ایران، ترکیه و روسیه ۵۰۰ ناظر به ادلب سوریه می‌فرستند/ مسکو: سخنان کردها باید شنیده شود

رئیس هیات روسیه در مذاکرات آستانه گفت: ایران، ترکیه و روسیه حدود ۵۰۰ ناظر را برای نظارت در حومه ادلب سوریه مستقر می‌کنند.
کد خبر: ۲۵۷۳۲۴
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۵ - 16September 2017
ایران، ترکیه و روسیه ۵۰۰ ناظر به ادلب سوریه می‌فرستند/ مسکو: سخنان کردها باید شنیده شوندبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، «الکساندر لاورنتیف» رئیس هیات روسیه در مذاکرات آستانه طی کنفرانسی مطبوعاتی در پایان دور ششم مذاکرات آستانه گفت: روسیه، ایران و ترکیه نزدیک به ۵۰۰ ناظر را به شهر ادلب سوریه اعزام خواهند کرد و احتمالا لیست ناظران اعزامی به سوریه شامل چین، امارات، مصر، عراق و لبنان می‌شود.

لاورنتیف از مخالفان سوری خواست از خواسته‌هایی که امکان اجرای آنها وجود ندارد، دست بردارند.

وی درباره نشست بعدی آستانه تصریح کرد: در کنفرانس آستانه ۷، میزان کارایی و اثربخشی مناطق کاهش تنش در سوریه و اجرای برخی اصلاحات در آن ارزیابی خواهد شد.

طرف‌های شرکت کننده در نشست آستانه روز جمعه با ایجاد مناطق کاهش تنش در سوریه و کاهش درگیری‌ها برای شش ماه با امکان تمدید آن توافق کردند.

رئیس هیات روسیه در مذاکرات آستانه در ادامه بازگشت ثبات و آرامش به مناطق کاهش تنش در جنوب غرب سوریه را ستود و گفت: مسکو پیشنهادات متعددی برای حفظ ثبات در خط فاصل میان سوریه و اراضی اشغالی مطرح کرد که از جمله آنها پیشنهادهایی برای فعالیت هیات سازمان ملل در منطقه جولان بود. اگر در این زمینه موفق شویم و فعالیت‌های نیروهای حافظ صلح در طول خط تماس سوریه و اراضی اشغالی پویا شود، فکر می‌کنم ما به شرایطی بازخواهیم گشت که در اوایل سال ۲۰۱۱ و پیش از آغاز بحران سوریه برقرار بود،‌ زمانی که این منطقه یکی از آرام‌ترین مناطق در سوریه بود.

وی ادامه داد: سوالات متعددی درباره راه‌های حفظ امنیت در مناطق مرزی میان سوریه و اراضی اشغالی در منطقه جولان به علت وجود تعداد زیادی از گروه‌های مخالف مسلح در آنجا وجود دارد. این گروه‌های مخالف نیروهای سوریه را تحریک به درگیری می‌کنند و این امر ارتش اسرائیل را وادار می‌کند پاسخ نظامی بدهد.

رئیس هیات روسیه در مذاکرات آستانه تاکید کرد: هیچ گروه مسلحی اجازه ندارد در حد فاصل سوریه با اراضی اشغالی حضور داشته باشد، وجود گروه‌های مخالف سوری در این منطقه با توافقنامه توقف درگیری‌ها میان سوریه و اسرائیل که در سال ۱۹۷۴ میلادی به امضا رسید، تضاد دارد.

لاورنتیف در ادامه اظهاراتش گفت که نیروهای کرد در آزادسازی بخش‌های بزرگی از اراضی سوریه از دست تروریست‌ها مشارکت داشته‌اند و باید در راه‌حل سیاسی بحران سوریه نقشی داشته باشند.

این دیپلمات روس عنوان داشت: شاهد آزادسازی بخش‌های بزرگی از اراضی سوریه از دست داعش صرفا توسط یگان‌های کرد بودیم، به همین دلیل سخنان آنها درباره گذار سیاسی در سوریه و روند مذاکرات باید شنیده شود.

وی ابراز امیدواری کرد که حومه رقه طی یک یا دو ماه آینده به طور کامل از دست تروریست‌ها آزاد شود.
از سوی دیگر، بشار الجعفری، رئیس هیات دولت سوریه در مذاکرات آستانه نیز در این کنفرانس مطبوعاتی گفت: سه کشور ضامن آتش‌بس در سوریه به آنچه در بیانیه مبنی بر حفاظت از حاکمیت سوریه و وحدت اراضی آن آمده است، پایبند هستند.

الجعفری افزود: کاروان‌های مواد غذایی و دارو جهت پایان دادن به مشکلات ساکنان دیرالزور وارد این شهر می‌شوند.

رئیس هیات دولت سوریه در مذاکرات آستانه تاکید کرد: پایبندی به حفظ وحدت در سوریه آزمونی برای هر طرفی است که روی تروریسم در سوریه حساب باز می‌کند.
 
منبع: ایسنا
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار