کارشناس مسائل شرق آسیا در گفت‌وگو با دفاع پرس:‌

نگاه جانبدارانه غربی‌ها به قتل‌عام مسلمانان/ سازمان همکاری اسلامی نقش مهمی در مدیریت بحران میانمار بر عهده دارد

«فرزاد رمضانی بونش» با بیان اینکه سازمان همکاری اسلامی می‌تواند نقش مهمی در مدیریت بحران میانمار ایفا کند،‌ گفت:‌ کشورهای اسلامی باید تلاش کنند تا بحران میانمار به سمت بحران مذهبی محض سوق پیدا نکند.
کد خبر: ۲۵۶۵۳۵
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۸ - 10September 2017
گروه بین‌الملل دفاع پرس:‌ این روزها شاهد کشتار مسلمانان ‌بی‌گناه میانمار هستیم که این کشتار به یکی از وقایع تلخ تاریخ معاصر تبدیل شده است و قلب انسان‌ها را به درد می‌آورد. رفتارهای ضدانسانی در مناطق مسلمان‌نشین و شیوه برخورد با حدود 2 میلیون مسلمان میانماری سبب شده است هزاران نفر از خانه و کاشانه خود در دریاها و کوهستان‌ها آواره شوند و مرگ عزیزان خود را در موج‌های متلاطم دریا و صخره‌های سخت مشاهده کنند.

در همین خصوص فرزاد رمضانی بونش کارشناس مسائل شرق آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس اظهار داشت: نگاه‌های مختلفی در مورد تنشی که اخیرا در میانمار صورت گرفته است، وجود دارد؛ دولت میانمار معتقد است در  گذشته بخشی از مسلمانان روهینگیا به صورت غیرقانونی به میانمار کوچ کرده‌اند و به خاطر اینکه غیرقانونی وارد میانمار شده‌اند، نمی‌توانند از حقوق شهروندی برخوردار شوند. 

وی در ادامه افزود: نگاه دیگر این است که جدا از نوع کنش و رفتار غیر مسئولانه دولت میانمار، تندروی تندروهای بودایی ضد اقلیت مسلمان، اقدامات برخی از گروه‌های تندوری اسلامی و تنش‌های قومی موجب ایجاد تنش در میانمار شده‌است. به نظر می‌رسد کشورهایی مثل «بنگلادش» و کشورهای مسلمان نتوانسته‌اند نقش مهم و تاثیرگذاری در مهاراین تنش ایفا کنند.

کارشناس مسائل شرق آسیا با بیان اینکه 2 بعد مهم در بحران میانمار وجود دارد، گفت:  بعد اول تنش مذهبی است که با توجه به نوع نگاهی که بودایی‌ها به مسلمانان دارند، نمی‌توان گفت این تنش صرفا یک تنش مذهبی است؛ یعنی فقط در قالب تنش بودایی- اسلامی تعریف نمی‌شود. بعد دیگر آن تنش قومی است که برای بررسی این امر سازمان‌های همکاری اسلامی جدا از فشاری که باید به دولت میانمار وارد کنند، باید نقش مهمی را بر عهده گیرند تا این تنش را مدیریت کنند.

رمضانی بونش تصریح کرد: برخی از جریان‌های تندور مثل القاعده و حتی برخی از کشورهای منطقه مثل عربستان با گسترش حضور این گروه‌های تندرو در ایجاد تنش در این منطقه نقش فعالی داشته‌اند که می‌توان گفت که به نوعی تلاش می‌کنند دامنه این تنش‌ها افزایش دهند. بنابراین کشورهای اسلامی باید تلاش کنند تا این بحران که در واقع می‌توان گفت بحران قومی- مذهبی است به سمت بحران مذهبی محض سوق پیدا نکند. در بعد دیگری توسعه همكاری‌های اقتصادی با دولت ميانمار، اعتمادسازی و دوری از حساسيت‌های دينی می‌تواند حل سازنده اين بحران را تضمين کند. همچنین باید انگیزه دولت مركزی ميانمار برای مقابله و مبارزه با برخوردهای نژادی بودائيان تندرو با مسلمانان ميانماری را تقویت کرد.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا کشورهای غربی که مدعی حقوق بشری هستند، نسبت به اقدام اسف‌بار دولت میانمار علیه اقلیت مسلمان این کشور واکنشی نشان نمی‌دهند و بیشتر تلاش می‌کنند، جنایات دولت میانمار علیه مسلمانان را سانسور خبری کنند، گفت: با توجه به نوع ارتباط خانم «آنگ سان‌سوچی» با کشورهای غربی عملا نگاه رسانه‌‌های غربی به جنایات صورت گرفته علیه مسلمانان در میانمار جانبدارانه است.

 وی در پایان در خصوص اینکه کشورهای مسلمان برای کنترل این بحران باید چه اقداماتی انجام دهند، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در گذشته تنشی بین بودایی‌ها و مسلمانان وجود نداشته است؛ لذا کشورهای اسلامی در وهله اول باید با تدبیر دولت میانمار را تحت فشار قرار دهند تا تندروها و ارتش دست از اقدامات تنش‌زا بردارند و در وهله دوم نیز جلوی پیشرفت گروه‌های تندور و سلفی را در این مناطق بگیرند تا اینگونه تنش‌ها به تنشی بین بودایی‌ها و مسلمانان تبدیل نشود. به علاوه باید توجه داشت که عربستان سعودی دومین کشور جهان پس از میانمار است که بیشترین جمعیت مسلمانان روهینگیا در آن زندگی می‌کنند و اگر ظهور حركت‌هاى مقاومت علیه دولت میانمار و تشکیل گروه مسلح حرکه اليقين به رهبری ابوعمار الجنونی بخشی از پروژه سعودی‌ها باشد می‌تواند افراط گرایی با نام جهاد و با حمایت سلفی‌های سعودی در میانمار شکل گیرد و به اختلاف اسلام بودا در این کشور دامن زند که پیامدهای ناگوارتری برای منطقه خواهد داشت.
 
انتهای پیام/ 411
نظر شما
پربیننده ها