استقرار جدیدترین جنگنده‌های روسی در پایگاه هوایی حمیمیم سوریه

اعزام ۴ فروند جنگنده جدید «میگ-۲۹» روسی به پایگاه هوایی «حمیمیم» سوریه، نه تنها توانایی خلبانان آن در عملیات نظامی واقعی را افزایش می‌دهد، بلکه تبلیغ مناسبی برای این هواپیما در بازارهای بین المللی خواهد بود
کد خبر: ۲۵۷۱۳۹
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۰ - 14September 2017

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، روزنامه «کامرسانت» نوشت: وزارت دفاع روسیه چهار فروند جنگنده جدید از نوع «میگ-29» که تازه در دسامبر سال 2015 در اختیار نیروهای نظامی این کشور قرار گرفته را در پایگاه هوایی «حمیمیم» در خاک سوریه مستقر کرده است.

بر اساس اطلاعات این روزنامه، این جنگنده های مدرن به این دلیل به سوریه اعزام شده اند تا خلبانان آن حداکثر توانایی برای تمرین پرواز در شرایط واقعی جنگی را داشته باشند؛ البته به گفته کارشناسان، استفاده از جنگنده های «میگ-29» این امکان را به شرکت دولتی «میگ» خواهد داد تا از توان بالقوه صادراتی خود حمایت کند.

نخستین درز اطلاعات در مورد امکان اعزام جنگنده های جدید میگ روسی به سوریه تقریبا یک سال قبل دیده شد. در جریان مذاکرات خصوصی چند افسر ستادکل نیروهای هوا-فضای روسیه شنیده شده بود که بزودی چند فروند جنگنده جدید از نوع «میگ» به پایگاه حمیمیم سوریه اعزام خواهند شد. ولی به دلیل تشدید وخامت اوضاع در سوریه، طرح آزمایش توانایی این جنگنده های جدید متوقف شد و بجای آن از همان هواپیماهای سوخوی-30 و سوخوی-35 در سوریه استفاده شد.  

اکنون بعد از یک سال، اوضاع در سوریه تغییر یافته است و روز گذشته نخستین تایید در مورد حضور جنگنده های «میگ-29»  در سوریه صورت گرفت. در گزارش تصویری وزارت دفاع روسیه در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی برای خبرنگاران روسی و خارجی از چگونگی اوضاع در سوریه، تصاویری از حضور این جنگنده در پایگاه حمیمیم سوریه دیده شد.

به گفته یک مقام آگاه در وزارت دفاع، 4 فروند از این نوع جنگنده هفته گذشته از مرکز آموزش عملیات رزمی در مرکز آماده سازی جنگنده های نیروی هوایی-فضایی روسیه، به پایگاه هوایی حمیمیم در خاک سوریه اعزام شدند.  

اهداف نظامی و اقتصادی اعزام جنگنده‌های میگ به سوریه

جنگنده های «میگ-29» در حال حاضر جدیدترین نوع هواپیماهای تولیدی شرکت «میگ» روسیه بشمار می روند که تاکنون در هیچ عملیات تهاجمی از آنها استفاده نشده است. این شرکت سال گذشته سفارش تولید 16 فروند از این نوع ماشین جنگی را از سوی نیروی هوایی روسیه دریافت کرد که 4 فروند اعزامی به سوریه، از جمله این هواپیماها هستند.

به گفته یک مقام ستادکل نیروی هوایی روسیه، اعزام جنگنده های «میگ-29» به سوریه باید بطور همزمان چند هدف را برآورده سازد. اولا، خلبانان این هواپیماها باید تجربه پرواز درعملیات نظامی واقعی را بدست آوردند. در ثانی، مقامات نظامی روس مایل هستند با وجود بکارگیری از این نوع جنگنده در مانورهای نظامی متعدد، از عملکرد آن در جبهه های واقعی عملیات نظامی مطمئن شوند. برای اینکه از این نوع هواپیما تاکنون در اجرای انجام وظایف نظامی استفاده نشده است.

«روسلان پوخوف» مدیر مرکز تجزیه و تحلیل راهبردی و فناوری روسیه نیز معتقد است که به غیر از اهداف نظامی خاص، اعزام جنگنده های «میگ-29» به سوریه می تواند تبلیغ بسیار خوبی برای شرکت سازنده آن باشد. به گفته وی، عملکرد موفق این فناوری روسی در سوریه، بهترین تبلیغ در عرصه بازارهای بین المللی است و به همین دلیل شرکت جنگنده های میگ در عملیات نظامی در سوریه می تواند به خوبی از توان بالقوه صادراتی شرکت «میگ» حمایت کند.  

انتهای پیام/ 191

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار