سردار طلایی نیک در گفت‌وگوی ویژه خبری عنوان کرد؛

استرداد یک میلیارد و 710 میلیون دلار پول ایران از آمریکا/ 4 پرونده حقوقی ایران در دادگاه لاهه در نوبت بررسی است

معاون وزیر دفاع از استرداد یک میلیارد و 710 میلیون دلار پول ایران از آمریکا بابت یک قرارداد نظامی که مربوط به قبل از انقلاب بود، خبر داد.
کد خبر: ۲۵۶۰۵۹
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۶ - 05September 2017

استرداد یک میلیارد و 710 میلیون دلار پول ایران از آمریکا/ 4 پرونده حقوقی ایران در دادگاه لاهه در حال بررسی است.به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، سردار رضا طلایی نیک معاون حقوقی و پارلمانی وزارت دفاع با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری  شبکه دو سیما با اشاره به برگزاری همایش حقوق دفاعی و با بیان اینکه معاهدات بین المللی و حقوق مسلم دفاعی از محورهای این همایش بوده است، افزود: دفاع از امنیت ملی کشور و دفاع از محدوده‌های سرزمینی و تمامیت ارضی و استقلال کشور از حقوق مسلم ماست.

وی با بیان اینکه در برخی از حوزه‌ها از جمله فضا، قواعد بین المللی شفافی نداریم، ادامه داد: کتاب «کردارنامه فضایی» رونمایی شده که چگونگی معماری فضایی در آن تشریح شده است.

معاون حقوقی و پارلمانی وزارت دفاع اضافه کرد: در حوزه دریاها هر چند با اعمال نفوذ قدرت‌های جهانی ساز و کارهای بین المللی در این زمینه شکل گرفت اما با این وجود در آن جا برای کشورهای دارای ساحل و کشورهایی که به آبهای آزاد دسترس دارند حقوقی پیش بینی شده است.

وی گفت: کشورهای ساحلی به علت منافع و منابعی که در سواحل خود دارند حقوقی دارند که کشورهای دیگر باید با اجازه و با رعایت ترتیبات قانونی از سواحل آن‌ها استفاده کنند که در قانون دریاها پیش بینی شده است.

سردار طلایی نیک افزود: به علت خوی تجاوزگری، استکباری و مداخله گری که ایالات متحده آمریکا در خلیج فارس و دریای عمان و بسیاری از نقاط دیگر جهان دارد ناوهای این کشور در برخی مناطق از جمله منطقه ما مداخله‌های نامشروعی را دارد.

معاون حقوقی و پارلمانی وزارت دفاع تصریح کرد: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دریای عمان و نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در خلیج فارس حضور دارند و تنگه راهبردی هرمز مزیت دفاعی ویژه‌ای را برای ما ایجاد می‌کند.

وی گفت: برای تردد ناوهای آمریکایی در آب های آزاد هم محدودیت‌هایی وجود دارد و آن‌ها می‌خواهند از این محدودیت خارج شوند و حضور آن‌ها ناقض قوانین بین المللی است.

سردار طلایی نیک خاطرنشان کرد: آن‌ها برای پوشش و رفع این خلاء حقوقی و قانونی می‌خواهند از طریق تعامل مشکل خود را حل کنند.

معاون حقوقی و پارلمانی وزارت دفاع با اشاره به اینکه حضور آنها را مزاحم می‌دانیم، ادامه داد: امنیت خلیج فارس فقط با مشارکت کشورهای ساحلی منطقه و همکاری منطقه ای قابل تامین است و حضور بیگانگان همواره مخل امنیت این منطقه بوده است بنابراین جمهوری اسلامی ایران قطعا موضع خود را بر اساس قواعد بین المللی دارد و تاکنون هم یگان‌های دریایی ارتش و سپاه بر اساس این قواعد عمل کردند.

وی با اشاره به اینکه دکترین ما دفاعی است، گفت: فقط در جایی که به محدوده و یا حریم سرزمین ما تجاوز شود قطعا هشدار می دهیم و این حداقل واکنش نیروهای دفاعی ماست.

سردار طلایی نیک افزود: از آن جایی که آمریکا اهداف نامشروعی در منطقه دارد می‌داند این تنگناها با اهداف نامشروع آن‌ها تعارض دارد و بنابراین جمهوری اسلامی ایران به طور محکم از حق قانونی و حاکمیت خود در آبهای سرزمینی و ساحلی استفاده می‌کند و به هیچ وجه اجازه بروز تهدید ولو در حد حداقلی را نخواهد داد.

معاون حقوقی و پارلمانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: این هم از موضع قدرت سختی است که بدست آوردیم یعنی توانمندی‌های نیروی دریایی و هم از موضع قدرت نرمی که به پشتوانه قواعد بین المللی همه رفتارهای نیروهای دریایی ما در چارچوب قواعد بین المللی است.

وی ادامه داد: آنها می‌خواهند خارج از مقررات بین المللی امکان حضور خود را به نحوی موضوعیت و وجاهت ببخشند و این از نظر ما قابل قبول نیست و چون اساسا با این حضور موافق نیستیم و آن را ناامنی می‌دانیم بنابراین با هوشمندی راهبردی این موضوعات و این نوع تقاضاها را پایش می‌کنیم.

سردار طلایی نیک درباره مبانی حقوقی ایران برای توسعه توان موشکی گفت: یکی از تسلیحاتی که امروزه برای بازدارندگی استفاده می‌شود با توجه به عمق تهدیداتی که برای هر کشور مطرح است، استفاده از سلاح های دوربرد است.

معاون حقوقی و پارلمانی وزارت دفاع ادامه داد: عمق تهدیدات برای ما روشن است و با برآوردهای اطلاعاتی و محاسبات نظامی و دفاعی که انجام شده در سطح منطقه منشأ تهدیدات برای ما شناخته شده است.

سردار طلایی نیک افزود: هر چند دکترین ما دفاعی است اما چون برآوردهای اطلاعاتی و عملیاتی نشان می‌دهد تهدیداتی فراتر از محدوده سرزمین‌های داخلی داریم و منشأ خارجی دارد بنابراین متناسب با آن باید تسلیحات مناسب در اختیار داشته باشیم هر چند جمهوری اسلامی ایران به ویژه نیروهای مسلح در محدودیت‌های بین المللی قرار گرفتند از جمله نیروهای مسلح که از سوی برخی قدرت های استکباری مانند امریکا از 35 سال پیش در تحریم است اما با اتکا به فناوری و دانشمندان بومی و توان داخلی توانستیم به قدرت موشکی بازدارنده دست یابیم.

وی ادامه داد: داشتن تسلیحات موشکی در هیچ یک از قواعد و معاهدات بین المللی منع نشده است بلکه آنچه که منع شده سلاح های کشتار جمعی است که مصادیق روشنی دارد و ما از کشورها و مدعیان پیشرو برای خلع سلاح و تسلیحات نامتعارف و کشتارجمعی هستیم.

معاون حقوقی و پارلمانی وزارت دفاع اظهار داشت: قدرت‌هایی که تسلیحات هسته‌ای دارند به تعهدات خود در 80 سال گذشته تاکنون عمل نکردند و فقط محدودیتی که برای دیگر کشورها بوده به خوبی پایش می‌شود.

سردار طلایی نیک تصریح کرد: در مورد سلاح‌های شیمیایی، بیولوژیک و دیگر سلاح‌های کشتارجمعی، پیشرو برای خلع سلاح هستیم و هم از نظر دینی و هم فتوای رهبر معظم انقلاب و فرماندهی کل قوا، راهبرد ما در این زمینه شناخته شده است.

وی افزود: فشار آمریکایی‌ها غیرمنطقی و خارج از قواعد حقوقی و فقط به این علت است که می‌دانند موشکی شدن جمهوری اسلامی ایران می تواند از تبدیل تهدیدات بالقوه به بالفعل جلوگیری و قدرت دفاعی ما را حفظ کند و این برای آنها قابل تحمل نیست.

سردار طلایی نیک ادامه داد: در برجام عبارتی آمده است که اگر موشک برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی شود ممنوع است و نیازی به درج این عبارت هم نبود زیرا در دکترین ما نیست اما این موضوع برای آنان بهانه‌ای برای فضاسازی شده است.

معاون حقوقی و پارلمانی وزارت دفاع با بیان اینکه امریکایی‌ها فرار به جلو می کنند زیرا خودشان تعهدات برجامی خود را انجام ندادند، افزود:  آن‌ها برخی تحریم‌ها را اعمال کردند که خلاف مفاد و روح برجام است و مباحث انحرافی را مطرح می‌کنند که اهداف رسانه‌ای، تبلیغاتی و سیاسی دارد و به هیچ وجه مبنای حقوقی و منطقی ندارد.

وی گفت: در چهار سال اخیر بر بیش از 80 قرارداد خارجی نظارت و کنترل حقوقی داشتیم و در این سال‌ها به علت دقت نظر در انعقاد قراردادها و رعایت اصول حقوقی، تقریباً هیچ قراردادی نداشتیم که به دعوای حقوقی منجر شده باشد.

سردار طلایی نیک افزود: به تجربه و ظرفیت حقوقی بسیار خوبی رسیدیم که در انعقاد قراردادهای دفاعی توانستیم بازدارندگی و پیشگیری از دعوای حقوقی را دنبال کنیم. 

معاون حقوقی و پارلمانی وزارت دفاع تصریح کرد: در مورد قرارداد سامانه دفاعی اس 300 چون این قرارداد از استحکام و رعایت اصول حقوقی متقن برخوردار بود با وجود اینکه در مقطعی طرف مقابل نمی‌خواست این سامانه را به ما تحویل دهد، مجبور شدند آن را اجرا کنند.

وی با اشاره به اینکه بیشتر دعاوی که اکنون داریم به قراردادهای نظامی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی بر می‌گردد، افزود: 5 تا 6 روز پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در دولت موقت بختیار موافقتنامه‌ای میان وزارت جنگ رژیم طاغوت و امریکا منعقد شد و بیش از 2200 قرارداد نظامی منعقد شد که بخشی از آن مربوط به خرید تسلیحات از جمله هواپیمای F16 و بخشی هم مربوط به حضور مستشاران نظامی بود.

سردار طلایی نیک ادامه داد: پس از انقلاب پای حضور آنها قطع شد و سلطه امریکا و استکبار بر نیروهای مسلح ما از بین رفت اما بخشی از این قراردادها لغو شد و بخشی از آنها قرار شد با شرایط جدید ادامه یابد که امریکا آن شرایط را رعایت نکرد و اکنون مطالباتی را در این زمینه از امریکا داریم که برخی از آن در چند سال اخیر شامل یک میلیارد و 710 میلیون دلار آن به ما پرداخت شد.

وی اضافه کرد: درباره بقیه 1126 قرارداد نظامی دعوای حقوقی بخشی از آن در دیوان داوری ایران و امریکا در دیوان لاهه مطرح است و نوبت رسیدگی آن رسیده است و جلسه مقدماتی در اسفند پارسال در دیوان لاهه برگزار شد و بر اساس آن از اواخر امسال رسیدگی به این پرونده آغاز خواهد شد.

معاون حقوقی و پارلمانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با تاکید بر اینکه حقوق ملت ایران باید استیفا شود و این دعاوی را پیگیری می کنیم، گفت: حکم برخی از آنها به نفع ما صادر شده است اما به علت تحریم حکم آن اجرا نشده و برخی وجوه در حساب دادگاه است.

وی افزود: دو دعوای مشخص حقوقی صادر شده است و در حال مذاکره هستیم، مبلغ و بهره آن محاسبه شده و بر روی رقم توافق کردیم اما برای انتقال آن نیاز به اقدامات حقوقی است. 

سردار طلایی نیک گفت: طبق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، این پول متعلق به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیست بلکه متعلق به بانک مرکزی و خزانه کشورمان است و فرایند آن در حال پیگیری است.

معاون حقوقی و پارلمانی وزارت دفاع  افزود: خواسته اولیه ثبت شده کشورمان در دعاوی بیش از سه میلیارد و 200 میلیون دلار در دیوان است که با توجه به اینکه اصل موجودی صندوق حساب ما را پرداخت کردند در حال محاسبات دقیق است.

وی با اشاره به اینکه در حال پایش و بررسی 20 معاهده حقوقی هم هستیم، اضافه کرد: در رابطه با 7 معاهده بین المللی جمع بندی ها را انجام دادیم و در حال طی کردن مسیر رسیدگی در وزارت امور خارجه و دولت است که سپس باید با تصویب مجلس شورای اسلامی به قانون تبدیل شود.

سردار طلایی نیک گفت: 1979 قانون دارای احکام اصلی و فرعی نسبت به بخش دفاع است که در کارگروه تنقیح قوانین با مشارکت مجلس، دولت و نیروهای مسلح در حال رسیدگی است و سعی می شود تعدد و پراکندگی قوانین، جامع سازی شود.

معاون حقوقی و پارلمانی وزارت دفاعدرباره زمین‌های دارای معارض در اختیار نیروهای مسلح هم گفت: بخش بیشتر زمین‌هایی که مربوط به پادگان‌ها و تأسیسات و پایگاه‌های نظامی در کشور وجود دارد از عرصه‌های منابع ملی و دولتی است اما مستندسازی نشد و همین موضوع موجب شد برخی افراد سوء استفاده و فرصت طلبی کنند اما موارد خاصی هم داریم که مردم و اشخاص حقیقی، حقوقی داشتند که بخشی از سایت‌های نظامی ما وارد زمین‌های آنها شد.

سردار طلایی نیک گفت: در پرونده‌ای در محدوده غرب تهران در اطراف فرودگاه مهرآباد دو فردی که بیش از 30 سال قبل در شرایطی که اقدامات اداری منظم نبود در یکی دو سازمان توانستند اسناد جعلی درست کنند و از طریق وکلای خود متعرض تأسیساتی شدند که قدمت 50 تا 60 سال دارد و با جعل اسناد، دعاوی را مطرح کردند که شناسایی شد و در حال برخورد با آنها هستیم.

وی ادامه داد: بیشتر در غرب میدان آزادی سودجویی ها و زمین خواری های جدیدی در حال وقوع است که خوشبختانه دستگاه قضایی با دقت در حال رسیدگی و کنترل است.

 
تقاضای آمریکایی‌ها واقعا خنده‌دار است
 
حجت الاسلام ذوالنور نیز در این برنامه عنوان کرد: بر دریاها و آبراه‌های دنیا قوانینی حاکم است. همچنین ما مرزهای مختلفی داریم که بر هر کدام قوانینی وضع است. مرز ساحلی هر کشور که مرز سیاسی نیز شناخته می‌شود، فاصله 12 مایلی از ساحل است.
 
وی ادامه داد: جزایر تنب کوچک و بزرگ و ابوموسی و تنگه هرمز از نقاط استراتژیک جهان هستند که در اختیار ایران قرار دارد. آمریکایی‌ها که در خلیج فارس حضور دارند، در رابطه با ناوهایشان تقاضایی را مطرح کردند که باید با آن‌ها هماهنگ باشیم؛ نخست اینکه این‌ها حق ورود به آب‌های سرزمینی ما را ندارند و در رابطه با آب‌های آزاد نیز باید عنوان کرد که ما نسبت به آنان‌های صاحب حق بیشتری هستیم چرا که منطقه ماست، پس این سخن سرلشکر باقری که تقاضای آنان خنده‌دار است، بسیار دقیق و به‌جاست و واقعا تقاضای آمریکایی‌ها خنده‌دار است.
 
رئیس فراکسیون دفاع و اقتدار ملی عنوان کرد: امروز مسائل حقوقی به عنوان ابزار در دست قدرت‌های بزرگ برای اهداف سلطه جویانه قرار گرفته است اما ما به برکت دفاع مقدس و مجاهدت‌های نیروهای مسلح نیز توانسته‌ایم از این ابزار برای دفاع خود استفاده کنیم و در بسیاری از موارد دشمنان نتوانسته‌اند به اهداف خود دست یابند و در بسیاری از پرونده‌ها ما برنده بوده‌ایم.
 
وی بیان داشت: حقوق دفاعی کشور ما بر مبنای حقوق اسلامی و تجلی قانون اساسی است که تکمیل آن تدابیر ولی فقیه است و چون نیروهای مسلح تحت امر رهبری فعالیت می‌کنند، راه دشمنان را مسدود کرده‌اند.
 
حقی به دیگران برای بازدید از مراکز نظامی داده نشده است
 
حجت الاسلام ذوالنور در رابطه با بحث بازرسی از تاسیسات نظامی نیز بیان داشت: آمریکایی‌ها با طرح این بهانه به دنبال جاسوسی از مراکز نظامی کشورمان هستند. این موضوع در برجام نیامده است و چنین حقی به دیگران به خصوص به آمریکا داده نشده است که از مراکز نظامی ما بازدید کنند.
 
وی اضافه کرد: مجلس شورای اسلامی در مقابل این درخواست محکم ایستاده است و هر طرح لازمی را برای مقابله با آمریکا به تصویب می‌رساند. بحث دفاع و نیروهای مسلح برای مجلس از اهمیت بالایی برخوردار است که نشان این مساله نیز رای اعتماد بالای نمایندگان مجلس به وزیر پیشنهادی دفاع بود و اینکه طرح مقابله با اقدامات ماجراجویانه آمریکا نیز بدون رای مخالف به تصویب رسید.
 
رئیس فراکسیون دفاع و اقتدار ملی نیز گفت: در مجلس قبل 26 طرح در مورد نیروهای مسلح به تصویب رسید که در مجلس کنونی نیز تا الان 7 طرح، قانونی شده است. کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در هر جا که لازم باشد برای دفاع و پشتیبانی از نیروهای مسلح وارد عمل خواهد شد.
 
انتهای پیام/ 211
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار