نبرد «قادمون یا حویجه» در انتظار ساعت صفر

با نزدیک شدن به آغاز ساعت صفرِ عملیات بزرگ «قادمون یا حویجه» در عراق صدای ناقوس مرگ داعش در این کشور بیش از پیش به گوش می‌رسد.
کد خبر: ۲۵۶۳۹۵
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۳ - 08September 2017
نبرد «قادمون یا حویجه» در انتظار ساعت صفربه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، نیروهای عراقی اخیرا موفق شدند دستاورد بزرگی را رقم بزنند. آزادسازی شهر تلعفر آن هم در مدت زمانی کوتاه دستاورد بسیار بزرگ و ارزشمند بود که توسط رزمندگان عراقی ازجمله نیروهای امنیتی، نیروهای پلیس فدرال، نیروهای دستگاه مبارزه با تروریسم و از همه مهمتر نیروهای حشد الشعبی محقق شد.
 
هرچند که با آزادسازی کامل شهر تلعفر و در نهایت استان «نینوا» کار داعش در عراق عملا به پایان رسیده است، اما همچنان نقاط دیگری در این کشور تحت تصرف تروریست های تکفیری قرار دارد که نیروهای مسلح عراق عزم خود را برای آزادسازی این مناطق، جزم کرده اند. از آنجایی که تکفیری ها طی ماه های اخیر نتوانستند مناطق استراتژیک تحت کنترل خود به ویژه در استان نینوا را حفظ کنند، بسیار بعید به نظر می رسد که قادر باشند در مناطق دیگری همچون حویجه در استان کرکوک به کار خود ادامه دهند.

روز شنبه هفته جاری بود که ستاد اطلاع رسانی جنگ عراق، تجهیزات و نیروهای نظامی بیشتری توسط نیروهای مسلح عراق از بغداد به استان کرکوک ارسال شده است. با اعزام نیروها و تجهیزات نظامی بیشتر از بغداد به کرکوک شمارش معکوس برای آغاز عملیات الحویجه آغاز شده است. پیشتر یک منبع محلی در استان کرکوک تاکید کرده بود که برجسته ترین سرکردگان داعش در الحویجه به همراه خانواده هایشان به سمت منطقه جبال حمرین و الجزیره واقع در استان صلاح الدین از طریق منطقه العباسی و الریاض وابسته به الحویجه در ۵۵ کیلومتری جنوب غرب کرکوک گریخته اند. وی در ادامه افزود: «اکثریت این داعشی های فراری دارای تابعیت عربی و خارجی هستند. یکی از آنها جزو سرکردگان مهم داعش با تابعیت مراکشی و از نزدیکان ابوبکر البغدادی سرکرده گروه تروریستی داعش به شمار می آید که پرونده های مالی مهم و اسامی رهبران این گروه تروریستی در عراق  و کسانی که مسئول نیرو گزینی برای این گروه بودند به همراه دارد».

شهر حویجه در غرب استان کرکوک واقع شده است. این شهر به دلیل موقعیت جغرافیایی که دارد، از اهمیت استراتژیکی برخوردار است. حضور تروریست های تکفیری در شهر حویجه موجب شده تا آنها به استان های شالی عراق اشراف داشته باشند؛ استان هایی همچون صلاح الدین، دیالی و نینوا. درست به همین دلیل است که موقعیت جغرافیایی شهر الحویجه برای تروریست های تکفیری از اهمیت بسزایی برخوردار است. از همین روی، با آزادسازی کامل شهر الحویجه در غرب استان کرکوک، ارتباط تروریست های تکفیری داعش با استان های شمالی مذکور به طور کامل قطع خواهد  «میثم علی حسین الحمدانی» یکی از شیوخ عرب استان کرکوک تداوم حضور گروه تروریستی داعش در حویجه را تهدیدی برای استان های شمالی دانست و از «حیدر العبادی» نخست‌ وزیر عراق خواست برای آزادی سازی شهر حویجه اقدام کند.

با نزدیک شدن ساعت صفر آغاز عملیات آزادسازی شهر الحویجه در کرکوک تنش ها و اختلافات میان اعضای گروه تروریستی ـ تکفیری در این شهر بیش از پیش افزایش پیدا کرده است. برخی
اعضای تروریست ها که نام شماری از سرکردگان داعش نیز در میان آنها دیده می شود به دلیل احساس ضعف و سستی در برابر قدرت مثال زدنی نیروهای عراقی تمایل به تسلیم شدن در برابر آنها را دارند. این درحالی است که برخی عناصر دیگر با چنین کاری کاملا مخالف هستند. این اختلافات طی روزهای اخیر حتی به وقوع درگیری های نظامی میان اعضای گروه تروریستی داعش نیز کشیده شده است. به گونه ای که اخیرا اخباری مبنی بر اعدام شماری از سرکردگان داعش توسط اعضای این گروه در الحویجه در رسانه ها منتشر شده است. در هرصورت، آنچه که مشخص است، این است که در روزهای منتهی به آغاز عملیات الحویجه، صفوف داعش در این شهر همچون دیگر مناطق، ازهم پاشیده است.

در همین ارتباط، یک منبع محلی در استان کرکوک تاکید کرد که درگیری و تنش بسیار زیادی میان سرکردگان داعش در به اصطلاح ولایتهای دیالی و کرکوک در الحویجه به دلیل اختلافات میان آنها در خصوص افزایش تمایل عناصر داعشی برای تسلیم شدن و عدم ورود به جنگ و درگیری با نیروهای امنیتی و حشد شعبی به وجود آمده است چرا که آنها می دانند در صورت وقوع هر نبردی آنها شکست خواهند خود. وی در ادامه افزود: «عناصر عرب و خارجی و سرکردگان داعش در ولایت دیالی با تسلیم شدن مخالف هستند اما سرکردگان عراقی داعش در حویجه می خواهند خود را تسلیم کنند که این مساله اختلافات حادی را میان آنها طی روزهای گذشته به وجود آورده است. اکثر خانواده های عناصر داعشی نیز همگی در حال خروج از حویجه هستند».

پر واضح است که انتشار اخباری مبنی بر تصمیم تروریست های تکفیری برای فرار از الحویجه و یا وقوع درگیری های نظامی میان آن ها، حاکی از شکسته شدن عزم و اراده شان برای نبرد با نیروهای عراقی است. از همین روی، می توان انتظار داشت که عملیات آزادسازی شهر الحویجه حتی زودتر از عملیات آزادسازی شهر تلعفر به پایان برسد، چراکه تکفیری ها دیگر از آن روحیه بالایی که در گذشته داشتند، برخوردار نیستند. اکنون آن ها تنها به دنبال راه گریزی از مرگ برای خود می گردند. درحال حاضر نیروهای عراقی تنها باید راه نفوذ تکفیریها از الحویجه به استان های شمالی عراق را مسدود کنند تا مباد انتقال آنها به این استان ها سرآغاز ظهور و بروز مشکلات جدید دیگری نباشد.

علاوه برآنچه که گفته شد، جای هیچ شک و تردیدی نیست که نیروهای حشد شعبی نقش مهم و استراتژیکی را در نبرد الحویجه ایفا خواهند کرد. حشد شعبی در طول مدت زمان گذشته همواره ثابت کرده است که شکست و ناکامی در نبرد با تکفیریها هیچ جایگاهی در قاموس آن ندارد. تجربیاتی که نیروهای بسیج مردمی و یا همان حشد شعبی در نبردهای استراتژیک مختلف در عراق به دست آورده اند، می تواند در نبرد آزادسازی الحویجه کمک شایانی به آنها بکند؛ تجربیاتی که آنها در نبرد مهم، سرنوشت ساز و تعیین کننده تلعفر از آن بهره بردند و نتیجه اش را نیز دیدند. اکنون که بیش از پیش به ساعت صفر آغاز عملیات آزادسازی الحویجه نزدیک می شویم،  با توجه به قدرت روزافزون نیروهای عراقی، می توان انتظار داشت که پیروزی دیگری به سلسله پیروی ها و دستاوردهای بزرگ و ارزشمند آنها اضافه شود.

در این میان اما از نقش آفرینی ایالات متحده آمریکا در عملیات آزادسازی شهر الحویجه در کرکوک نباید غافل شد. هرچند که ایالات متحده آمریکا هیچ کارشکنی در مسیر آزادسازی شهر تلعفر واقع در استان نینوا نکرد، اما این مسأله تضمینی برای عدم سنگ اندازی آن در مسیر عملیات قادمون یا حویجه نیست. دولت و ملت عراق و همچنین نیروهای حشد شعبی باید در قبال کارشکنی های احتمالی آمریکایی ها در عملیات الحویجه هوشیار باشند تا تجربه های تلخ کارشکنی آنها در عملیات هایی نظیر الرمادی، دیگر تکرار نشود.
 
منبع: مهر
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار