دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

چراغ سبز آمریکا به تداوم جنایات علیه مسلمانان میانمار

کشتار مسلمانان میانمار در حالی با شدت ادامه دارد که دولت ایالات متحده آمریکا تصمیم به گسترش همکاری‌های دو جانبه با دولت میانمار دارد.
کد خبر: ۲۵۶۴۷۸
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۸ - 10September 2017
چراغ سبز آمریکا به تداوم جنایات علیه مسلمانان میانماربه گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، عملیات نیروهای ارتش و بوداییان افراطی میانمار علیه مسلمانان «روهینگیا» در نواحی شمال غربی این کشور همچنان ادامه دارد. تا امروز بیش از 160 هزار پناهنده مسلمان برای نجات از اقدامات وحشیانه ارتش و نیروهای امنیتی میانمار، با عبور از مرزهای شمال غرب این کشور، وارد خاک بنگلادش شده‌اند و بسیاری از آن‌ها در حین فرار بر اثر سوانح طبیعی (مانند طغیان رودخانه و...) یا حملات ارتش میانمار جان خود را از دست داده‌اند.

درحالی‌که ارتش میانمار ادعا می‌کند تنها با آنچه «شبه‌نظامیان تروریست روهینگیا» می‌نامد درگیر نبرد است، گزارش‌های میدانی از مناطق شمال غرب میانمار دروغ بودن ادعاهای ارتش این کشور را ثابت می‌کند. بر اساس این گزارش‌ها، ارتش میانمار طی عملیات خود در مناطق مرزی شمال غرب این کشور، بارها دست به سوزاندن منازل مسلمانان و کشتار پراکنده آن‌ها زده است. طی درگیری‌های اخیر در مناطق حضور مسلمانان روهینگیا، بیش از هزار تن از آنان توسط ارتش این کشور و راهبان بودایی افراطی به شهادت رسیده‌اند.

واکنش‌های بین‌المللی نسبت به کشتار مسلمانان میانمار همچنان ادامه دارد. محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران طی نامه‌ای به «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل، با محکوم کردن کشتار مسلمانان روهینگیا توسط ارتش و نیروهای امنیتی میانمار، واکنش فوری و قاطع نهادهای بین‌المللی برای توقف این جنایات را خواستار شد.

ملت‌های مسلمان فلسطین، بحرین و عراق نیز که خود زخم‌خورده دشمنان اسلام هستند، واکنش‌های تندی علیه کشتار مسلمانان میانمار از خود نشان دادند. اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس در سخنانی با محکوم کردن کشتار مسلمانان میانمار، بر همبستگی ملت فلسطین با مسلمانان روهینگیا تأکید کرد.

حیدرالعبادی نخست‌وزیر عراق نیز با ارسال نامه‌ای به سازمان ملل، سازمان همکاری اسلامی و دولت‌های دوست این کشور به طور همزمان، ضمن محکومیت تجاوزات حکومت و ارتش میانمار به مسلمانان منطقه «آراکان» (راخین)، خواهان تشکیل «یک ائتلاف بین‌المللی» همراه با مداخله سازمان ملل و کشورهای مسلمان برای پایان دادن به «این حمام خون» شد.
 
وی اعلام کرد: «عراق با وجود زخم‌هایی که از جنایات تروریسم برداشته است، آمادگی کامل دارد تا هر آنچه می‌تواند برای پایان دادن به این جنایات و توقف ماشین کشتار و خشونت [علیه مسلمانان میانمار] به کار گیرد.»

مردم بحرین نیز با وجود فشارهای موجود از سوی رژیم آل خلیفه، طی سلسله تظاهراتی در مناطق این کشور واقع در حاشیه جنوبی خلیج فارس، جنایات حکومت میانمار علیه مسلمانان این کشور را محکوم و بر توقف هرچه بیشتر آن تأکید و همبستگی کامل خود با مسلمانان میانمار را اعلام کردند.

واکنش حکومت میانمار نسبت به این موضع‌گیری‌ها بسیار تأمل‌برانگیز بود. «آنگ سان سوچی» رهبر جریان حاکم در میانمار، که جایزه صلح نوبل وی هم‌اکنون در میان بسیاری از فعالان حقوق بشر بی‌اهمیت خوانده می‌شود، در واکنش به خشم جهانی از جنایات ارتش تحت فرمان دولت وی، این واکنش‌ها را «غیرمنطقی» توصیف کرد.
 
وی بدون اشاره به هویت مسلمانان روهینگیا، ادعا کرد که هدف دولت و ارتش در استان راخین، حفظ امنیت و حقوق تمام شهروندان این منطقه است!

دولت ایالات متحده آمریکا نیز همزمان با این موضع‌گیری انتقادبرانگیز از سوی آنگ سان سوچی، طرحی را به مجلس نمایندگان این کشور ارائه کرده است که هدف از آن، عادی‌سازی روابط نظامی و گسترش همکاری میان ارتش‌های میانمار و آمریکا است.
 
«والتر لومن» مدیر برنامه آسیا در «بنیاد هریتیج»، یکی از اندیشکده‌های راهبردی در پایتخت آمریکا، اعلام کرد: «در شرایط فعلی که سرکوب مسلمانان در میانمار ادامه دارد، عادی‌سازی هرچه بیشتر روابط و همکاری‌های نظامی با میانمار باید آخرین اقدامی باشد که انجام می‌دهیم. واقعا باید فکر کرد که این اقدام چه پیام‌های وحشتناکی می‌تواند برای جهان داشته باشد.»

با این حال دولت میانمار پس از فشار افکار جهانی مدعی شده است که قصد دارد تحت نظر صلیب سرخ جهانی، سه اردوگاه برای مسلمانان روهینگیا در نواحی مرزی با بنگلادش بسازد. حوادث آینده مشخص خواهد کرد که تا چه میزان می‌توان روی ادعای مقامات حکومت میانمار در تلاش برای پایان دادن به خشونت‌هایی که خود و ارتش تحت فرمان‌شان مسبب آن هستند، حساب کرد.

انتهای پیام/ 421
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار