در نشست تخصصی ادیان تاکید شد؛

ضرورت تقویت محبت بین ادیان در نهضت عاشورا

در نشست ادیان توحیدی و مذاهب اسلامی بر «تقویت بعد فرادینی، فراادیانی و تقویت محبت بین ادیان» در نهضت عاشورا تاکید شد.
کد خبر: ۲۵۷۱۴۵
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۷ - 14September 2017
ضرورت تقویت محبت بین ادیان در نهضت عاشورابه گزارش خبرنگار دفاع پرس از اصفهان، بهزاد نیک دین موبد زرتشتی امروز (پنج‌شنبه) ٢٣ شهریورماه در نشست تخصصی ادیان توحیدی و مذاهب اسلامی که در مجتمع مهدیه اصفهان برگزار شد با اشاره به ماهیت انقلاب امام حسین (ع) اظهار داشت: ماهیت انقلاب امام حسین(ع) یک ماهیت آزادی‌خواهانه است. امام حسین (ع) حرکتی را آغاز کرد که به دین و مذهب خاصی مرتبط نیست بلکه شامل تمام ادیان آسمانی می‌شود. چرا باید در یمن و میانمار این همه کشتار ببینیم، زیرا هرکسی می خواهد بگوید ما درست هستیم. آرزو داریم همه انسان‌ها به سمت فرهنگ امام حسین(ع) حرکت کنند.

در ادامه برنامه شیخ «نعیم الباقی» از سوریه با اشاره به نکاتی از قیام امام حسین (ع) گفت: نکته مهمی که باید به آن اشاره کنم این است که تمام انسان ها محتاج امام حسین (ع) هستند و بدون دین نمی توانند زندگی کنند. دینمداری جزو نیازهای اصلی ما است.

وی عنوان کرد: انقلاب امام حسین(ع) نقش هدایت دینی دارد و شاید اگر ما بخواهیم دین را غیر از امام حسین(ع) بگیریم ممکن است آمیخته به شبهه و افکار نادرستی باشد که به بیراه برود. دین جذاب و خاص از امام حسین(ع) به‌دست می آید و تمام ادیان و مذاهب در سایه امام حسین(ع) معنا و مفهوم خود را پیدا می‌کنند.

در ادامه این نشست «جوزف هاشم» از لبنان خاطرنشان کرد: مسیحی‌ها حتی قبل از اسلام در کتاب‌های خود از واژه‌های مقدس لا الله الا الله و بسم الله الرحمن الرحیم استفاده می‌کردند و این امر حکایت از همگرایی ادیان در زمینه توحید دارد.

وی گفت: برخی می‌گویند اگر امام علی(ع) نبود شهادتین نبود، اما من می‌گویم اگر امام حسین (ع) نبود شهادتین آن روح واقعی و معنای حقیقی خود را نداشت، اگر انقلاب امام حسین(ع) نبود جاهلیت ابتدایی و کشتار با تمام وجود برمی گشت.

جوزف هاشم ادامه داد: انقلاب امام حسین(ع) برای حق و راه حق بود و اگر این انقلاب نبود انسانیت هم نبود، این انقلاب و انقلاب‌های زمان ما می‌تواند معنای جدیدی به انسانیت ببخشد، ما در این زمان چاره‌ای جز مراجعه به امام حسین(ع) نداریم.

«راشد الراشد» از بحرین هم در بخشی از سخنان خود با تحلیلی از قیام امام حسین(ع) و با اشاره به جمله‌ای از امام گفت: امویان در ابتدای مبعوث شدن پیامبر اکرم(ص) در مقابل ایشان ایستادند و شکست خوردند، پس از شکل‌گیری دین اسلام استراتژی خود را عوض کردند و به فکر این افتادند که دین را از ماهیت خود خارج و به نفع خود مصادره کنند و دین را از این طریق مورد توطئه قرار دادند.

وی افزود: آنها می‌خواستند با تغییر این ماهیت ها طاغوت را تقویت کنند، لذا امام حسین(ع) با این توطئه‌ها مقابله کردند. یکبار پیامبر اکرم(ص) در مقابل امویان ایستادند و یک بار دیگر هم امام حسین(ع) این کار را کردند.

در ادامه کشیش بوتومبه از آلمان با بیان اینکه ما باید یاد و نام امام حسین(ع) را از سر زبان به اعماق قلب خود منتقل کنیم گفت: ما باید از خود بپرسیم امام حسین(ع) برای ما چه کرد. ما باید نور امام را دریافت کنیم تا از این طریق به یک شخصیت والا برسیم، باید نور امام حسین(ع) بر خانواده‌های ما بتابد و در کارهای خود شاهد فرهنگ حسینی باشیم.

وی تصریح کرد: حقیقت امام حسین(ع) باید به جامعه برگردد و باید جامعه خود را مورد بازخواست قرار دهیم که چقدر روح امام حسین(ع) در جامعه حاکم است، اقصی نقاط جهان باید این نور را دریافت کند و پیام امام حسین(ع) جهانی شود.

در ادامه حجت‌الاسلام «ارزانی» استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه تنها راه نجات بشریت امروز، فردا و دیروز توسل به امام حسین(ع) عنوان کرد: ایمانی که از طریق فرهنگ حسینی یافت شود توام با اخلاص است و امام حسین(ع) در میان تمام ادیان و آزادگان جهان شناخته شده است، ما اگر بخواهیم در مسیر سعادت گام برداریم گفت‌وگو و تعامل بهترین راه برای رسیده به این امر است.

وی متذکر شد: ١١٧ سال پیش علمای اسلام از جمله مرحوم آقانجفی مکانی را در منطقه مسیحیان جلفای اصفهان برای گفت‌وگو تاسیس کرد و هرماه یک ماهنامه به نام اسلام و ادیانی که مطیع خداوند هستند منتشر می شد.

در این نشست تخصصی از چهار نفر از فعالان بین‌المللی و ٤٥ نفر از پیرغلامان استان اصفهان تجلیل به عمل آمد.
 
انتهای پیام/151
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار