کمپ های غیرمجاز ترک اعتیاد، معضلی برای درمان معتادان

کمپ های ترک اعتیاد، به عنوان مکان هایی برای نگهداری، ترک و رهایی معتادان از مواد مخدر و مواد محرک در سراسر کشور فعالیت می کنند، اما وجود برخی کمپ های غیرمجاز و انجام روش های غیرقانونی برای درمان اعتیاد معضلی نگران کننده است.
کد خبر: ۲۵۶۰۴
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۱ - 19August 2014

کمپ های غیرمجاز ترک اعتیاد، معضلی برای درمان معتادان

به گزارش دفاع پرس، بر اساس گزارش ستاد مبارزه با مواد مخدر، یکهزار و 158 کمپ ترک اعتیاد غیرمجاز در سراسر کشور شناسایی شده است.

بر اساس استانداردهای قانونی، کمپ های ترک اعتیاد باید در یک مکان آرام، بدون هیاهو و صداهای کاذب و داروها و وسایل کاملا مجاز میزبان افراد معتاد باشند.
 
به گفته کارشناسان،، مشکلاتی مانند دورماندن از درمان های روز دنیا، نبود تنوع در شیوه های درمانی و مدت درمان ها، گرایش به سود اقتصادی و ورود افراد غیرمتخصص به کادر اجرایی کمپ های ترک اعتیاد، باعث افت کیفیت آنها شده است.
 
اما بر اساس آنچه که در موافقتنامه اصولی سازمان بهزیستی آمده، کمپ های ترک اعتیاد باید با دریافت مجوز از سازمان بهزیستی و در محیط های بهداشتی و معتبر به همراه استقرار پزشک و مددکار و روانپزشک اجتماعی تاسیس شود.
 
این مساله به این معنا است که هر کمپ ترک اعتیاد بدون اخذ مجوز از سازمان بهزیستی در هر نقطه از کشور دایر شود، مکانی غیرقانونی خواهد بود.
 
این در حالیست که ظهور کمپ های غیرمجاز در بیشتر مناطق پایتخت و حتی کشور همانند قارچ روزبه روز افزایش می یابد.
 
زیرزمین های خانه های مخروبه و متروکه در نقاط دوردست تهران مانند کرج و ورامین و خانه هایی که به علت خرابی و قدمت رو به ویرانی هستند، به عنوان مکانی برای تاسیس کمپ ترک اعتیاد از سوی افراد غیرمتخصص انتخاب شده اند.
 
متاسفانه، در بیشتر این مکان ها شاهد اعمال روش های غیرقانونی و در بعضی موارد استفاده از جبر، زور و وسایل خطرناک برای رهایی معتادان از این مواد افیونی هستیم.
 
برخی افراد دست اندرکار در این کمپ ها، اشخاص فاقد صلاحیتی هستند که با اصرار بر روی عدم استفاده از روش های دارویی برای ترک اعتیاد، معتادان را به زنجیر بسته یا در درون استخرهای پر از آب فرو می برند.
 
آنان معتقدند که داروهای شیمیایی هیچ کمکی به روند بهبودی و همچنین رهایی مواد مخدر از بدن این افراد نخواهد کرد و باید با بکارگیری ابزار نادرست و تحت فشار قرار دادن، اعتیاد را معتاد دور کرد.
 
مدیرکل درمان و حمایت های اجتماعی در این زمینه به خبرنگار گروه اجتماعی ایرنا می گوید: براساس آمار رسمی، تعداد کمپ های غیرمجاز دو برابر کمپ های مجاز است که ادعا می کنند از سازمان بهزیستی مجوز دارند در حالیکه خیلی از آنها مجوز را جعل می کنند.
 
«فرید براتی سده» می افزاید: کمپ های مجاز دارای تابلو و مجوز رسمی از سازمان بهزیستی هستند و اسامی آنها در سایت بهزیستی درج شده و مردم می توانند قبل از مراجعه، مجاز بودن آن را تشخیص دهند.
وی با بیان اینکه برای مبارزه با کمپ های غیرمجاز باید آن قدر تعداد مراکز درمان اعتیاد مجاز افزایش یابد که دیگر کسی به این کمپ ها مراجعه نکند و خود به خود حذف شوند، تصریح می کند: درصددیم تا شبکه نظارتی سازمان های مردمی مجازی که کمپ های ترک اعتیاد دارند، افزایش پیدا کند.
 
وی، وجود کمپ های غیرمجاز و ناکارآمدی آنها در درمان اعتیاد را نگران کننده دانسته و ادامه می دهد: باید به این موضوع رسیدگی جدی شود.
 
براتی سده خاطرنشان می کند: خانواده ها می توانند به مراکز بهزیستی استان و شهرستان ها ی خود مراجعه کنند و فهرست کمپ های مجاز را از این مراکز دریافت کنند .
 
وی می گوید: همچنین شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر و یا ستاد مبارزه با مواد مخدر که در استانداری ها مستقر هستند، در انتخاب کمپ های ترک اعتیاد می توانند کمک کنند.
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار