جشنواره عمار سراغ پیشمرگان کرد مسلمان رفت

مسئول اکران جشنواره عمار در راهیان نور غرب گفت: بازخوانی رشادت‌های پیشمرگان کرد مسلمان از طریق اکران آثار مربوط به آن‌ها از مهم‌ترین اهداف جشنواره عمار در مناطق غرب کشور بود که بازخورد خوبی هم داشت.
کد خبر: ۲۵۵۹۹۰
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۷ - 05September 2017
جشنواره عمار سراغ پیشمرگان کرد مسلمان رفتبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، صادق افشاری مسئول اکران فیلم‌های جشنواره عمار در راهیان نور غرب و شمال غرب با اشاره به گفته رهبری مبنی بر اینکه «راهیان نور در واقع فناوریِ استفاده از ثروت عظیم و معدن طلای دوران دفاع مقدس است» گفت: برای استفاده از ظرفیت حضور زائران و خدمات رسانی به مردم بومی، بخشی از فیلم‌های عمار را در قالب سینماسنگر و سینماسیار در شهرها و روستاهای این مناطق اکران کردیم.

افشاری توضیح داد: سینماسنگر در یادمان باشگاه افسران شهر سنندج قرار دارد و تا پایان راهیان نور شمالغرب به اکران فیلم‌ها ادامه می‌دهد. در طرخ سینماسیار هم از 25 مرداد تا 8 شهریور ماه، آثار جشنواره عمار را در نقاط مختلف این مناطق به نمایش درآوردیم.

وحدت، محور اصلی آثار اکران شده بود

این فعال فرهنگی تصریح کرد: روستاهای باقرآباد، تازه آباد، حسین آباد و صوفیان سنندج، بیجار، پاوه، قروه، هرسین، بیستون، کرمانشاه، قصرشیرین، سرپل ذهاب، اسلام آباد غرب، سنقر، کنگاور، سرخه دژج، چغور، فش، دهگلان، چهر و.... از جمله شهرها و روستاهایی بودند که در این مدت، فیلم‌های عمار در آنها به نمایش درآمد.

وی در ادامه سخنانش اظهار داشت: مسئله وحدت از جمله نکاتی بود که در کنار ارتباط با علمای اهل سنت منطقه، در اکران‌ها، مدنظر داشتیم به همین خاطر، نسبت به پخش آثار مربوط به منطقه تمرکز داشتیم.

افشاری افزود: مستند «هابیل خون و خرما»، «کاک جلال»، «اهل سنت ایران» و نماهنگ «پیشمرگان کرد» از جمله فیلم‌هایی بودند که با نگاه وحدت، در سینماسنگر سنندج پخش کردیم که با استقبال و نگاه مثبت مردم بومی و ماموستاهای منطقه مواجه شد.

افشاری در همین باره تصریح کرد: در سینماسیار نیز با توجه تنوع شهرها و روستاهای محل اکران، علاوه بر آثار بومی، تعدادی دیگر از فیلم‌‌های منتخب جشنواره عمار مانند «یتیم‌خانه ایران»، «روزگار اکبر»، «کرکم»، «مادرانه»، «وارثین»، «نبرد خلیج فارس» و... به نمایش گذاشتیم.

رشادت‌های مردم کرد ناگفته مانده است

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: بازخوانی رشادت‌‌های مردم کرد، سوژه‌یابی و شناسایی ظرفیت‌های این مناطق برای مستندسازی هم از نکات اصلی طرح سینماسنگر و سینماسیار بود، سوژه‌های‌ بکری زیادی داریم که به آنها پرداخته نشده است.

این فعال فرهنگی در همین باره تأکید کرد: پیشمرگان کرد مسلمان، 60 ماموستای شهید در دفاع مقدس، شهید ترور، سیدمحمد شیخ الاسلام، شهید سیدمحمدجعفری که رهبری او را شهید پیشرو و پیشتاز معرفی کرده‌اند، ماموستای انقلابی پاوه ملا قادر قادری و خانم فرنگیس‌ حیدرپور که به عنوان نماد مقاومت شناخته می‌شود تنها بخشی از سوژه‌های ناب این مناطق هستد که چندان به آنها پرداخته نشده است.

افشاری یادآور شد: اگر نگاه راهبری در اقدامات و مسائل فرهنگی این منطقه حاکم شود، باید کسانی مانند ماموستای شهید سیدمحمد شیخ الاسلامی برجسته شوند تا جلوی تاثیرات تبلیغات سلفی‌گری و وهابیت که در این مناطق رو به گسترش است، گرفته شود.

وی تصریح کرد: از طرف دیگر، به دلیل جو روانی مسمومی که غالبا توسط شبکه‌های ماهواره‌ای و تبلیغات برخی گروه‌های معاند، مردم این منطقه تمایلی به بازگویی رشادت‌‌های خود در زمان جنگ تحمیلی نیستند. به همین دلیل، بازخوانی این مسئله از طریق اکران آثار مربوط به پیشمرگان کرد مسلمان از مهم‌ترین اهداف برنامه ما بود که بازخورد خوبی هم داشت.

این فعال فرهنگی افزود: بسیاری از زائرانی که در سینماسنگر، رشادت‌های مردم کرد در دفاع مقدس را می‌دیدند به ما می‌گفتند فکر می‌کردیم نیروها از جاهای دیگر کشور برای دفع دشمن به این مناطق آمدند و نمی‌دانستیم که پیشمرگان کرد در خط مقدم جبهه حضور داشتند.

شبکه‌های ماهواره‌ای جای رسانه ملی را گرفتند

وی یادآور شد: از طرف دیگر، درخواست‌های بسیاری هم از طرف مردم منطقه برای اکران آثار جشنواره عمار در شهرها و روستاهای خود به دست ما رسیده است که نشان از موثر بودن فعالیت ما دارد. البته تعدادی از ماموستاهایی هم که در سینماسیار و سینماسنگر حاضر شدند، تاکید زیادی بر تداوم این حرکت و پرداخت بیشتر به مردم این مناطق داشتند تا جوانان در دام جریانات مسموم قومی نیفتند.

افشاری در بخش دیگر از سخنانش اظهار داشت: متاسفانه رسانه ملی، جایگاه مطلوبی در این مناطق ندارد که این موضوع باید ریشه‌یابی شود، در حال حاضر، غالبا شبکه‌های ماهواره‌ای تسلط دارند. با توجه به همین موضوع با شناسایی و هماهنگی قبلی، در طرح سینماسیار، حضور و اکران فیلم در نقاط دورافتاده از اولویت‌های ما بود.

شعار امنیتی می‌دهند تا کار نکنند

وی ادامه داد: برخلاف تبلیغاتی که درباره امنیتی بودن این مناطق می‌شود، فضای بسیار خوبی برای کار فرهنگی در شهرها و روستاهای این بخش وجود دارد که می‌تواند موجب تغییر برخی دیدگاه‌های نادرست شود. در واقع، این شعار امنیتی بودن، مسئله‌ای است که برخی نهادهای فرهنگی برای کار نکردن خودشان مطرح می‌کنند.

افشاری با بیان اینکه متاسفانه مردم این منطقه وضعیت اقتصادی و معیشتی خوبی ندارند، خاطرنشان کرد: با توجه به استقبال برخی مسئولان فرهنگی این مناطق، قرار شده است با پیگیری آنها و تأمین محتوای لازم از جشنواره عمار، پاتوق سینماهایی بخصوص در روستاهای منطقه ایجاد شود.

وی تصریح کرد: در کنار مسئله اقتصادی و نگاه نادرست امنیتی، بی‌اطلاعی از ذائقه فرهنگی مردم و عدم ارتباط با فعالان این مناطق مشکلاتی هستند که با رفع آنها، می‌توانیم فعالیت فرهنگی تأثیرگذاری در این بخش‌ها انجام دهیم.
 
منبع: فارس
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار