امام جمعه اصفهان:

پیرغلامان حسینی جوانانی را به عنوان جایگزین خود تربیت کنند / جلسات عزاداری باید کلاس درس سیره حسینی باشد

امام جمعه اصفهان گفت: توقعی که از پیشکسوتان آستان مقدس امام حسین (ع) دارم اینکه جوان‌هایی را به عنوان جایگزین خود تربیت کنید.
کد خبر: ۲۵۷۰۰۸
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۳ - 13September 2017
پیرغلامان جوانانی را به عنوان جایگزین خود تربیت کنند / جلسات عزاداری باید کلاس درس سیره حسینی باشدبه گزارش خبرنگار دفاع پرس از اصفهان، آیت‌الله «سید یوسف طباطبایی‌نژاد» پیش از ظهر (چهارشنبه) در آیین افتتاحیه پانزدهمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان حسینی در اصفهان، اظهار داشت: این استان شهر علمای بزرگ مانند علامه مجلسی، مدرس، ملاصدرا، شیخ بهایی و غیره است و قبرستان «تخت فولاد» سومین قبرستان شیعه است چرا که چنین عرفا و علمای مهم و نامی درآن مدفون هستند.
 
امام جمعه اصفهان با بیان اینکه تعبیر پیشکسوتان خدمت به آستان مقدس امام حسین (ع) را بیشتر از پیرغلامان دوست دارم، افزود: لفظ پیر برای خدمت به این آستان مقدس مناسب نیست چرا که باید تعبیری انتخاب شود که جوان‌های مداح را نیز در بر گیرد. همچنین از سوی دیگر غلام در عربی به معنای پسر و در فارسی به معنای نوکر است و این در حالی است که امامان معصوم (ع) از ما نوکری و غلامی نمی‌خواهند چرا که برای تربیت انسان بر روی این کره خاکی ظهور یافتند و این مطلب از روایات نیز آشکار است.

نماینده ولی‌فقیه در استان اصفهان در بخشی از صحبت‌های خود تاکید کرد: توقعی که از پیشکسوتان آستان مقدس امام حسین (ع) دارم اینکه جوان‌هایی به عنوان جایگزین خود تربیت کنید که در غیر این صورت یک راه خدمت را بر روی خود بستید.
 
امام جمعه اصفهان با بیان اینکه کار پیرغلامان حسینی بسیار ارزشمند است و نمایان‌گر عظمتی است که گاه با گفتار نمی‌توان نشان داد، بیان داشت: انقلاب ما به وسیله عاشورا شکل گرفته و عاشورا نیز توسط شما رونق پیدا کرده است.
 
وی عنوان کرد: اکثر شهدای هشت سال دفاع مقدس و مدافعان حرم کنید در هیئت‌های حسینی بزرگ شدند، اشک چشم مادر برای امام حسین (ع) به چهره آنها چکیده و پوست و خون آنها با عشق به امام حسین (ع) آمیخته شده است.
 
امام جمعه اصفهان خطاب به پیرغلامان حسینی خاطرنشان کرد: نکته مهم اینکه تمام همت خود را روی عزاداری و گریه نگذارید، عشق به امام حسین (ع) مردم را دور شما جمع می‌کند تا دستورات اسلام را به آنها بیاموزد و بر این اساس در جلسات عزاداری باید یک روحانی نیز سخنرانی کند.
 
وی گفت: باید در کنار مداحی و عزاداری افرادی نیز فکر و عقل انسان‌ها را رشد دهند چرا که گریه و سینه‌زنی تنها انسان را به طرف دین تحریک می کند، گرچه این امر بسیار نیز مهم است؛ اما باید توجه کنیم که گریه صرف رشد فکری را موجب نمی‌شود.

امام جمعه اصفهان با اشاره به این نکته که زمانی که شیعه نداند باید تابع رهبری باشد که در مسیر اباعبدالله  حرکت می‌کند، مسیر درستی را نپیموده است، اظهار داشت: زمانی که به برکت نام اباعبدالله الحسین  دور هم جمع شویم باید آموزش های دینی نیز وجود داشته باشد، در واقع احساسات، اشک ها و محبت به اباعبدالله ما را گرد آورد تا کلاس درس سیره حسینی باشد چرا که بدون معرفت به اباعبداله حسین (ع) کاری از گریه و اشک برنمی آید.
 
وی با بیان اینکه ترویج این مطلب که با گریه کردن برای اباعبدالله به بهشت خواهید رفت، صحیح نیست، یادآور شد: سالار شهیدان با شهادت خود به انسان‌ها فهماند که نباید در برابر ظالم و ستمگر بی تفاوت باشیم. عزاداری که در برابر دشمن ستمگر و مستکبر بی تفاوت باشد حسینی نیست و نمی‌تواند ادعا کند در جلسه امام حسین (ع) تربیت شده بلکه وی تنها در این  جلسات حضور یافته است.
 
آیت‌الله طباطبایی‌نژاد با بیان اینکه با تمسک به راه امام حسین (ع) می‌توان انسان کامل تربیت کرد، بیان داشت: باید امام حسین (ع) را با معرفت زیارت کنید. در عزاداری برای امام حسین (ع) خود را با الفاظ حیوانی و یا نوکر خطاب کردن در منش و شیوه اهل بیت جایی ندارد بلکه باید بنده خدا، شیعه امیرالمومنین و مطیع اباعبدالله و فرزندان ایشان باشیم.

امام جمعه اصفهان در پایان متذکر شد: ما حق نداریم چیزی به جز آنچه در روایات برای ما آمده در جلسات عزاداری بیان کنیم و بر این اساس نباید احساساتی شده و مانند برخی مداحی‌ها، صفت‌های نامناسبی را به خود و یا غلوی را به دیگران نسبت دهیم چرا که این امر در شان یک پیرو اهل بیت نیست.
 
انتهای پیام/151
نظر شما
پربیننده ها