حمایت مجدد رژیم صهیونیستی از استقلال اقلیم کردستان عراق

معاون پیشین رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی در اظهاراتی بار دیگر بر حمایت تل‌آویو از استقلال اقلیم کردستان تاکید کرد.
کد خبر: ۲۵۶۸۵۰
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۲ - 12September 2017
حمایت مجدد اسرائیل از استقلال اقلیم کردستان عراق
به گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس به نقل از تی آر تی، «یائیر گولان» معاون پیشین رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل، در اظهاراتی همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق را یک تحول مهم در خاورمیانه دانست و از حمایت تل‌آویو از این روند خبر داد.

وی همچنین اعلام کرد که حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) یک گروه تروریستی نیست.

این اظهارات با توجه به حساسیت ترکیه بر مسئله استقلال اقلیم کردستان و همچنین جنگ چهار دهه‌ای آنکارا با حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) می‌تواند موجب آغاز دوباره تنش‌ها میان ترکیه و رژیم صهیونیستی شود.

پیش از این نیز درحالی‌که ایالات متحده به رهبران کرد عراق توصیه کرد که از اجرای همه‌پرسی استقلال در شرایط کنونی منطقه منصرف شوند، نخست‌وزیر اسرائیل صریحا گفت که از برگزاری این همه‌پرسی حمایت می‌کند زیرا به ادعای وی «کردهای عراق حق دارند از استقلال برخوردار شوند.»

از سال‌ها پیش مشخص شده است که اسرائیل به طور اصولی از آرمان کردهای عراق برای رسیدن به حق تعیین سرنوشت جانبداری می‌کند. در بیت المقدس معلوم شد که این ابراز حمایت تنها لفظی نبوده است، بلکه چند تن از شخصیت‌های کرد عراق اخیرا به طور محرمانه از اسرائیل دیدن و تقاضا کرده‌اند که اسرائیل تلاش کند دولت ترامپ را نیز متقاعد سازد که از مخالفت با برگزاری همه‌پرسی دست بردارد.

یک نماینده زن عضو پارلمان اسرائیل (کِنِسِت) در ‌وبا خبرنگاران گفت که چندی پیش شماری از شخصیت‌های کرد عراقی به اورشلیم (قدس شریف) آمدند و با مقامات صهیونیست دیدارهایی داشته‌اند. آن‌ها از اسرائیل درخواست کردند که نه تنها خود علنا دست دوستی به سوی کردها دراز کند، بلکه با توجه به نفوذی که در میان شخصیت‌های درجه اول سیاسی ایالات متحده دارد، بکوشد نظر مساعد آن‌ها را نیز جلب کند.

«کسنیا سووتلووا» عضو پارلمان اسرائیل رئیس نهادی به نام «انجمن دوستی اسرائیل و کردستان» است و می گوید که سازمان او این سفر را ترتیب داده بود.

یکی از دستیاران ارشد نخست وزیر اسرائیل به نام مایکل اورن در توجیه علت حمایت نتانیاهو از همه‌پرسی اقلیم کردستان و در تائید خط سیاسی تعیین شده از جانب نتانیاهو گفت: «کردها یک عامل ثبات هستند، توان بالایی دارند و غرب‌ستیز یا اسرائیل‌ستیز نیستند».

اورن افزود: «قدر مسلم آن است که کردها پشتیبان جمهوی اسلامی ایران هم نیستند».

این سخنان از یکی از دلائل اصلی جانبداری دولت اسرائیل از آرمان کردها پرده برمی‌دارد زیرا اسرائیل از گسترش نفوذ ایران در عراق، سوریه و دیگر کشورهای عرب منطقه به شدت نگران است و چنین می‌اندیشد که وجود یک کردستان مستقل در عراق می‌تواند توازن و ثباتی را به سود خود و علیه ایران به وجود آورد.

انتهای پیام/ 421
نظر شما
پربیننده ها