیین مظلومیت ملت های مستضعف منطقه و جنایات رژیم های استکباری و ادوات آنها در منطقه است. چگونه می توان از این فرصت برای تبیین حوادث تلخی که برای ملت های مظلوم منطقه به ویژه مردم فلسطین و سوریه رخ می دهد، بهره برد؟

موسم حج بزرگترین کنفرانس و همایشی اسلامی و تجمع مسلمانان محسوب می شود که باید به پدیده ای فرهنگی تبدیل شود و بدین صورت حجم توطئه هایی که علیه مسلمانان طراحی می گردد، کشف و رسوا شود. در این تجمع و کنفرانس بزرگ باید تبیین شود که دشمن اصلی امت اسلامی، رژیم صهیونیستی است و مسأله فلسطین نیز جهت اصلی برای حرکت کشورهای اسلامی می باشد.

منبع: مهر
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار