رئیس مرکز پژوهش‌های بحرین در لندن:

آل‌ خلیفه حرمتی برای مقدسات قائل نیست/ پیامدهای تداوم حصر شیخ عیسی

عباس بوصفوان گفت: آل خلیفه با تداوم اقامت اجباری شیخ «عیسی قاسم» به دنبال رساندن این پیام است که حفظ حرمت علماء و مقدسات بحرینی‌ها جایگاهی در قاموس آن‌ها ندارد.
کد خبر: ۲۵۶۷۰۰
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۱ - 11September 2017
آل‌ خلیفه حرمتی برای مقدسات قائل نیست/ پیامدهای تداوم حصر شیخ عیسیبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، مردم بحرین در سال ۲۰۱۴ به منظور تحقق مطالبات مشروعی که آل‌ خلیفه از آنها سلب کرده بود قیام کردند. در طول تمامی روزها، ماه‌ها و سال‌هایی که از قیام مردمی در بحرین سپری می‌شود، انقلابیون هیچ‌گاه از مسیر صلح‌طلبی در بیان خواسته‌های به حق خود خارج نشده‌اند.

این درحالی است که در طول این مدت، رژیم آل‌خلیفه به انواع و اقسام راه‌ها و شیوه‌های اعمال فشار بر انقلابیون با هدف منصرف ساختن آنها از خواسته‌هایشان، متوسل شده است. استفاده از اشکال مختلف شکنجه‌های قرون‌وسطایی، بازداشت‌های بدون تفهیم اتهام، یورش به منازل انقلابیون و تخریب آنها، سلب تابعیت شمار زیادی از شیعیان و اعطای تابعیت به اتباع خارجی تنها گوشه‌ای از سلسله فشارهای گسترده‌ای است که توسط حکام آل‌خلیفه بر انقلابیون بحرینی تحمیل شده است؛ فشارهایی که اخیرا نیز با سلسله تدابیر ناپخته تصمیم‌گیران خاندان آل‌خلیفه تشدید شده‌اند.

علت و یا علت‌های تشدید فشارهای رژیم آل‌خلیفه بر انقلابیون بحرینی را می‌توان به نوعی در موفقیت انقلاب این کشور جستجو کرد. بدون شک اگر انقلاب مردمی در بحرین، با ضعف و سستی مواجه بود، آل‌خلیفه برای مقابله با آن به اتخاذ چنین تدابیر سختگیرانه‌ای مبادرت نمی‌ورزید.

بنابراین، تداوم انقلاب بحرین به صورت مسالمت‌آمیز طی سال‌های گذشته موجب شده تا نوعی ترس و وحشت در صفوف خاندان آل‌خلیفه رخنه کند؛ وحشتی که اکنون نتیجه آن به تشدید فشارها علیه انقلابیون منتهی شده است. آل‌خلیفه از این طریق به دنبال آن است تا از گسترده‌تر شدن بیش از پیش دامنه انقلاب مردمی در بحرین ممانعت به عمل آورد.

در همین ارتباط گفتگویی را با «عباس بوصفوان» رئیس مرکز پژوهش های بحرین در لندن انجام داده ایم که مشروح آن از نظر می گذرد؛

همچنان با وجود گذشت بیش از سه سال از اقامت اجباری علیه شیخ عیسی قاسم، رهبر عالی شیعیان بحرین، شاهد تداوم این سیاست هستیم. به نظر شما در صورت عدم شکسته شدن اقامت اجباری شیخ عیسی قاسم، این مسأله چه پیامدهایی می تواند برای رژیم آل خلیفه داشته باشد؟

در صورت عدم شکسته شدن اقامت اجباری شیخ عیسی قاسم، پیامدهای وخیمی رژیم آل خلیفه را به صورت مستقیم تهدید می کند. رژیم آل خلیفه قصد ندارد به اقامت اجباری شیخ عیسی پایان دهد تا بدین طریق پیامی را به انقلابیون مخابره کند و آن، این است که هیچ فردی و در هیچ کسوتی، در نزد این رژیم حرمت ندارد و همچنین مقدسات هیچ ارزشی ندارند. آل خلیفه تاکنون تهمت‌های زیادی به شیخ عیسی قاسم روا داشته است. این به چه معناست؟ آل خلیفه می خواهد این پیام را به انقلابیون برساند که هیچ کس در برابر این رژیم مصونیت ندارد.

با تمام این‌ها، من بر این باورم که رژیم آل خلیفه به خوبی صدای مردم بحرین در حمایت از شیخ عیسی را می شوند. آل خلیفه به راحتی به شیخ عیسی قاسم دست پیدا نکرد. رسیدن آل خلیفه به شیخ عیسی پس از به شهادت رسیدن پنج تَن از جوانان بحرینی محقق شد. صدها نفر نیز توسط آل خلیفه بازداشت شدند که این رژیم توانست به شیخ عیسی برسد و وی را تحت اقامت اجباری قرار دهد.

رژیم آل خلیفه مدتی است که اقدامات سرکوبگرانه خود علیه انقلابیون بحرینی را بیش از پیش تشدید کرده است. علت اصلی این مسأله را چه می دانید؟ ارزیابی شما از آخرین اوضاع امنیتی در بحرین با توجه به تشدید اقدامات سرکوبگرانه علیه انقلابیون چیست؟

بدون شک وضعیت امنیتی در بحرین، وخیم است. از زمان آغاز انقلاب مردمی در بحرین در سال ۲۰۱۱ اوضاع امنیتی نابسامانی در کشور حاکم است. شاید در برهه ای از زمان موج سرکوبها تاحدودی فروکش کند، اما در نهایت بازهم به همان شدت و حدت سابق خود باز می گردد. طی ماه های اخیر نیز شاهد آن هستیم که بسیاری از جمعیت های حقوقی و احزاب سیاسی توسط رژیم آل خلیفه تعطیل شدند.

طی سالهای گذشته علمای دینی و در رأس آنها شیخ عیسی قاسم اعتراضات زیادی را به وضعیت حقوق بشری در بحرین داشتند. پس از پیاده سازی پروژه اقامت اجباری علیه شیخ عیسی قاسم از بیش از سه ماه پیش تاکنون، جمعیت های حقوقی در بحرین نیز به علمای این کشور اضافه شدند تا مطالبات به حق مردم را به ثمر بنشانند.

از سوی دیگر، دخالت های خارجی در امور بحرین نیز در وخامت اوضاع امنیتی در این کشور بی تأثیر نبوده است. عربستان سعودی یکی از کشورهای دخالت کننده است که با حضور نظامی در بحرین، وضعیت را بیش از پیش پیچیده کرده است.

آیا اقدامات خصمانه آل خلیفه علیه انقلابیون بحرینی و همچنین علمای این کشور موجب توقف انقلاب بحرین شده است و یا این انقلاب ۷ ساله همچنان با قدرت به راه خود ادامه می دهد؟

انقلاب مردم بحرین همچنان ادامه دارد. رژیم آل خلیفه همچنان به سرکوب های گسترده انقلابیون ادامه می دهد. در این میان، کشورهای عربی نیز از این رژیم به صورت تمام قد حمایت می کنند.

پیروزی نظامی تا زمانی که با پیروزی سیاسی همراه نباشد، کوچکترین ارزشی ندارد. اینکه آل خلیفه همچنان بر رویکرد نظامی گری خود تأکید دارد، به محاکمه انقلابیون ادامه می دهد، بر بازداشت های دسته جمعی تأکید می کند و به هدف قرار دادن جوانان بحرینی ادامه می دهد، تمامی اینها به معنای تداوم انقلاب بحرین و استمرار آن است و هیچ معنای دیگری نمی تواند داشته باشد.

نقش کشورهای غربی و ایالات متحده آمریکا در تحولات امنیتی بحرین را چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا اساسا معتقد به دخالت آمریکایی ها و غربی ها در امور بحرین و حمایت آنها از رژیم آل خلیفه هستید؟

هماهنگونه که پیشتر نیز ذکر کردم، وضعیت امنیتی در بحرین وخیم است و متأسفانه باید گفت که درشرایط کنونی هیچ نشانه ای مبنی بر نیت و تصمیم رژیم آل خلیفه برای تغییر این وضعیت دیده نمی شود. قطعا کشورهای غربی و همچنین ایالات متحده آمریکا از رژیم آل خلیفه در اقدامات خصمانه آن علیه انقلابیون، حمایت به عمل می آورند و این مسأله دیگر بر هیچکس نمی تواند پوشیده باشد.

ما زمانی که از حمایت های ایالات متحده آمریکا از رژیم آل خلیفه سخن می گوییم، به فرضیه ها اشاره نمی کنیم. این یک واقعیت است. امروز رژیم آل خلیفه توافقنامه های تسلیحاتی چند میلیارد دلاری با آمریکا امضاء می کند.

این چه معنایی می تواند داشته باشد؟ آیا مفهومی غیر از حمایت واشنگتن از منامه دارد؟ بنابراین، باید گفت که مواضع آمریکایی ها در قبال تحولات بحرین کاملا دوگانه است. آمریکایی ها نه تنها در بحرین بلکه در هیچ کشوری دیگری در منطقه به دنبال حل و فصل مسائل نیستند.
 
منبع: مهر
نظر شما
پربیننده ها