مجید آقابابایی:

روادید زائران اربعین از اول مهرماه صادر می‌شود

دبیر ستاد مرکزی اربعین گفت: از اول مهرماه صدور روادید زائران اربعین حسینی در سراسر کشور آغاز می‌شود.
کد خبر: ۲۵۶۷۵۵
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۵ - 11September 2017
روادید زائران اربعین از اول مهرماه صادر می‌شودبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، مجید آقابابایی دبیر ستاد مرکزی اربعین در مراسم آغاز رسمی صدور ویزای عراق برای زائران مراسم اربعین حسینی که امروز دوشنبه (20 شهریورماه) در سفارت عراق برگزار شد گفت: این لحظه ها ماحصل یکسال تفاهم، همکاری و نشست مشترک ایران‌ و عراق است که این هماهنگی در قالب یادداشت تفاهم همکاری با امضای وزرای دو کشور به پایان رسید.

وی افزود: بنده و سفیر عراق در ایران به صورت لحظه‌ای در صورت نیاز نشست مشترک برگزار می‌کنیم تا فرایند اعزام زائران را مورد بررسی قرار دهیم، البته در 2 سال گذشته همکاری مشترکی با یکدیگر داشتیم و نحوه اعزام زائران از مرزهای مشترک شکل مناسبی به خود گرفته است.

دبیر ستاد مرکزی اربعین تصریح کرد: پیش‌بینی می‌کنیم امسال نسبت به سال گذشته نحوه ساماندهی در اعزام، حضور زائران در عراق و عبور آنها از مرزها بهبود پیدا کرده و همچنین آگاهی نسبی در جامعه درباره قوانین و مقررات شکل بهتری گرفته است.

آقابابایی اظهار کرد: 59 روز تا اربعین باقیمانده است اما 20 روز پیش از این مراسم زائران می‌توانند با ارائه روادید از کشور خارج شوند.

دبیر ستاد مرکزی گفت: در جهت تسهیل زائران تقسیم‌نامه استانی شکل گرفته و مشخص شده است که هر زائری از کدام استان می‌تواند از کشور خارج شود، بر این اساس اوایل هفته آینده اسامی استان‌هایی که از هر یک از مرزهای زمینی عبور می‌کنند منتشر می‌شود.

وی درباه اتباع کشورهای ثالث توضیحاتی ارائه داد و گفت: اتباع کشورهای دیگری که در ایران با گذرنامه حضور دارند باید از کنسولگری‌ خود ویزا دریافت کنند. لازم به یادآوری است که سفارت عراق یا دفاتر 12گانه برای افراد روادیدی صادر نمی‌کنند.

آقابابایی متذکر شد: اتباع کشور عراق که با استفاده از کارت معتبر در ایران حضور دارند می‌توانند با مراجعه به دفاتر اتباع در استانداری‌ها برای صدور ویزا ثبت‌نام کنند، باید اعلام کنم از این گونه اتباع عراقی هزینه‌ای به عنوان حق روادید دریافت نخواهد شد.

دبیر ستاد مرکزی اضافه کرد: اتباع کشور افغان که به صورت مجاز در ایران هستند به نحو سال گذشته باید برای صدور ویزا اقدام کنند، این گونه اتباع که دارای کارت شناسایی هویت‌دار و اقامت هستند می‌توانند از روز شنبه با مراجعه به دفاتر کفالت، ثبت‌نام کنند.

وی تصریح کرد: اتباع افغان بعد از ثبت‌نام دفترچه‌ای از نیروی‌انتظامی دریافت می‌کنند که ویزای صادره از سوی کنسولگری‌ها و دفاتر صدور ویزا بر روی دفترچه‌های اتباع صادر می‌شود، البته هزینه روادید و بیمه این افراد مثل هزینه روادید جمهوری اسلامی ایران است و تفاوتی با آن ندارد.

آقابابایی گفت: اتباع کشورمان از زمان اخذ ویزای اربعین به مدت سه ماه اجازه خروج از کشور خواهند داشت. بر اساس این ویزا مدت ماندگاری در خاک عراق نیز 30 روز خواهد بود. مبلغ روادیدی که به دفاتر پرداخت می‌شود ریالی است و نیازی به تهیه ارز نیست چرا که بانک مرکزی مسئولیت تبدیل ارز را بر عهده داشته و خواهد داشت.

دبیر ستاد مرکزی افزود: دفاتر 12‌گانه در 12 شهر از اوایل مهر‌ماه فعالیت خود را برای صدور ویزا انجام می‌دهند و هم‌وطنان ما می‌توانند برای اخذ ویزا اقدام کنند.

در ادامه این نشست «راجح صابر عبود الموسوی» سفیر عراق اظهار کرد: این نشست رسانه‌ای مختص بررسی‌ به مسئله حضور ویزای اربعین است.

سفیر عراق افزود: برای ایران پیروزی و سربلندی بیشتری آرزو دارم و باید بدانیم که دست به کار تاریخی همسان و هم‌ترازی زدیم که در راستای اهمیت تاریخی این رخداد و روابط حسنه با ایران و عراق باید تصمیمات شجاعانه‌ای اتخاذ شود.

صابر الموسوی ادامه داد: راحتی سفر میان ایران و عراق و ورود میلیون‌ها زائر به عراق سنبلی میان دو کشور محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: می‌توانیم با نگاهی به تعداد زائران به میزان توسعه روابط میان ایران و عراق پی ببریم.

روابط ایران و عراق روز‌ به‌ روز عمیق‌تر می‌شود

سفیر عراق با بیان اینکه سال گذشته بیش از دو میلیون نفر به عراق سفر کردند، اضافه کرد: این آمار نشان خوبی برای توسعه روابط ایران و عراق است، اگر برخی درباره رابطه ما با ایران سوال کنند بنده اعلام می‌کنم روز‌ به‌ روز این همکاری و نزدیکی عمیق‌تر می‌شود، روابط ما با ایران گرم و چشم‌گیر است.

وی یادآور شد: هر زمان با مسئولان ایرانی برای بررسی به گذرگاه‌های مرزی می‌رفتیم از حضور زائران احساس آرامش می‌کردیم.

صابر الموسوی یادآور شد: حدود 27 روز پیش یادداشت تفاهم نیز میان ایران و عراق به امضا رسید، این یادداشت تفاهم از دوم سپتامبر اجرایی شد، همچنین دو روز بعد از اجرا صدور ویزا برای زائران را آغاز کردیم.

سفیر عراق متذکر شد: براساس توافق ایران‌ و عراق مقرر شد 12 دفتر در کنار 4 دفتر دیگر فعالیت خود را برای صدور ویزای اربعین آغاز کرده‌اند. اکنون سفارت و کنسولگری عراق در ایران اقدامات لازم برای صدور ویزا را آغاز کرده‌اند.

وی با بیان اینکه قیمت صدور ویزا اربعین 40 دلار است، گفت: باتوجه به روابط ایران و عراق در تلاشیم هیچ ایرانی بدون اخذ ویزا از کشور ایران خارج نشود، بر این اساس از زائران ایرانی درخواست می‌کنم به شایعه‌ها توجه نکنند چراکه بدون داشتن ویزا امکان خروج وجود نخواهند داشت.

صابر الموسوی اظهار کرد: در صورت نیاز حتی در روزهای تعطیل دفاتر را برای صدور ویزا و روادید باز نگه‌ می‌داریم، همچنین ساختاری برای افغان‌های مقیم ایران در نظر گرفتیم تا همچون سال گذشته بتوانند در مراسم اربعین شرکت کنند.

ویخاطر نشان کرد: از دبیر ستاد مرکز اربعینی برای اجازه دادن به بازگشت عراقی‌هایی که دارایی کارت سفید هستند تشکر می‌کنم؛ همچنین باید اعلام کنم همکاری گسترده‌ای میان دو کشور برای گشودن دفاتر صدور روادید وجود دارد.

سفیر عراق تاکید کرد: همچون سال گذشته موضوع بیمه زائران را بررسی کردیم و درباره نحوه به کارگیری آن دو کشور به توافق رسیدند، البته صدور ویزا و حضور زائران نسبت به سال گذشته تسهیل می‌شود و هیچ مشکلی در این زمینه وجود نخواهد داشت.

صابر الموسوی اضافه کرد: کمیسیون عالی بین دو کشور تشکیل شده که در عراق و ایران جلسه تشکیل می‌دهد و به بررسی مشکلات احتمالی می‌پردازد، کمیته عراقی و ستاد ایرانی در هر لحظه از شبانه‌روز در هر نقطه‌ای مسائل پیش‌آمده را پیگیری می‌کند.

وی تاکید کرد: با وجود اینکه آمادگی‌های کاملی در چهار پایانه مرزی ایران، چزابه، شلمچه، مهران و خسروی دیده شده است اما بازدیدهایی از این مناطق خواهیم داشت، همچنین گذرگاه اختصاص یافته برای هرگروه از زائران را به تفکیک استان‌های اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

سفیر عراق در ایران درباره صدور ویزا برای سوری‌های مقیم ایران اظهار کرد: کسانی که در ایران اقامت دارند می‌توانند ویزا دریافت کنند اما اتباع سوریه و بنگلادش شامل این قانون نمی‌شوند و در این باره منتظر تصمیم وزارت خارجه عراق هستیم.
 
منبع: باشگاه خبرنگاران
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار