صالحی در مصاحبه با اشپیگل:

ایران به برجام پایبند می‌ماند حتی اگر آمریکا خارج شود

معاون رئیس جمهور اسلامی ایران گفت: تهران خواستار ادامه پایبندی و وفاداری به توافق هسته‌ای است، حتی اگر آمریکا از این توافق خارج شود.
کد خبر: ۲۵۶۴۱۲
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۰ - 09September 2017

ایران به برجام پایبند می‌ماند حتی اگر آمریکا خارج شودبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، «علی اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی و معاون رئیس جمهور اسلامی ایران در مصاحبه با اشپیگل تاکید کرد: اگر توافق هسته‌ای با شکست روبرو شود، این مساله ممکن است منجر به رقابت تسلیحاتی شود.

وی در ادامه تصریح کرد: ایران خواستار ادامه پایبندی به توافق هسته‌ای است، حتی در صورتی که آمریکا از این توافق خارج شود.

سئوال: حسن روحانی رئیس جمهور اخیرا تهدید کرده است که برنامه هسته‌ای ایران را می‌توان ظرف چند ساعت احیا کرد، اگر آمریکا تحریم‌های جدیدی را اعمال کند. این تهدید تا چه حد جدی است؟

پاسخ: ما به طور مداوم این مساله را ارزیابی می کنیم که آیا این توافقنامه به نفع ماست یا هزینه باقی ماندن در این توافق برای ما بسیار زیاد است. اگر ایالات متحده از توافق خارج شود، ولی سایر کشورها بگویند به این توافق پایبند هستند، به طور مشخص بریتانیا، فرانسه، آلمان، چین و روسیه، آنگاه ایران نیز به احتمال زیاد به تعهدات خود در این توافقنامه حتی بدون آمریکا نیز پایبند خواهد بود. ولی اگر آمریکا از توافق خارج شود و اروپا نیز از این اقدام تبعیت کند، آنگاه این توافق قطعا با شکست و فروپاشی روبرو خواهد شد و ایران به همان چیزی که قبلا بود، باز خواهد گشت، از نظر فنی اگر بخواهیم صحبت کنیم، به یک سطح بالاتر. به عنوان کسی که در این مذاکرات شرکت داشته‌ام، امیدوارم شاهد اتفاق چنین چیزی نباشیم.

سئوال: تاکنون، روحانی رئیس جمهور قادر نبوده است تا موفقیت های اقتصادی زیادی را کسب کند، بیشتر به خاطر اینکه آمریکا بانک های غربی را برای عدم همکاری با ایران تحت فشار قرار می دهد. چطور می خواهید این چالش را برطرف کنید؟

پاسخ: آمریکا سعی می کند تا فضای کسب و کار و تجارت را مسموم کند. این مساله بانک ها و شرکت های بزرگ را از همکاری با ایران، دلسرد می کند. این ایجاد وحشت و ترس است ولی در واقع آنها نمی توانند کار زیادی انجام دهند. لفاظی های زیادی وجود دارد، بله درست است. اگر آمریکا گفته های خود را به اقدام واقعی تبدیل کند، آنگاه ما نیز مجبور خواهیم بود تا با یک شرایط کاملا متفاوت روبرو شویم. اگر آمریکا از معافیت تحریم های مربوط به فعالیت های هسته ای ایران، امتناع کند، در این صورت ناسازگازی و عدم انطباق قابل توجهی در طرف آنها وجود خواهد داشت.

سئوال: اگر آمریکا از توافق خارج شود و سایر کشورها نیز تبعیت کنند، ایران به توسعه برنامه هسته ای اش بازخواهد گشت، ولی همچنین به سوی یک اقتصاد بازار سیاه و غیر شفاف. این موجب خواهد شد تا بار دیگر ایران منزوی شده و با یک چالش مداوم با قدرت های غربی قرار گیرد.

پاسخ: این تقریبا درست است. همان طور که گفتم، اگر توافق هسته ای لغو شود، ما از نظر اقتصادی با مشکلاتی روبرو خواهیم شد ولی از نظر سیاسی به چیزهایی دست خواهیم یافت. ما به جوانان مان خواهیم گفت که دیگر به آنها اعتماد نکنید. ما یک بار امتحان کردیم و انعطاف نشان دادیم تا به یک توافق هسته ای دست پیدا کنیم. آژانس بین المللی انرژی اتمی، پایبندی کامل ایران به توافق هسته ای را اذعان کرده است ولی آمریکایی ها توافق را نقض کرده اند. فراموش نکنید، انزوایی که بر ما تحمیل شد موجب شد تا ما متحد شویم و روی پاهای خودمان بایستیم. علاوه بر این، در زمینه دستاوردهای علمی ما به صدر فهرست رسیدیم. تصور می کنم شرکای ما در این پیمان، بیشتر از ما زیان خواهند دید. اگر توافق هسته ای با شکست روبرو شود، هیچ شانسی برای حل و فصل مساله اتمی کره شمالی نیز وجود نخواهد داشت. پیونگ یانگ خواهد گفت، آنها توافق هسته ای با ایران را نقض کردند، چطور می توانیم به آنها اعتماد کنیم؟ این مساله به ضرر پیمان ان پی تی نیز خواهد بود. با سونامی بزرگی از سوی همه کشورهایی که مایل به توسعه فناوری صلح آمیز هسته ای هستند، روبرو خواهیم شد.

سئوال: همان طور که می دانید، مشکل با ایران مساله استفاده صلح آمیز از فناوری هسته ای نبوده، بلکه آرزوهای ایران برای ساخت بمب اتمی بوده است. چند هفته قبل، ایران یک موشک بالستیک جدید را آزمایش کرد. آیا این زمان هوشمندانه ای برای انجام این کار بود آن هم با توجه به افزایش تنش ها؟

پاسخ: اگر آمریکا این اقدام را به عنوان یک مساله در نظر می گیرد، این مشکل آنهاست. در هیچ جایی از توافق هسته ای گفته نشده است که ایران حق توسعه ظرفیت موشکی اش را ندارد. ما از حق خودمان استفاده می کنیم و این طرف مقابل است که سعی دارد این اقدام را به عنوان یک اقدام تجریک آمیز تفسیر کند. در هر روز طی 38 سال گذشته ما با آمریکا و سایر کشورها روبرو بوده ایم که اتهامات مختلفی را علیه ایران مطرح کرده اند. یک روز ما به اندازه کافی دموکراتیک نیستیم، یک روز دیگر اتهاماتی درباره حقوق بشر و انتخابات نادرست مطرح می شود. کشورهایی در منطقه وجود دارند که اصلا هیچ انتخاباتی نداشته اند، هیچ گونه حقوق اساسی برای شهروندان خود قائل نیستند، به عنوان در کشوری زنان اجازه رانندگی ندارند. ولی به این دلیل که آنها در مدار سیاسی غرب به خصوص آمریکا قرار دارند، کسی کاری به انها ندارد.

سئوال: دیدگاه ایران درباره همکاری نزدیک رئیس جمهور آمریکا با عربستان سعودی چیست؟

پاسخ: آمریکا در وضعیت سردرگمی قرار دارد. حتی متحدان اروپایی نیز به درستی نمی دانند ترامپ رئیس جمهور آمریکا چه راهبردی را دنبال می کند. این سردرگمی تنها علیه ما نیست، بلکه این سردرگمی تاثیر منفی بر اداره دولت آمریکا و متحدانش در منطقه داشته است. به عنوان مثال، همین اواخر قطر.

سئوال: گرچه قطر خانه ای برای مهمترین پایگاه نظامی آمریکا در خلیج فارس است ولی دونالد ترامپ به گروهی با رهبری عربستان سعودی اجازه داده است تا قطر را منزوی کنند.

پاسخ: ناگهان بیدار می شوید و می فهمید که قطر اتحاد نظامی با کشورهای خلیج فارس را قطع کرده است. من واقعا نمی توانم بگویم که قطر یک دوست بوده است. در مورد سوریه و سایر منازعات و درگیری های منطقه ای ، قطر در طرف دیگر قرار داشته است. ولی الان ما به آنها اجازه دسترسی به حریم هوایی و دریا و جاده ها را می دهیم چرا که ما تنها راه خروجی آنها هستیم. اقدام درست سیاسی مستلزم رویکرد عقلانی و هوشمندانه است. به همین دلیل است که این امتیازات را به قطر می دهیم.

سئوال: این اقدام می تواند موجب خشمگین تر شدن رهبران سعودی شود. آنها پیش از این نیز خود را در محاصره ایران می دیدند.

پاسخ: من چهار سال در عربستان سعودی زندگی کرده ام؛ من بسیاری از مقام های آنها را می شناسم. ما همواره دیدگاه های متفاوتی داشته ایم، ولی در زمینه های مختلف نیز از روابط نسبتا خوبی بهره مند شده ایم، مثل اقتصادی، تجاری و گردشگری، بازدیدکنندگانی از ایران به عربستان سعودی می روند و بالعکس. ایرانی ها هیچ نقشه ای برای ثروت دیگران ندارند. ما ذخایر نفت و گاز غنی و سرزمین های فراوانی در اختیار داریم.

سئوال: علی رغم این، به نظر می رسد روابط ایران و عربستان سعودی در هم شکسته است.

پاسخ: پس از درگذشت عبدالله شاه عربستان و روی کار آمدن شاه جدید، روابط نسبتا رو به وخامت گذاشت. بیشتر به خاطر این توهم که ایران آنها را احاطه و محاصره کرده است. با این توهم، آنها می خواهند یمن را فتح کنند تا یک راهی را باز کنند ولی تنها خودشان را در یک چاه عمیق تر گرفتار کرده اند و اکنون نمی دانند چگونه از این چاه خارج شوند.

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار