سرلشکر باقری در همایش «مهارت آموزی سربازان»:

ماموریت نیروهای مسلح مقابله با تروریسم در کشورهای همجوار است/ کمک به حل مسائل اقتصادی با مهارت‌آموزی سربازان

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: یکی از ماموریت‌های نیروهای مسلح مقابله با تروریسم در کشورهای همجوار است که نیروهای مسلح در این رابطه مشغول هستند و به کشورهای همجوار کمک می‌کنند.
کد خبر: ۲۵۵۷۱۲
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۷ - 04September 2017
ماموریت نیروهای مسلح مقابله با تروریسم در کشورهای همجوار است/ کمک به حل مسائل اقتصادی با مهارت‌آموزی سربازانبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، سردار سرلشکر پاسدار «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در همایش «مهارت آموزی سربازان» اظهار داشت: یکی از ماموریت‌های اصلی و ذاتی نیروهای مسلح مساله دفاع و حفظ امنیت کشور است که با وجود تمام توطئه‌های دشمنان و ترفندهای استکبار جهانی، که همه روزه در این رابطه علیه ملت بزرگ ایران طرح‌ریزی می‌کنند، نیروهای مسلح تحت فرماندهی رهبر معظم انقلاب و حمایت مردم با موفقیت به اجرای ماموریت خود در مقابله با تهدیدات مشغول هستند.
 
وی افزود: این ماموریت در صحنه‌های مختلف متبلور می‌شود که یکی از آن‌ها مقابله با تروریسم در کشورهای همجوار است و نیروهای مسلح در این رابطه نیز مشغول و به کشورهای همچوار کمک می‌کنند. ما باید در اجرای این ماموریت اصلی با عنایت روزافزون نقش آفرین باشیم.
 
سرلشکر باقری تصریح کرد: سربازان به عنوان سرانگشتان نیروهای مسلح مسئولیت سنگینی را در اجرای ماموریت اصلی نیروهای مسلح عهده دارند.
 
وی تصریح کرد: فرماندهان میانی ما باید با طراحی و آموزش، برنامه‌ریزی، تمهید مقدمات و بسترسازی، اقدامات لازم را انجام دهند؛ اما بخش اعظم کار، اجرای ماموریت‌های فرماندهی است که توسط بدنه اجرایی انجام می‌گیرد و سربازان در این حوزه یکی از بخش‌های اصلی فرمانبری هستند.
 
سرلشکر باقری گفت: هرچند بخشی از این فرامین توسط بسیجیان انجام می‌گیرد که اکنون نیز در حال آموزش هستند؛ اما در زمان وقوع جنگ، همچون دوران دفاع مقدس وارد صحنه می‌‌شوند.
 
رئیس ستاد کل نیروهای خاطرنشان کرد: به هیچ وجه خود را مجاز به بی‌توجهی نسبت به مساله دفاع و امنیت نمی‌دانیم و در این رابطه تغییر جهت نخواهیم داشت و نسبت به اموری چون حل مسائل اقتصادی و اشتغال که جزو ماموریت‌های اصلی ما نیست، متناسب با امکانات خود برای کمک به دولت وارد عرصه می‌شویم.
 
وی اضافه کرد: مساله اقتصاد باید مورد توجه تمامی دستگاه‌ها در شرایط فعلی باشد و مقام معظم رهبری هم بارها بر این موضوع تاکید داشتند و عنوان کردند که همه باید در حل مشکلات اقتصادی اهتمام داشته باشند. ایشان دو مساله تولید و اشتغال را در سرفصل شعار امسال قرار دادند که این تدبیر برخواسته از بررسی‌های علمی و موشکافانه است.
 
سرلشکر باقری گفت: نیروهای مسلح تلاش می‌کنند تا ضمن پرداختن به ماموریت اصلی (دفاع و امنیت) در مساله تولید و اشتغال به پیشبرد اهداف اقتصادی کشور کمک کنند. در این مساله موضوع مهارت آموزی به سربازان، به عنوان یک موضوع اصلی مد نظر نیروهای مسلح است.
 
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح عنوان کرد: پیش از این هم با همکاری نیروهای مسلح و سازمان فنی و حرفه‌ای کشور، درصد معدودی از سربازان آموزش‌های مهارتی را می‌آموختند؛ یعنی چیزی حدود 10 درصد نیروها تحت آموزش بودند که با توجه به حجم وسیع سربازان، این مقدار کفایت نمی‌کرد.
 
وی ادامه داد: هدف‌گذاری ما در این زمینه این است که با همکاری وزارت کار و نهادهای ذی‌ربط بتوانیم با توجه به مقدورات و امکانات، این 10 درصد را افزایش بدهیم. به دلیل اینکه بخشی از نیروهای وظیفه ما در نقاط دورافتاده و یا پاسگاه‌ها مشغول نگهبانی شبانه‌روزی هستند، ممکن است زمینه رسیدن به نقطه ایده‌آل صددرصدی در این حوزه فراهم نباشد.
 
سرلشکر باقری گفت: ما به دنبال امیدآفرینی در جوانان و باز کردن افق پیش‌ رو در ورود به بازار کار و تشکیل خانواده هستیم که بسیار مساله مهمی است و در این رابطه با توجه و اهتمام گام برمی‌داریم.
 
وی در ادامه با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب عنوان کرد: ضرورت ایجاد شغل، شور و شوق، تلاش برای عدم احساس تضییع وقت، تلاش برای ایجاد نوآوری با فکر و اندیشه و افزایش توان جسمی و مهارتی جوانان در خدمت سربازی و تربیت سربازان مومن، معتقد و فداکار، توجه به اوقات فراغت سربازان از جمله نکات مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است.
 
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح بیان داشت: نیروهای مسلح عزم خود را جزم کرده‌اند تا با همکاری نهادها و سازمان‌های دولتی و با بسیج امکاناتی که در اختیار دارند، با قوت در این عرصه وارد شوند و ان‌شاالله بتوانند گام اساسی را در یکی از حلقه‌های زنجیره تولید و اشتغال بر عهده گیرند. طبیعی است که توسعه و رونق اقتصادی صرفا به مهارت آموزی ختم نخواهد شد و در این زمینه باید به تقویت فرهنگ کار و تلاش بپردازیم و مقدمات لازم را برای ورود جوانان به بازار کار فراهم کنیم.
 
وی اضافه کرد: پس از دو سالی که سرباز در دوره خدمت، مهارت می‌آموزد باید مشخص شود که آیا مهارت و توان تولیدش بازار کار و فروشی دارد. ما در این حوزه ادعا نداریم و مسئولیت اساسی‌مان نیز اجازه نمی‌دهد که در این حوزه به صورت کامل ورود پیدا کنیم. هدف ما این است که در این رابطه کمکی داشته باشیم. ما سربازی را به عنوان فرصتی می‌بینیم که علاوه بر اینکه جوان در آن آموزش‌های نظامی، امنیتی، انتظامی و زندگی اجتماعی را فرامی‌گیرد و ماموریت‌هایش را انجام می‌دهد، آموزش‌های متناسب برای ورود به عرصه کار فردی و اجتماعی را نیز بیاموزد؛ لذا شعار مهارت آموزی، آموزش نیروهای ماهر و متخصص را با توجه به نیاز جامعه و اشتغال‌زایی مدنظر قرار داده‌ایم.
 
سرلشکر باقری تصریح کرد: سربازان نسبت به گذشته، به لحاظ سواد ارتقا یافته‌اند و با گذشته قابل مقایسه نیستند و 40 درصد دارای تحصیلات دانشگاهی و دیپلم به بالا هستند که این سبب شده نگاه به سربازها تغییر کند. در حوزه اشتغال جوانان و ورود آنان به بازار کار سه رکن اساسی وجود دارد که نخست اهتمام خانواده و سپس نیروهای مسلح است که باید به مهارت آموزی سربازان در پادگان‌ها و مراکز آموزشی بپردازد و سوم دولت و نهادهای اقتصادی و اجتماعی کشور هستند که در ایجاد اشتغال و بازار کار و چرخه مرتبط با آن باید تلاش لازم را انجام دهند. ما به دنبال همکاری دوجانبه دولت و نیروهای مسلح هستیم که می‌تواند گره‌گشا باشد.
 
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: ما در نیروهای مسلح دارای امکانات فراوان و بسترهای آموزشی و نیروی انسانی مناسب هستیم که باید همت کنیم و با کمک یکدیگر جهشی را در رابطه با مهارت آموزی سربازان ایجاد کنیم. انتظاراتی هم از نهادهای دولتی داریم از جمله اینکه برای سربازانی که دوره‌های مهارتی می‌گذرانند، گواهی تخصص صادر و به بازار کار معرفی شوند. صدا و سیما در این رابطه نیز نقش اساسی دارد؛ چرا که به فرهنگ‌سازی می‌پردازد و انتظارمان این است که نگاه به سربازی را در جامعه بهبود بخشد. شاید تا حدودی در برنامه‌های صدا و سیما در بحث تضییع حقوق سربازی افراط می‌شود که لازم است نگاه به سربازی مطلوب‌تر شود.
 
وی عنوان داشت: سالانه 400 هزار نفر کارت پایان خدمت دریافت می‌کنند که شاید تنها 30 هزار نفر آن‌ها آموزش‌های مهارتی گذرانده باشند.
 
انتهای پیام/ 221
نظر شما
پربیننده ها