در دیدار ناشران دفاع مقدس با سردار حق طلب مطرح شد؛

معنا یافتن مفهوم «آتش به اختیار» در نشر کتاب دفاع مقدس/ وجود بحران در نشر کتاب

در دیدار تعدادی از ناشران دفاع مقدس با رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج گفته شد: مفهوم «آتش به اختیار» در نشر کتاب دفاع مقدس معنا پیدا می‌کند زیرا این راه خون دل خوردن‌های بسیاری می‌خواهد.
کد خبر: ۲۵۷۲۵۳
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۶ - 15September 2017
معنا یافتن مفهوم «آتش به اختیار» در نشر کتاب دفاع مقدس/ وجود بحران در نشر کتاب
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، تعدادی از ناشران دفاع مقدس در آستانه هفته دفاع مقدس و برگزاری هشتمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس در دیدار با سردار «احمد حق طلب» رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج درباره نحوه برگزاری نمایشگاه مورد اشاره و نیز وضعیت نشر مطالبی را عنوان کردند که ماحصل آن در ادامه آمده است.

انبارداران مدیر انتشارات «مجنون» با بیان اینکه از سال 82 به عنوان ناشر خصوصی وارد عرصه نشر کتب دفاع مقدس شده‌ام، اظهار داشت: عرصه دفاع مقدس خود مظلوم است اما کتاب دفاع مقدس از آن مظلوم تر است؛ در این رابطه اگر چه بعضی از ناشران کتاب هایشان به صورت هدیه توسط نهادها و ارگان ها داده می شود اما نشر «مجنون» تاکنون چنین کاری را انجام نداده است.
 
وی سپس با اشاره به اینکه کتاب های دفاع مقدس در صورت تبلیغ مناسب فروش خوبی خواهند داشت، افزود: نشر «مجنون» که ناشر کتاب «خیابان تبریز» است به دلیل تبلیغات خوبی که بویژه در فضای مجازی در رابطه با این کتاب شده، از فروش خوبی برخوردار شد چون این کتاب که اخیرا رونمایی شد پنج هزار نسخه اولیه آن در حال اتمام است.

انبارداران در ادامه با بیان اینکه ما نیامده ایم از تبعات کتاب دفاع مقدس زندگی کنیم بلکه می خواهیم از تبعات آن زندگی را به شکل دیگری معنا کنیم، ادامه داد: مفهوم «آتش به اختیار» در کتاب دفاع مقدس معنا پیدا می کند زیرا این راه خون دل خوردن های بسیاری می خواهد.
 
جواد کلته از «نشر 27» هم در ادامه این دیدار با اظهار این مطلب که انتظار داشتیم بعد از نمایشگاه سال گذشته یک کار مطالعاتی در بهتر برگزار شدن نمایشگاه کتاب دفاع مقدس انجام شود، عنوان کرد: سال گذشته که نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس در تهران برگزار شد، صداوسیما و شهرداری تهران آن گونه که انتظار می رفت در تبلیغ نمایشگاه فعالیت نداشتند.

وی در خصوص محل پیشنهادی برای برگزاری چنین نمایشگاهی هم گفت: به دلیل اینکه تهران به نوعی نسبت به برگزاری چنین نمایشگاه هایی اشباع شده پیشنهاد می کنم نمایشگاه در خارج از تهران آن هم به غیر از هفته دفاع مقدس، برگزار شود.

«محمد حسین حیدری» ناشر تخصصی عکس انقلاب و دفاع مقدس نیز بیان داشت: برای برگزاری نمایشگاه کتاب دفاع مقدس به شدت تبلیغات شهری احساس می شود؛ موضوعی که در نمایشگاه سال گذشته و حتی بعضا در نمایشگاه های دوره های قبلی نیز کمتر در این رابطه اقدام شد از سوی دیگر برای اینکه مخاطبان بیشتری در نمایشگاه حضور یابند چنانچه بتوانیم آن را در کنار نمایشگاه بین المللی کتاب تهران یا نمایشگاه های استانی برگزار کنیم، می توان مخاطب بیشتری را در نمایشگاه ملاحظه کرد.

وی با اظهار این مطلب که برگزاری کارگاه های آموزشی در کنار نمایشگاه نیز می تواند در جذب مخاطب موثر باشد، تصریح کرد: همان گونه که اشاره شد هدیه دادن کتاب باعث نمی شود تا افراد به خواندن کتاب علاقمند شوند زیرا به عنوان مثال چندی پیش برای اهدای کتاب به کتابخانه های مناطق محروم، تعداد 1300 جلد کتابی که در منازل تعدادی از افراد وجود داشت، جمع آوری شد؛ این کتاب ها هم کتاب هایی بود به صورت هدیه توسط آنها دریافت شده بود ولی یک بار هم صفحات کتاب را نگاه نکرده بودند.
 
خرسند مدیر انتشارات «خرسندی» هم درباره استقبال کمی که از هفتمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس صورت گرفت، اظهار داشت: استقبال کم مخاطبان از نمایشگاه سال گذشته کتاب دفاع مقدس فقط محدود به این نمایشگاه نمی شود زیرا در نمایشگاه بین المللی امسال کتاب تهران هم به نسبت سال های قبل با کاهش خرید مواجه بودیم به نحوی که در نمایشگاه کتاب تهران ناشران در مجموع با 10 الی 30 درصد کاهش فروش در مقایسه با سال های قبل مواجه شدند و این نشان از وجود بحران در نشر کتاب دارد.
 
وی تاکید کرد: پس برای اینکه بتوانیم مخاطب را جذب کنیم نیازمندیم در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی تبلیغات داشته باشیم زیرا عموم مردم بویژه جوانان حضور بسیار زیادی در شبکه های اجتماعی دارند.
 
خرسند در خصوص محل برگزاری نمایشگاه هم بیان داشت: امسال هرچند سازمان حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس اعلام کرده دو شهر مشهد مقدس و اراک برای برگزاری هشتمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس کاندید شده اند اما به نظر بنده اگر به جای مشهد مقدس، شهر قم باشد گزینه مناسب تری است.
 
وی افزود: چون محل برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر مشهد به دلیل بعد مسافت بسیاری که دارد و تقریبا خارج شهر است، نمی تواند گزینه مناسبی برای محل برگزاری این نمایشگاه باشد در عین حال شهر قم به دلیل نزدیکی به تهران گزینه مناسب تری است.
 
عبدالرضا سالمی نژاد مدیر انتشارات «نیلوفران» نیز تاکید کرد: با توجه به استفاده روز افزون جوانان از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی ضروری است با استفاده از این امکانات در ترویج کتاب های دفاع مقدس نهایت بهره را ببریم به عنوان مثال می توان از هم اکنون مسابقه کتاب خوانی را پیش بینی کرد و جوایز آن را در نمایشگاه کتاب اهدا کرد.
 
فرزانه قلعه قوند مسئول پژوهشی موسسه فرهنگی «پیام آزادگان» هم عنوان کرد: دفاع مقدس متعلق به تعدادی از افراد جامعه نیست به همین خاطر نباید مرزبندی و جناحی با این موضوع برخورد کرد پس جامعه هدف ما نیز نباید محدود به قشر خاصی از جامعه باشد.
 
اخباری از انتشارات روایت فتح و ساقی نیز بر استفاده از کتاب های الکترونیکی برای ترویج کتاب های دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: استفاده از کتاب های الکترونیکی و صوتی می تواند ناشران دفاع مقدس را در کاهش هزینه های نشر و توزیع و فروش آسان تر یاری کند.

انتهای پیام/231 
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار