کوروش زارعی عنوان کرد؛

آغاز مهرواره تئاتر ماه همزمان با هفته دفاع مقدس/ جشنواره نقالی با استقبال خوبی مواجه بود

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری از برگزاری سومین مهرواره تئاتر ماه در هفته دفاع مقدس خبر داد.
کد خبر: ۲۵۷۳۵۶
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۰ - 16September 2017
آغاز مهرواره سوم تئاتر امسال هم‌زمان با هفته دفاع مقدس/ جشنواره نقالی با استقبال خوبی مواجه بود
به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، «کوروش زارعی» مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، در مورد برگزاری متفاوت مهرواره تئاتر ماه اظهار داشت: سومین مهرواره تئاتر ماه هم‌زمان با آغاز هفته دفاع مقدس شروع به کار خواهد کرد. اما امسال شکل مهرواره نسبت به دو دوره قبلی تفاوت اساسی یافته است. چرا که در دو دوره گذشته تعداد ده اثر از آثار منتخب استانی برای مدت پنج الی هفت روز در تهران اجرای عمومی داده می‌شد. به این ترتیب مدت کوتاهی برای اجرای این نمایش‌ها در نظر گرفته می‌شد پس نمایش‌ها نیاز به زمان کافی برای شناخته شدن و معرفی به مخاطب داشته و فرصت دیده شدن پیدا نمی‌کردند. وضعیت مذکور نتیجه مطلوبی نداشت و نیازمند یک بازنگری در شیوه برگزاری آن داشت.
 
وی گفت: مرکز هنرهای نمایشی با همفکری و مشورت گروه مدیریتی خود تصمیم بر افزایش مدت روزهای اجرای گروه‌های دعوت شده از شهرستان‌ها در تهران گرفت. مرکز هنرهای نمایشی در نظر دارد تا گروه‌های نمایشی به جای اجرای یک هفته‌ای حدود پانزده روز متوالی در تهران روی صحنه بروند. همچنین در میان نمایش‌های منتخب استانی، نمایش‌هایی که به بیست و پنجمین جشنواره سراسری تئاتر سوره راه یافته بودند نیز اجزای عمومی داده شود.

زارعی در ادامه افزود: برنامه‌ریزی ما برای سومین مهرواره تئاتر ماه حوزه هنری از 45 روز متوالی به یکسال افزایش یافته است. مهرواره امسال از مهر 1396 آغاز و تا مهر 1397 ادامه خواهد داشت. به این ترتیب نمایش‌های منتخب استانی می‌توانند در تمام سال میزبان مخاطبان تئاتر در تهران باشند. مهرواره تئاتر ماه در سال جاری به شکل حرفه‌ای‌تری برگزار خواهد شد و تمام تلاش خود را برای افزایش اجرای عمومی نمایش‌های منتخب استانی به کار خواهد گرفت. چارچوب اصلی مهرواره حمایت از اجرای عمومی گروه‌های نمایشی استانی در تهران است.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با اشاره به هم‌زمانی آغاز به کار مهرواره با هفته دفاع مقدس و ایام سوگواری محرم و صفر گفت: اجرای نمایش‌های ویژه سوگواری محرم برای مهر و آبان سال جاری است. چرا که مهر و آبان امسال با محرم و صفر همراه است. همراه با اجرای نمایش‌های استانی در این ایام دو اثر عاشورایی هم از تهران در تماشاخانه‌های حوزه هنری روی صحنه خواهد رفت. هم اکنون در حال مشخص کردن تاریخ‌های اجرای آن‌ها هستیم. به محض مشخص شدن برنامه به همه گروه‌ها ابلاغ خواهد شد تا برای زمان مقرر گروه خود را آماده اجرا کنند.

وی با اشاره به دومین جشنواره نقالی و پرده‌خوانی غدیر با عنوان نقالان علوی گفت: رویداد فرهنگی هنری نقالان علوی با استقبال بسیار خوبی از سوی عموم مردم صورت گرفت. هزاران نفر روزانه در میدان آیینی فرهنگی امام حسین (ع) به تماشای اجرای این جشنواره نشستند. همچنین بازخوردها و واکنش‌های عمیقی از سوی مردم را شاهد بودیم.

زارعی با اشاره به مراسم اختتامیه دومین جشنواره پرده خوانی و نقالی غدیر تصریح کرد: طبق برنامه ریزی قرار بر برگزاری دو اختتامیه مجزا داشتیم. یکی از آن‌ها را در تهران و در جوار مزار شهدای گمنام حوزه هنری و دیگری را در مسجدی واقع در شهر نجف‌آباد برگزار کردیم. با توجه به ارادت مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری به شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم در نظر داشتیم تا اختتامیه اصلی را در مسجدی که شهید محسن حججی بیشتر در آن فعالیت فرهنگی داشته است، برگزار کنیم. اما با ورود پیکر پاک و مطر شهید حججی برنامه‌های ما برای هماهنگی با خانواده ایشان جهت برگزاری چنین مراسمی لغو شد؛ چرا که بنا به دلایلی تا کنون تکلیف تشییع جنازه شهید مشخص نشده است.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری ادامه داد: ما حتی یک نقالی هم برای مراسم اختتامیه در مسجد نجف آباد طراحی کردیم. به مرشد میرزاعلی بیوگرافی و زندگینامه شهید محسن حججی را دادیم که نقالی 20 دقیقه‌ای داشته باشد. مرشد میرزاعلی از بهترین مرشدان و نقالان جوان کشور است. قرار بود وی یک نقلی از شهید حججی آماده کند. می‌خواستیم اختتامیه جشنواره پرده خوانی و نقالی غدیر در مسجدی که همیشه شهید حججی در آن حضور داشت، برگزار شود.

زارعی در پایان با اشاره به استعداد شهرستان نجف‌آباد در کار فرهنگی هنری ادامه داد: شهرستان نجف‌آباد دارای یک گروه تئاتر چهل نفره مسجدی است. گروهی که در قالب تئاتر بچه‌های مسجد در پی راه‌اندازی سلسله کانون‌های دفتر تئاتر مردمی بچه‌های مسجد در نجف‌آباد راه‌اندازی شد. اعضای این گروه را طلاب حوزه علمیه این شهر تشکیل می‌دهند. این گروه تئاتر مسجدی قرار است با آموزش رضا صابری نمایشی را برای چهلمین روز درگذشت شهید حججی آماده کنند.

گفتنی است اختتامیه دومین جشنواره نقالی غدیر روز 16 شهریور با حضور اساتید، پیشکسوتان این هنر، علاقه‌مندان و مدیران فرهنگی هنری کشور در حوزه هنری برگزار شد. همچنین سومین مهرواره تئاتر ماه از سوی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری هم‌زمان با آغاز هفته دفاع مقدس آغاز خواهد شد.
 
انتهای پیام/ 121
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار