«ترامپ» به دنبال سرقفلی «برجام»

کاخ سفيد به جای خروج از توافق هسته‌ای می‌خواهد «برجام» را تغيير دهد و به جای مهر «اوباما» مهر «ترامپ» برآن بزند.
کد خبر: ۲۵۶۴۶۷
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۰ - 09September 2017
به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، ديپلمات‌های آمريكايی می‌گويند دولت آمريكا توانسته انگليس و فرانسه را برای مذاكره مجدد درباره «برجام» متقاعد كند و در حال رايزنی است كه از طريق اين دو كشور، آلمان نيز برای گشايش مجدد باب مذاكرات برای تغيير برجام متقاعد شود.

 محمدجواد ظريف وزير خارجه دولت يازدهم پيش از اين مذاكره مجدد بر سر برجام را خطرناك خوانده و هشدار داده بود: «در صورت شكست اين توافق، دستيابي به توافقي ديگر غير‌ممكن خواهد بود».

علي‌اكبر صالحي رئيس سازمان انرژي اتمي براي دومين بار طي هفته‌هاي اخير گفته كه حتي اگر امريكا هم از توافق هسته‌اي خارج شود، ايران به آن پايبند خواهد ماند. صالحي روز جمعه در گفت و گو با اشپيگل سناريويي را به تصوير كشيده كه در آن امريكا از توافق هسته‌‌اي 23 تير 1394 بين ايران و 5+1 خارج شود ولي دولت‌هاي اروپايي همچنان به آن اعلام پايبندي كنند. او مي‌گويد: « اگر ايالات متحده از توافق خارج شود ولي ساير كشورها بگويند به اين توافق پايبند هستند، به طور مشخص بريتانيا، فرانسه، آلمان، چين و روسيه، آنگاه ايران نيز به احتمال زياد به تعهدات خود در اين توافقنامه حتي بدون امريكا نيز پايبند خواهد بود.» رئيس سازمان انرژي اتمي تنها عضو دولت دوازدهم است كه تا كنون چنين سناريويي را به تصوير كشيده و گفته كه ايران به «احتمال زياد» در برجام بدون امريكا هم باقي خواهد ماند؛ توافقي كه مقام‌هاي عالي رتبه ايراني اساساً آن را «براي رفع شر» امريكا و «حل مشكل» آغاز كردند. صحبت‌های صالحی درباره برخورد ایران با سناریوی احتمالی خروج امریکا در حالی است که   ديپلمات‌هاي امريكايي مي‌گويند بحث‌ها در واشنگتن به شكلي ديگر جريان دارد و آنگونه كه شبكه بلومبرگ نوشته، تيم مستقر در كاخ سفيد در حال حاضر در حال كار روي برنامه‌اي است كه به جاي تضعيف برجام، آن را تقويت كند.

عبور از پاره كردن برجام

منابع امريكايي مي‌گويند كه بعد از خروج استيو بنن، مشاور ارشد دونالد ترامپ كه به طور جدي از طرح‌هاي خروج از توافق هسته‌اي ايران با 5+1 حمايت مي‌كرد، بحث‌ها در داخل كاخ سفيد به سمت فشار براي تقويت آن تغيير مسير داده است.  سناریویی که دیدگاه‌های ترامپ را نیز به برجام خواهد افزود و او می‌تواند ادعا کند که کاستی‌های آن را  رفع کرده است. بنن كه سه هفته پيش به دليل اختلاف با هربرت مك مستر مشاور امنيت ملي امريكا، استعفاي خود را تقديم ترامپ كرد، از جان بولتون سناتور تند‌رو جمهوريخواه خواسته بود طرحي را آماده كند كه ايران را به دليل نقض برجام محكوم و زمينه خروج امريكا از برجام را فراهم کند اما هفته قبل بولتون از تغيير اوضاع در كاخ سفيد خبر داد و گفت با تغيير در حلقه مشاوران ترامپ، صداي مخالفان برجام ديگر به گوش رئيس‌جمهور امريكا نمي‌رسد. او به همين دليل، طرح خود را كه زمينه خروج يكجانبه امريكا از كاخ سفيد را فراهم مي‌كرد، منتشر كرد تا آنگونه که خودش گفته تصور نشود كه گزينه‌اي «براي خروج از برجام وجود ندارد.» منابع امريكايي مي‌گويند تيم جديد اطرافيان ترامپ به جاي كار روي خروج يكجانبه امريكا از برجام كه هزينه‌هاي زيادي بر امريكا تحميل مي‌كند، براي تقويت ‌سازو كار‌هاي مندرج در آن از طريق مذاكره مجدد تلاش مي‌كنند.

دنیس راس، مدير برنامه‌ريزي سياسي وزارت امور خارجه امريكا در دوران رياست جمهوري جورج بوش در يادداشتي كه به تازگي در نشريه نيويورك‌ديلي‌نيوز منتشر شده نوشته خروج يك‌جانبه امريكا از توافق هسته‌اي به انزواي واشنگتن منجر خواهد شد، در حالي‌ كه سياست ما اكنون بايد روي انزواي ايران متمركز باشد؛ چيزي كه محمد‌جواد ظريف در ملاقات اواسط مرداد ماه با فدريكا موگريني آن را تلاش ترامپ براي از بين بردن برجام با «هزينه ايران» توصيف كرد و از اروپا خواست «در اين خصوص هشيار باشد.» حالا حدود پنج هفته بعد از ملاقات ظريف با موگريني، ديپلمات‌هاي امريكايي مي‌گويند دولت ترامپ به جاي خروج از برجام، نظر ديگري دارد و بر اساس طرحي كه براي ارائه به رئيس‌جمهور آماده شده خواستار تقويت برجام شده‌اند. بلومبرگ نوشته كه مقام‌هاي امريكايي مي‌گويند توافق هسته‌اي با ايران، سه نقص عمده دارد: اول، موقت بودن برجام و منقضي شدن آن بين سال‌هاي 2025 تا 2030، دوم، عدم حل مسائل مربوط به برنامه موشكي ايران و سوم، ضعيف بودن بندهاي مربوط به بازرسي از سايت‌هاي نظامي ايران و به همين دليل، خواستار گشوده شدن مجدد باب مذاكره درباره آن هستند. به نوشته بلومبرگ، تيم ترامپ راهبرد جديدي تدوين كرده كه به طور خلاصه شامل سه محور معافيت تحريمي، عدم‌تأييد پايبندي ايران و ترميم توافق است كه بنا به گزارش بلومبرگ، چيزي بين نابود كردن توافق و حفظ توافق قرار دارد.

انگليس آماده است، فرانسه نيمه‌آماده

در حالي كه دونالد ترامپ رئيس‌جمهور امريكا بايد روز 14 سپتامبر (پنج‌شنبه هفته آينده) به موجب مفاد برجام تحريم‌هاي نفتي و بانكي عليه ايران را تعليق كند، ظاهراً ديپلمات‌هاي امريكايي به بلومبرگ گفته‌اند كه تاكنون به استثناي آلمان، توانسته‌اند فرانسه و انگليس را متقاعد كنند كه ايران را جهت مذاكره مجدد بر سر برجام تحت فشار قرار دهند. بلومبرگ به  اظهارات هفته قبل سخنگوي وزارت خارجه فرانسه  اشاره کرده که گفته بود توافق هسته‌اي با ايران را مي‌توان با همكاري‌هايي براي دوران پس از سال 2025 و با همكاري‌هاي ضروري در زمينه موشك‌هاي بالستيك تكميل كرد»، هر چند روز جمعه«جرارد آرود» سفير فرانسه در امريكا مدعي شد كشورش به دنبال بازگشايي پرونده توافق هسته‌اي ايران و گروه 5+1 نيست ولي او تأكيد كرده كه گفت‌وگو «درباره ساير جنبه‌هاي سياست خارجي ايران، خارج از برجام امكانپذير است.»

بلومبرگ با اشاره به آغاز برگزاري نشست مجمع عمومي سازمان ملل در هفته آينده در نيويورك نوشته است: انتظار مي‌رود رئيس‌جمهور ترامپ از اين فرصت براي متقاعد كردن همتايان اروپايي خود شامل انگليس، فرانسه وآلمان براي حمايت از مذاكره مجدد بر سر توافق هسته‌اي استفاده كند.

منبع: روزنامه جوان
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار