مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس استان اردبیل مطرح کرد؛

احداث 15 یادمان شهدای گمنام در استان اردبیل/ نهضت شفاهی دفاع مقدس اردبیل تدوین می‌شود

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اردبیل با اشاره به تکمیل و افتتاح 11 یادمان شهید در این استان گفت: 15 یادمان شهدای گمنام نیز در استان اردبیل در حال احداث است.
کد خبر: ۲۵۷۱۴۰
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۳ - 14September 2017
احداث 15 یادمان شهدای گمنام در استان اردبیل/ نهضت شفاهی دفاع مقدس اردبیل تدوین می‌شودبه گزارش خبرنگار دفاع پرس از اردبیل، «علی واحد» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اردبیل در دیدار فرماندهان نظامی و انتظامی با رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در اردبیل اظهار داشت: ما به وجود 3 هزار و 400 شهید عاشورایی و خط‌شکن لشکر 31 عاشورای استان اردبیل و ایثارگران و رزمندگان دوران دفاع مقدس افتخار می‌کنیم که به عظمت و اعتلای جایگاه این استان رونقی دوچندان بخشیده‌اند.

وی با یادآوری اینکه این استان میزبان 70 شهید گمنام در 39 نقطه استان اردبیل است، بیان داشت: ما در استان اردبیل 35 هزار رزمنده، 3 هزار و 400 شهید، 9 هزار جانباز، 705 آزاده و 8 شهید مدافع حرم داریم که همه این سرمایه‌ها اسباب خیر و برکت برای استان بوده و فضای معنوی خاصی را در استان فراهم کرده است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اردبیل به تعامل و همراهی خوب نیروهای نظامی و انتظامی در استان و تلاش و همت آنها برای پیشبرد اهداف ستاد کل نیروهای مسلح اشاره کرد و افزود: تعامل و همکاری این نیروها در بالاترین سطح قرار دارد.

واحد به تکمیل و افتتاح 11 یادمان شهید در استان اشاره کرد و ادامه داد: 15 یادمان شهدای گمنام نیز در استان اردبیل در حال احداث است.

وی خاطرنشان کرد: در چهار نقطه‌ای که اخیرا پیکر شهدای گمنام تشییع و خاکسپاری شده است برنامه مطالعاتی و طراحی احداث یادمان این شهدا نیز در حال انجام است که در آینده نزدیک عملیات اجرایی این یادمان‌ها شروع خواهد شد.

مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس استان اردبیل به احداث مرکز فرهنگی دفاع مقدس در بهترین نقطه شهر اردییل (شورابیل) اشاره کرد و بیان داشت: این مرکز فرهنگی در 4.5 هکتار مساحت و بیش از 6 هزار و 250 مترمربع در حال احداث است که عملیات اجرایی آن از سال 95 و با اعتبار اولیه 700 میلیون تومان شروع شده است.

واحد از اختصاص 2 میلیارد و 400 میلیون تومان اعتبار استانی برای احداث این مجموعه خبر داد و گفت: امیدواریم با اعتبارات استانی و ملی در کمترین زمان مرکز فرهنگی دفاع مقدس در استان اردبیل تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

وی در مورد راه‌اندازی مرکز اسناد دفاع مقدس در زمینی به مساحت 400 مترمربع در شهرک اداری اردبیل اشاره کرد و بیان داشت: با تامین زمین رایگان و سرعت اجرای پروژه، این مرکز در سه طبقه در حال احداث است که اواخر آبان‌ماه دو طبقه مرکز اسناد دفاع مقدس به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اردبیل اضافه کرد: در این مرکز و در چهار محور شامل «پیشینه تاریخی اردبیل»، «تاریخ انقلاب اسلامی اردبیل»، «تاریخ دفاع مقدس» و «تاریخ مقاومت و پایداری مردم اردبیل» تمامی اسناد و منابع معتبر جمع‌آوری و در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد.

واحد به انتخاب 520 سوژه ناب دفاع مقدس برای تهیه آثار ارزشمند و تدوین و نگارش سناریوی مرکز فرهنگی اشاره و خاطرنشان کرد: تبیین نقش استان اردبیل در دوران دفاع مقدس به عنوان یک پروژه فرهنگی محسوب شده است که گروه تحقیق و پژوهش در این زمینه آمادگی پیگیری مسایل و موضوعات متعدد را دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه برای نخستین‌بار توسط بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس این کار به الگویی برای سایر استان‌ها تبدیل شده است، گفت: امیدواریم یک مجموعه جامع و کاملی را در این راستا تهیه و تدوین کنیم.
 
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اردبیل تصریح کرد: قطعا نتیجه این کارها و تحقیقات به چاپ و نشر 10 عنوان کتاب برای 10 شهرستان استان اردبیل تبدیل شده و در حقیقت تاریخ جنگ و دفاع مقدس مورد توجه و نگارش قرار می‌گیرد.

واحد در مورد تدوین دائرةالمعارف دفاع مقدس گفت: تمام مراحل اجرایی این کار انجام شده و در 400 مدخل توسط اساتید و محققان کارهای اولیه تحقیقاتی و پژوهشی شروع شده به طوری که در 287 مدخل کارشناسان و محققان بنیاد کارهای انجام شده را تائید کردند و امیدواریم به سرعت دانشنامه دفاع مقدس در استان اردبیل به عنوان یکی از استان‌های پیشرو تهیه و تدوین شود.

وی در پایان سخنان خود از تدوین نهضت شفاهی دفاع مقدس خبر داد و افزود: در این طرح به صورت مصاحبه شفاهی ضبط و ثبت خاطرات رزمندگان و نقش انقلابیون در تاریخ دفاع مقدس، تاریخچه شکل‌گیری بسیج و سپاه و یگان‌های تاثیرگذار در دوران دفاع مقدس نظیر ارتش و مرزبانی، نقش همسران شهدا و ایثارگران و آزادگان و ... مورد توجه و دقت نظر قرار می‌گیرد.

 انتهای پیام/610
نظر شما
پربیننده ها