گفت‌و‌گو با استاد دانشگاه كانادا پيرامون انقلاب اسلامی

میل‌ورد گفت: انقلاب اسلامی ايران يک پديده‌ی نوظهور و غريب در دنيا است، اين انقلاب بی‌نظير هيچ نمونه‌ای ندارد و می‌توان گفت تنها در صدر اسلام چنين واقعه‌ای به امر الهی انجام پذيرفته است.
کد خبر: ۲۵۷۰۴۱
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۳ - 15September 2017
گفت‌و‌گو با استاد دانشگاه كانادا پيرامون انقلاب اسلامی
به گزارش خبرنگار ساجد، «ميل ورد» استاد دانشگاه کانادا در رشته مسائل خاورميانه دردهه‌ی فجر سال 1360 به ایران آمده بود و در خصوص انقلاب اسلامی ايران با مجله پیام انقلاب به گفت‌وگو پرداخته که متن مصاحبه به شرح زیر است:
 
لطفا خودتان را معرفی كنيد؟
 
من «ميل ورد» اهل كانادا و استاد دانشگاه در رشته تاريخ خاورميانه و يكی از دوستداران انقلاب اسلامی ايران می‌باشم.
 
نظرتان را در مورد انقلاب اسلامی ايران بفرمایيد؟
 
انقلاب اسلامی ايران يک پديده‌ی نوظهور و غريب در دنيا است، اين انقلاب بی‌نظير هيچ نمونه‌ای ندارد و می‌توان گفت تنها در صدر اسلام چنين واقعه‌ای به امر الهی انجام پذيرفته و انقلابی با اين مكتب در قرن بيستم با اين وسعت و پايداری كه در قلوب مردم مستضعف قرار گرفته، تعجب همگان را برانگيخته است و در موقعيت كنونی، انقلاب به تدريج به سوی استقرار و تثبيت يک نظام جديد كه بر پايه ارزش‌های اسلامی است به پيش می‌رود البته با توجه به اين كه تحقق اين حركت به زودی تمام نمی‌شود و احتياج به وقت دارد و همان طور كه امام فرمودند 20 سال وقت لازم است تا بتوانيم يک نظام اسلامی اصيل را استقرار بخشيم و اين در حقيقت آزمايشی است كه شما مردم ايران در پی انجام آن هستيد، آزمايشی الهی كه تاكنون هيچ مردمی در دنيا اين آزمايش را انجام نداده‌اند.
 
ديدگاه‌های مردم كانادا نسبت به انقلاب اسلامی ايران چگونه است؟
 
متأسفانه به طور كلی اطلاعات اكثريت مردم كانادا درباره‌ی ايران و انقلاب اسلامی خيلی ضعيف است و زمانی كه تلويزيون كانادا مقدار كوتاهی از فيلم پيروزی انقلاب در سال 57 را برای مردم نشان داد، تمام مردم كانادا تعجب می‌كردند كه چه طور يک ملتی قيام كرده است به نام يک دين «اسلام» و به رهبری يک دانشمند دينی و مبارز و با شخصيت، كه در نهايت هم به پيروزی رسيده است اين برای آن‌ها حيرت‌آور بود.
 
به هر حال بعد از پيروزی انقلاب و فرار طاغوتيان به ديگر كشورها از جمله كانادا، آن‌ها اقدام به سمپاشی در سطح وسيعی عليه انقلاب اسلامی شما می‌كنند و تا كنون نيز مقداری هم موفق بوده‌اند. چرا كه اين ضد انقلابيون با مردم كانادا تماس مستقيم دارند و به دنبال آن رسانه‌های امپرياليستی و صهيونيستی غربی نيز در تحريف انقلاب اسلامی تلاش فراوان می‌كنند و با توجه به اين حركت‌های ضد انقلابيون، رسيدن حقایق به گوش مردم دنيا خيلی مشكل است چرا كه همه‌ی ضد انقلابيون و ديگر سرمايه‌داران سياسی استعمارگر و تمام مستكبران جهانی نمی‌خواهند و نمی‌توانند ببينند ملت‌ها اين چنين عليه منافع آنان شوريده‌اند و طبيعی است كه آن‌ها هيچ گاه نكات مثبت انقلاب و حقایق انقلاب اسلامی را در رسانه‌های خود پخش نمی‌كنند و بيشتر اهميت می‌دهند به جنبه‌های به اصطلاح منفی انقلاب از جمله اعدام ضد انقلابيون و شما بايد تلاش گسترده‌ای در جهت رفع اين حركت‌های تبليغی انجام دهيد. البته همان طور كه گفتم اين طبيعی است كه چون مردم ايران خواسته‌اند مستقل و آزاد باشند آن‌ها از ايران بيزار شده‌اند چرا كه ديگر نمی‌توانند ايران را غارت كنند و اما مردم ايران بايد راه خود را محكم و پايدار جلو ببرند و به اين انتقادهای دروغين و شديد خارجی‌ها وقعی ننهند و ضمنا عقيده من اين است كه بعد از تمام شدن جنگ كه مهم‌ترين مشكل كنونی شما است، مردم بايد همگام با دولت خود برای رفع خرابی‌ها و برنامه‌ريزی‌های جديد بر اساس ارزش‌های اسلامی، بردبار و با صبر و حوصله انقلاب را به سوی پايدار شدن به پيش ببرند و اميدوارم كه موفق شوند.
 
در حال حاضر استراتژی ابرقدرت‌ها را در مبارزه عليه انقلاب اسلامی، چگونه تحليل می‌كنيد؟
 
به طور كلی و مختصر می‌توانم بگويم كه فكر می‌كنم ابرقدرت‌ها امكانات زيادی جهت مبارزه عليه انقلاب اسلامی ندارند اولا به اين دليل كه اگر مردم ايران توانستند انقلاب كنند عليه شاه و يكی از بزرگ‌ترين دست نشاندگان امريكا در منطقه‌ را از بين ببرند و با توجه به پشتيبانی همه جانبه‌ی آمريكا جهت ماندن شاه طبيعی است كه می‌توانند جلوی ابرقدرت‌ها بايستند و من فكر نمی‌كنم كه در حال حاضر استراتژی ابرقدرت‌ها بر اين باشد كه دخالت مستقيم نظامی در ايران بكنند و يا اين كه بعد از سقوط احتمالی صدام، به وسيله كشورهای ديگری به شما حمله‌ور شوند تا به آن نتيجه‌ای كه سركوب انقلاب است برسند. دليل ديگر اين است كه ما می‌بينيم امريكا طی اين همه توطئه‌های بی‌شمار تا كنون هيچ نتيجه‌ای نگرفته است مثل طبس كه خيلی افتضاح به بار آورد. همچنين كمک‌های مستقيم خود و عربستان سعودی و ديگر رژيم‌های مرتجع عربی در جنگ به صدام جهت سركوب انقلاب. و اين نشان می‌دهد كه آمريكا به قول امام هيچ غلطی نمی‌تواند بكند، چرا كه او عاجز شده است البته از نظر عقلی امكان دارد آمريكا حمله نظامی بكند اما هيچ نتيجه‌ای نخواهد گرفت و من فكر نمی‌كنم اين كار را بكند، در حال حاضر آمريكا در حالت انتظار در پی تدوين يک استراتژی جديد برای مقابله با انقلاب است و بيشترين اميد او به ضد انقلابيون داخل كشور است. در مورد شوروی نيز در حال حاضر آن‌ها گرفتار مشكلات زيادی هستند كه خودشان ايجاد كرده‌اند مثلا در افغانستان، لهستان و غيره و نمی‌توانند مستقيما برنامه‌ی دخالت مستقيمی عليه ايران داشته باشند.
 
البته آن‌ها مثل هميشه سعی می‌كنند كمونيست‌های داخلی را تشويق كنند كه اقدام به عملياتی به نفع شوروی كنند. اما به نظر من خطرناک‌ترين عامل خاورميانه و انقلاب شما اسرائيل صهيونيستی است و با توجه به نقش جهان‌خوارانه و سركوب‌گرانه‌اش عليه انقلابات مستضعفين جهانی آن‌ها تلاش گسترده‌ای عليه انقلاب اسلامی و محافظت خود كرده‌اند تا نگذارند اسرائيل از بين برود و آن‌ها با كمال صراحت می‌گويند ما نمی‌گذاريم اسرائيل از بين برود. و اگر كسی به فكر نابودی اسرائيل بيافتد ما دنيا را به آتش خواهيم كشاند و جهان را نابود خواهيم كرد. آن‌ها اين را به صراحت و آشكارا بدون هيچ مبالغه‌ای بيان می‌كنند و من فكر می‌كنم كه بايد اين حرف آنان را جدی بگيريم و نبايد فكر كنيم اين يک مانور سياسی است اما در هر حال من شخصا باور می‌كنم كه اسرائيل بايد از بين برود. و يک جامعه‌ای جديد تشكيل شود كه در آن تمام فلسطينی‌ها كه به وسيله سركوب‌گری صهيونيست‌ها از سرزمين‌های خود رانده شده‌اند به سرزمين‌های خود برگردند و با تفاهم و بردباری به زندگی خود ادامه دهند. و يک جامعه جديد تشكيل دهند. با توجه به اين كه نبايد اداره کننده سيستم جامعه كليميان باشند، و همان طور كه گفتم اسرائيل مقدس نيست و يک جامعه‌ای نيست كه بتواند در دنيا بماند و وقتی من نظرات خود را در كانادا می‌گويم آن‌ها به من حمله می‌كنند اما عيب ندارد ما بايد به صراحت اظهارنظر كنيم، آن‌ها فكر می‌كنند كه تنها بايد خودشان در دنيا بهترين زندگی را داشته باشند و ديگران نه و اين تئوری نمی‌تواند تحقق پذيرد و مردم دنيا بر عليه اين مایه‌ی فساد به پا خواهند خواست.
 
به نظر شما انقلاب در چه مرحله‌ای از پيشرفت است و چه برنامه‌ريزی‌هايی جهت پيشرفت انقلاب لازم است؟
 
انقلاب بعد از 3 سال، مرحله‌ی نسبتا ابتدايی خود را می‌گذراند انقلاب شما احتياج به وقت و برنامه‌ريزی‌های گسترده‌ای دارد. شما بايد اين نهادهای انقلابی از جمله سپاه و جهاد و... را بيشتر رسيدگی و تثبيت كنيد و امكان بدهيد كه در دل مردم رسوخ كنند و گسترش يابند و ملت و دولت نبايد فكر كنند كه بايد با عجله كار كرد بلكه بايد به تدريج با برنامه‌ريزی‌های مستحكم و خوب به جلو رفت و طبيعی است كه بازدهی كار هم خيلی خوب خواهد شد. عجله كاری بدون برنامه‌ريزی صحيح كار را خراب خواهد كرد و همچنين شما بايد از نظر تبليغاتی به وسيله سفارتخانه‌ها فعاليت‌ گسترده‌ای جهت شناسايی انقلاب كنيد، نشريات خود را بين دانشگاه‌ها، گروه‌های سياسی مردم و... پخش كنيد و گاه و بی‌گاه نمايندگانی از جانب ملت و دولت به خارج بفرستيد كه سخنرانی كنند و مصاحبه داشته باشند و تماس داشته باشند با مسلمانان دنيا و از آن جا بخواهند با انقلاب اسلامی همكاری و همياری كنند؛ مثلا آن‌ها می‌توانند با ارتباط خود با هواداران انقلاب اسلامی در جهان و همچنين مسلمانان جهان مثل كانادا، به وسيله‌ی آن‌ها انقلاب را در سطح گسترده‌ای پخش كنند و استفاده كنند از اين‌ها تا بتوانند پاسخگوی ضد انقلابيون و مردم خود باشند و با اين كه من مسلمان نيستم اما در عين حال جانبدار و هوادار انقلاب و اهداف اصلی آن هستم و من اميدوارم كه جنگ به زودی تمام شود و جامعه جديد اسلامی با تقويت و تشويق خود بدون ناراحتی و پذيرش دشواری‌های اقتصادی و اجتماعی و ديگر نارسایی‌ها كه به هر حال رفع خواهند شد با ايمانی مستحكم‌تر برای پيروزی نهايی به پيش بروند.
 
انتهای پیام/ 111
نظر شما
پربیننده ها