عضو جمعیت «الوفاق»:

آمریکا و انگلیس مسئول بحران بحرین هستند/ آل خلیفه علیه ایران فرافکنی می‌کند

شیخ محمد خجسته با بیان اینکه آمریکا و انگلیس مسئول اصلی بحران کنونی بحرین هستند، گفت: ما معتقدیم که آل‌ خلیفه علیه جمهوری اسلامی ایران فرافکنی و توطئه‌چینی می‌کند.
کد خبر: ۲۵۶۰۷۹
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۳ - 06September 2017
آمریکا و انگلیس مسئول بحران بحرین/ آل خلیفه علیه ایران فرافکنی می‌کندبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، مردم بحرین در سال ۲۰۱۴ به منظور تحقق مطالبات مشروعی که آل‌ خلیفه از آنها سلب کرده بود، قیام کردند. در طول مدتی که از قیام مردمی در بحرین سپری می‌شود انقلابیون هیچ گاه از مسیر صلح‌طلبی در بیان خواسته‌های به حق خود خارج نشده‌اند.
 
این درحالی است که در طول این مدت، رژیم آل‌خلیفه به انواع و اقسام راه‌ها و شیوه‌های اعمال فشار بر انقلابیون با هدف منصرف ساختن آنها از خواسته‌هایشان، متوسل شده است. استفاده از اشکال مختلف شکنجه‌ها، بازداشت‌های بدون تفهیم اتهام، یورش به منازل انقلابیون و تخریب آنها، سلب تابعیت شمار زیادی از شیعیان و اعطای تابعیت به اتباع خارجی تنها گوشه‌ای از سلسله فشارهای گسترده‌ای است که توسط حکام آل‌خلیفه بر انقلابیون بحرینی تحمیل شده است؛ فشارهایی که اخیرا نیز با سلسله تدابیر ناپخته تصمیم‌گیران خاندان آل‌خلیفه تشدید شده‌اند.

در همین زمینه گفت‌وگویی با «شیخ محمد خجسته» عضو جمعیت الوفاق بحرین انجام شده است، که مشروح آن از نظر می‌گذرد.

همانگونه که مستحضر هستید، با وجود گذشت بیش از سه ماه از اقامت اجباری شیخ عیسی قاسم، رژیم آل خلیفه همچنان از آزادی وی خودداری می کند. به نظر شما در صورت تداوم این سیاست، چه پیامدهایی متوجه رژیم آل خلیفه در آینده خواهد بود؟

بله همانطور که گفتید اقامت اجباری شیخ عیسی قاسم همچنان ادامه دارد. رژیم آل خلیفه در مقایسه با گذشته، عرصه را بیش از پیش بر شیخ عیسی تنگ کرده است. علت این مسأله هم آن است که پیشتر نظامیان آل خلیفه در فاصله چندین متری از محل اقامت اجباری شیخ عیسی مستقر بودند اما امروز به طور کامل منزل وی را تحت محاصره قرار داده و در فاصله بسیار کمی از آن مستقر شده اند. از سوی دیگر، هیچ کس حق ندارد با شیخ عیسی قاسم ملاقات کند. حتی بستگان درجه یک شیخ عیسی نیز پس از گذراندن مراحل امنیتی بسیار پیچیده می توانند با شیخ عیسی ملاقات داشته باشند. در غیر این صورت، هیچ ملاقاتی طبق اعلام آل خلیفه، با شیخ عیسی مجاز نیست.

اخیرا سازمان های حقوق بشری در بحرین گزارشی را منتشر کردند مبنی بر اینکه رژیم آل خلیفه در شکنجه معارضان، از روش های سازمان دهی شده و اتاق های مرگ استفاده می کند. در این خصوص توضیح دهید و بفرمایید که واکنش سازمان های حقوق بشری جهان به این گزارش را چگونه ارزیابی می کنید؟

با کمال تأسف، سازمان های حقوق بشری با وجود اینکه می دانند نظامیان آل خلیفه چه شکنجه های وحشیانه ای علیه زندانیان سیاسی صورت می گیرد، هیچ اقدام خاصی را در زمینه جلوگیری از آل خلیفه انجام نمی دهند. این در حالی است که تمامی گزارش های شکنجه های زندانیان سیاسی به سازمان های حقوق بشری جهانی می رسد و این مسأله قابل انکار نیست. به عنوان مثال، گزارش ها در خصوص شکنجه فعال زن حقوق بشری یعنی «ابتسام الصائغ» در سازمان های حقوق بشری به هیچ نتیجه ای نرسیده است.

تنها چیزی که ما می شنویم، مواضع شفاهی و محکومیت‌های ظاهری است. بیش از این، هیچ موضع عملی از سوی نهادهای حقوق بشری بین المللی مشاهده نشده است. این درحالی است که چنین مسائلی نمی تواند انقلاب مردم بحرین را متوقف سازد. انقلابیون همچنان به راه خود ادامه می دهند و هیچ چیز جلودار آنها نخواهد بود.

اخیرا دولت آمریکا گزارشی را از تبعیض آل خلیفه در حق شیعیان بحرین منتشر کرد. از سویی ما شاهد حمایت واشنگتن از منامه در سرکوب مردم و شیعیان هستیم. این موضع گیری های دوگانه و اقدامات تناقض آمیز آمریکا را چگونه تحلیل می کنید؟

تمامی حوادث بحرین و تمامی اقداماتی که علیه انقلابیون و از سوی آل خلیفه انجام می شود در نتیجه چراغ سبز آمریکا و برنامه های از دولتمردان انگلیس، صورت می پذیرد
های ارائه شده از سوی دولتمردان انگلیس، صورت می پذیرد. ایالات متحده آمریکا نه تنها در بحرین بلکه در دیگر کشورهای واقع در حاشیه خلیج فارس نیز به اقدامات خصمانه و ظالمانه خود ادامه می دهند. اگر چنین اقداماتی از سوی آمریکایی ها سر نمی زد، قطعا رژیم های دیکتاتور حاشیه خلیج فارس به خود اجازه ارتکاب چنین جنایت هایی را علیه مردم نمی دادند.

برخی مواقع شاهد صدور بیانیه ای در محکومیت نقض حقوق بشر توسط آل خلیفه از سوی وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا هستیم. اما واقعیت چیزی فراتر از این مواضع شفاهی و ظاهری است. همه می دانند، آنچه که در بحرین می گذرد، با چراغ سبز ایالات متحده آمریکاست. ترامپ شخصا به رژیم آل خلیفه این اجازه را داده است که هر جنایتی می خواهد در بحرین مرتکب شود. ترامپ به آل خلیفه گفته است که شما به ما پول دهید و در مقابل، هر کاری که می خواهید انجام دهید؛ هیچ کس نمی تواند مزاحم شما شود.

آل خلیفه هر چند وقت یک بار ایران را به برهم زدن ثبات بحرین و گسترش افراط گرایی متهم می کند. علت اینگونه ادعاهای حکام بحرین چیست؟

امروز دیگر توطئه های آل خلیفه در زمینه های مختلف برای همگان آشکار شده است. این رژیم دیگر نمی تواند با اتهامات خود علیه دیگران و ازجمله جمهوری اسلامی ایران، افکار عمومی را منحرف سازد. اتهام زنی به ایران تنها یک بهانه جویی است. اکنون شما مشاهده می کنید، پس از ایجاد تنش در روابط میان آل خلیفه و قطر، این رژیم، جمهوری اسلامی ایران را فراموش کرده و دوحه را مسئول بحران سیاسی در بحرین معرفی می کند. این مسأله نشان می دهد که اتهام زنی علیه تهران چیزی فراتر از بهانه جویی نیست.

پیش از ایجاد تنش میان بحرین و قطر، آل خلیفه تنها از ایران به عنوان کشور تنش زا یاد می کرد. اکنون قطر، مسئول حوادث اخیر شده است. این مسأله نشان می دهد که توطئه های آل خلیفه علیه دیگران چه ایران و چه کشورهای دیگر، کاملا آشکار شده است. دیگر کسی گوش خود را به چنین ادعاهایی نمی دهد.
 
منبع: مهر
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار