راهیابی پنج اثر قرآنی به مرحله دوم کتاب سال دانشجویی

هیات داوران بیست و چهارمین دوره جشنواره کتاب سال دانشجویی در مرحله دوم، پنج عنوان کتاب از بخش مطالعات میان رشته‌ای قرآن‌کریم را در بخش جنبی ارزیابی می‌کنند.
کد خبر: ۲۵۷۴۳۹
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۳ - 17September 2017
ارزیابی۴ کتاب روانشناسی و ۵ اثر قرآنی در کتاب سال دانشجویی
به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، براساس نظر هیات داوران بیست و چهارمین دوره جشنواره کتاب سال دانشجویی در بخش جنبی «مطالعات میان رشته‌ای قرآن‌کریم» کتاب‌های «درآمدی بر پیوستگی‌های شبکه‌ای سوره‌های قرآن‌کریم»، «ظریفت‌های پژوهش سبک زندگی از منظر آیات و روایات»، «جنسیت و زبان قرآن»، «دائره المعارف قرآن» و «The role and the «place of number forty in Koranic verses and in Islamic traditions به مرحله دوم داوری راه ‌یافتند.
 
«درآمدی بر پیوستگی‌های شبکه‌ای سوره‌های قرآن‌ کریم»

کتاب «درآمدی بر پیوستگی‌های شبکه‌ای سوره‌های قرآن‌کریم (مطالعه موردی: سوره مبارکه ذاریات)»، تالیف «روح‌اله داوری» به همت انتشارات دانشگاه امام صادق‌(ع) به بازار کتاب عرضه شده است.

این کتاب بر اساس پژوهش دانشگاهی تدوین شده و محقق درصدد پاسخ‌گویی به این سوال اصلی است که با چه معیارهایی می‌توان پیوستگی‌های شبکه‌ای سوره‌های قرآن کریم را بررسی کرد و نتیجه این مطالعه بیانگر چه پیوستگی‌های شبکه‌ای در سوره مبارکه ذاریات است؟ پس از تبیین معنای تناسب، اهمّیت و انواع آن به معیارهای پیوستگی‌های شبکه‌ای سوره‌های قرآن کریم پرداخته شده است. این معیارها شامل تناسب مضمونی میان سُوَر همجوار، تناسب میان مجموعه‌ای از سُوَر، تناسب آغاز سوره با پایان سوره پیشین، تناسب دو سوره پیاپی در شروع یا پایان، نظائر آیات، سجع، سیاق، غرض مشترک، موضوع مشترک و واژگان کلیدی است.   
 
کتاب «درآمدی بر پیوستگی‌های شبکه‌ای سوره‌های قرآن‌کریم (مطالعه موردی: سوره مبارکه ذاریات)» با شمارگان یک‌‌هزار نسخه در 128 صفحه، به بهای 6 هزار و 500 تومان از سوی انتشارات دانشگاه امام صادق‌ (ع) منتشر شده است.
 
«ظرفیتهای پژوهش سبک زندگی از منظر آیات و روایات»
 
کتاب «ظرفیت‌های پژوهش سبک زندگی از منظر آیات و روایات» تالیف «سیدمحمدتقی موسوی‌فر» را انتشارات دانشگاه امام صادق‌ (ع) به بازار نشر عرضه کرده است.  
  
درباره این کتاب که بر پایه پژوهش دانشگاهی منتشر شده می‌خوانیم: «سبک زندگی یکی از مباحث نوین و راهبردی عصر حاضر است. توصیف یا تجویز حالات و گفتارها و رفتارهای انسانی در همه ساحت‌های زندگی را سبک زندگی گویند. اینکه آیا اسلام در سبک زندگی بیانی دارد یا به‌ طور کلی توانایی و ظرفیت ارائه سبک زندگی را دارد از چالشی‌ترین سوالات در این حوزه است. دین مبین اسلام آخرین دین الهی و کامل‌ترین برنامه تأمین‌کننده سعادت دنیا و آخرت بشر است. جهان‌بینی آن فرامکانی و فرازمانی یعنی جهان‌شمول و جاودانه است. از ارکان تأمین سعادت انسان برنامه‌ریزی برای امور روزمره و مسائل زندگی است. معارف اسلامی تمام ابعاد زندگی را شامل می‌شود و در یکایک این مسائل مبنا یا اصل یا راهکار عملی ارائه می‌دهد.»
 
کتاب «ظرفیت‌های پژوهش سبک زندگی از منظر آیات و روایات» با شمارگان یک‌ هزار نسخه در 236 صفحه، به بهای 12 هزار تومان از سوی انتشارات دانشگاه امام صادق‌ (ع) منتشر شده است.
 
«جنسیت و زبان قرآن»

کتاب «جنسیت و زبان قرآن» نوشته «مجید دهقان» از سوی انتشارات دفتر تحقیقات زن و خانواده منتشر شده است. 

نویسنده به‌ عنوان عضو هیات علمی و معاون پژوهش مرکز تحقیقات زن و خانواده در این کتاب به پرسش‌هایی مانند چرا زنان در اغلب خطابات الهی دیده نمی‌شوند و قرآن ساختاری مذکر به خود می‌گیرد؟ پاسخ داده است.

کتاب «جنسیت و زبان قرآن» در 304 صفحه، به بهای 12 هزار تومان از سوی انتشارات دفتر تحقیقات زن و خانواده به بازار کتاب عرضه شده است.
 
«دائره‌المعارف قرآن»

سومین جلد کتاب «دائره‌المعارف قرآن» نوشته مشترک «جین دمن مک‌اولیف» و «حسین خندق‌آبادی» از سوی انتشارات «حکمت» به بازار نشر عرضه شده است.  
 
این کتاب شامل 420 مدخل کوتاه بلند در حوزه علوم مختلف قرآنی و بخش‌هایی چون اعلال قرآن، علوم خاص قرآنی، تاریخ ترجمه، چاپ تفسیر قرآن، نسبت قرآن و علوم‌های دیگر در حوزه تمدن است.
 
قرآن، انبیاء و اقوام در قرآن، مفاهیم مشترک در بیان ادیان مختلف، مفاهیم فقهی و مفاهیم اخلاقی از‌ جمله مداخل این مجلد است.  
 
کتاب «دائره‌المعارف قرآن» با شمارگان پنج هزار نسخه در 605 صفحه به بهای 55 هزار تومان از سوی انتشارات حکمت منتشر شده است.
 
The role and the place of number forty in Koranic verses and in Islamic traditions

«The role and the place of number forty in Koranic verses and in Islamic traditions» نوشته سعید قاضی‌پور با شمارگان یک‌هزار نسخه در 132 صفحه به بهای 13 هزار تومان از سوی انتشارات آرنا منتشر شده است. 
 
انتهای پیام/ 161
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار