اژه‌ای در یکصد و هجدهمین نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه:

صدور کیفرخواست 12 متهم پرونده گمرکات بوشهر/ متهم ردیف اول پرونده بنیتا به قصاص محکوم شد

سخنگوی قوه‌قضاییه از صدور کیفرخواست 12 متهم پرونده گمرکات بوشهر خبر داد و گفت: باید تلاش‌ها بیشتر شود تا قاچاق کالا به صفر برسد.
کد خبر: ۲۵۷۵۲۲
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۶ - 17September 2017
ملت ایران از ابتدای انقلاب در حال مبارزه با تروریسم بوده‌اند/ لزوم توجه دولتمردان به موضوع تصادفات جاده‌ایبه گزارش گروه اجتماعی دفاع پرس، حجت‌الاسلام‌ و المسلمین «غلامحسین محسنی‌اژه‌ای» در یکصدوهجدهمین نشست خبری خود ضمن گرامیداشت فرا رسیدن هفته دفاع مقدس و یاد و خاطره دلاوری‌های رزمندگان در طول هشت سال دفاع مقدس و پاسداشت خون شهیدان اظهار داشت: در آغاز انقلاب در سال 59 کشور را از هر جهت مورد محاصره قرار داده بودند، یک جنگ تمام‌عیار نظامی راه انداختند و جنگ داخلی را هم توسط گروهک‌های مسلح راه انداختند؛ اما مردم متدین با توکل به خدا و جهاد توانستند همه این مراحل را پشت سر بگذارند.

وی ادامه داد: مردم به تمام جریان‌های تروریستی به خوبی پاسخ گفتند و تحریم‌هایی که از آن تاریخ تا به امروز علیه کشور ما به صورت ظالمانه ایجاد کردند را پاسخ دادند که امیدواریم این زحمات فراموش نشود و بدانیم مردم ما چه تاریخی را رقم زدند.

محسنی‌اژه‌ای اظهار کرد: مردم توقع دارند قوه قضاییه در حقوق عامه ورود بیشتری پیدا کند. دستگاه قضا به طور مشخص توسط دادستان کل کشور و بازرسی کل کشور از سال‌های قبل به ویژه از سال گذشته و امسال، تلاش کرده که اولاً موارد مربوط به حقوق عامه را احصا کند و تاکنون هم مقدار زیادی احصا شده است. دادستانی کل تلاش دارد اولویت‌بندی و به تناسب اولویت و مقدورات به آنها بپردازد.

معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه امیدواریم همه دولتمردان و مردم کمک کنند این امور به سروسامان برسد، گفت: یکی از مسائل، مسئله تصادفات و تلفات جاده‌ای است. تلفات جاده‌ای در همه دنیا وجود داشته و دارد اما در کشور ما تلفات جاده‌ای خیلی زیاد است و مسلما با اصلاح راه‌ها و کنترل فنی بیشتر و بهتر وسایل حمل و نقل و متعهدتر کردن شرکت‌های حمل و نقل در راستای استخدام راننده‌های خوب و بیشتر و اموراتی از این دست، می‌توان تلفات جاده‌ای را کاهش داد.

سخنگوی قوه‌قضاییه افزود: مسئله دیگر که قابل توجه و جزو موارد اولویت‌دار است، بحث شرکت‌های تعاونی اعتبار است. اگر اشتغال نباشد و جایی هم نباشد که سرمایه‌های کوچک مردم را به درستی بکار بگیرد ممکن است مردم سرمایه خود را به کسانی بسپارند که نمی‌توانند از این سرمایه ها به درستی استفاده کنند؛ مانند همین شرکت‌های لیزنیگی و شرکت‌های تعاونی اعتبار. یک نمونه آن موسسه کاسپین، ثامن الحجج و ... است. در این موارد باید دولت عنایت بیشتر کند. اولا باید بستری فراهم شود تا مردم سرمایه‌های کوچک خود را در جاهای قابل اطمینان و در راستای اشتغال‌زایی و ایجاد تولید بیشتر مصرف کنند. ثانیاً کسانی که می‌خواهند از سرمایه مردم استفاده کنند باید ساماندهی شوند و صدا و سیما هم باید توجه کند که از هر کس و نهاد و موسسه‌ای تبلیغ نکند. قوه قضاییه نسبت به این موارد هم وارد شده و تلاش می‌کند و امیدواریم با کمک دولت و دیگران پرونده‌های این چنینی کمتر داشته باشیم.

محسنی‌اژه‌ای ادامه داد: مسئله سوم، مسئله امنیت و آرامش جامعه است. یکی از موارد مختل کننده آسایش و آرامش آثار سوء فضای مجازی است. در سال 96 با کمال تاسف، آمار قتل‌های فجیع در مقایسه با سال 95 بیشتر شده و برخی آزارها در خانواده‌ها بیشتر شده است. البته همه این‌ها به خاطر آثار فضای مجازی نیست و شاید علل دیگر هم داشته باشد اما بر اساس کارهای مطالعاتی صورت گرفته، حتما یکی از آثار سوء برخی چیزهایی که در فضای مجازی پخش می‌شود و مردم می‌بینند، جنایت‌هایی است که رخ می‌دهد. البته برخی از این‌ها هم عوامل دیگری مثل استعمال مواد روانگردان دارد. این مسئله، جزء مواردی است که در دستور کار دادستانی کل کشور و معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم است.
 
متهم ردیف اول پرونده بنیتا به قصاص محکوم شد
 
حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی درباره گزارش دادستان کل مبنی بر ساخت 6 هزار ویلا در منطقه ناهار خوران و عملکرد دستگاه قضایی در برخورد با زمین‌خواری اظهار کرد: از جمله مسائلی که در استان‌های مختلف با آن درگیر هستیم، همین موضوع است. یکی از مواردی که واقعا باید دولت اقدام جدی کند، مسئله زمین‌خواری و تغییر کاربری‌های غیرقانونی است. معمولا کسانی که یک ساخت‌ و سازی می‌کنند، یک مجوزی از جایی گرفته‌اند، ولو اینکه مرجع صدور مجوز، صالح نبوده باشد. یکی از درگیرهای ما همین است و به دولت هم گفته‌ایم این موضوع را ساماندهی کند.

وی ادامه داد: در 6 ماهه سال 96، گزارشی از 20 استان گرفتم که بر اساس آن، 18 هزار و 247 هکتار زمین رفع تصرف شده است که از این مقدار 2 هزار و 969 هکتار مربوط به استان تهران است. در 6 ماهه گذشته حدود 3 هزار مورد هم قلع و قمع و تخریب داشتیم.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر آمار کشفیات مواد مخدر در 6 ماهه نخست امسال و احکام صادره گفت: متاسفانه یکی از معضلات نه تنها کشور ما بلکه بسیاری از کشورها، مواد مخدر صنعتی و سنتی است. متاسفانه آثار زیان‌بار مواد مخدر صنعتی از مواد مخدر سنتی بسیار بیشتر است. برخی از تصادفات، قتل‌ها و شرارت‌ها توسط کسانی انجام می‌گیرد که مواد مخدر مصرف کردند.

سخنگوی قوه‌قضاییه ادامه داد: در حدود 6 ماهه گذشته، 160 هزار و 945 کیلوگرم مواد مخدر کشف و به دادسراها گزارش شده و ممکن است بیش از این مقدار باشد اما هنوز به دادسراها گزارش نشده است. از این مقدار بیش از 3 هزار کیلو هروئین، 229 کیلو شیشه و 111 کیلو کراک بوده است.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در هفته‌های اخیر افرادی از صنف‌های مختلف بازداشت شدند و عوامل ضد انقلاب تلاش داشتند این بازداشت‌ها را بازداشت‌های صنفی تلقی کنند مانند بازداشت آقای بهشتی گفت: هیچ‌کس به عنوان فرهنگی یا خبرنگار، بهایی یا به خاطر فلان مذهب یا عنوان بازداشت نمی‌شود. همان‌طور که ممکن است یک فرد شیعه اهل نماز و مراعات کننده برخی امورات، بازداشت شود، بقیه هم ممکن است به خاطر وقوع برخی جرایم بازداشت شود. بنابراین تفاوتی نمی‌کند که چه کسی دارای چه حرفه یا تفکر یا مذهبی باشد. کسی به عنوان داشتن مذهب یا صرف عقیده، بازداشت نمی‌شود. ممکن است کسی روزنامه‌نگار یا بهایی یا مسیحی یا شیعه و سنی باشد اما مرتکب جرم شود که قطعاً برخورد می‌شود و در صورت اثبات اتهام، محکوم می‌شود. فردی که نام بردید به خاطر مسائل امنیتی به 5 سال حبس محکوم شده و حکم هم قطعی شده و هیچ موضوع صنفی وجود ندارد. این فرد مرتکب جرم امنیتی شده و به پرونده وی رسیدگی شده و پس از طی همه مراحل قانونی، محکوم و تایید هم شده است و اکنون در حال تحمل کیفر است.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوال دیگری درباره حکم پرونده بنیتا گفت: حکمش صادر شده اما طبیعی است که باید ابلاغ شود و بعد هم قابل اعتراض است. متهم ردیف اول چند اتهام داشت که الان از بیان جزییات معذور هستم. یکی از اتهامات قتل عمد بود که به خاطر آن قصاص نفس صادر شده است و نسبت به سایر موارد اتهامی، مجازات‌های متناسب اعم از حبس و شلاق و تبعید صادر شده است. البته این احکام قابل اعتراض است و در صورت اعتراض به تجدیدنظر می‌رود.

صدور کیفرخواست 12 متهم پرونده گمرکات بوشهر/کمک یک مسئول به قاچاقچی قابل اغماض نیست
 
اژه‌ای در پاسخ به سوال دیگری درباره محاکمه غیابی خاوری و اینکه حکم صادر شده یا خیر گفت: از دادگاه انقلاب پرسیدم که گفتند ما همه تلاش خود را برای برگرداندن این فرد کردیم اما موفق نشدیم. از طریق رسانه‌ها هم اعلام کردیم برای اواخر مهر یا آبان، وقت رسیدگی تعیین شده است. باز هم سفارش می‌کنم که اگر بیاید به نفعش است.

وی ادامه داد: یکی از مسائل مهمی که الان در کشور مطرح است، مسئله قاچاق است. مسئله قاچاق و تاثیر آن در تولیدات داخلی محرز است. خوشبختانه همه دستگاه در این زمینه مشغول هستند اما به نظر می‌رسد باید تلاش‌ها بیشتر شود تا قاچاق کالا که لطمه جدی می‌زند به صفر برسد. در رابطه با این قضیه اگر گمرک یا دادسرا یا دادگاه و نیروی انتظامی و تعزیرات تخلفی بکنند باید با اشد احوال برخورد کرد؛ زیرا وقتی همه جازم و عازم برای برخورد هستند، یک فرد در داخل دستگاه حکومتی هم به قاچاقچی کمک کند، قابل اغماض نیست.

سخنگوی قوه‌قضاییه در پاسخ به سوالی که شنیده شده در برخی گمرکات کشور از جمله بوشهر و قزوین تخلفاتی رخ داده که منجر به دستگیری شده گفت: اخیرا پرونده گمرکات بوشهر که 12 متهم دارد، کیفرخواست خورده و به دادگاه رفته است. از این تعداد 6 نفر عوامل گمرک و شش نفر هم صاحب بار بودند. در قزوین هم همین طور است. در تهران افرادی تحت تعقیب قرار گرفتند در این خصوص که به جهت شدت مقابله با قاچاق کالا و ارز است.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سئوال دیگری درباره آخرین وضعیت پرونده عباس کیارستمی گفت: پرونده پزشک این پرونده بر اثر گزارشات خود پزشکان و تحقیقات انجام شده، نسبت به پزشک کیفرخواست صادر و به دادگاه ارسال شده است.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره متهم ردیف دوم پرونده قتل بنیتا گفت: در پرونده بنیتا متهم ردیف دوم از قتل عمد تبرئه شده اما به کلی تبرئه نشده است و در جرایم دیگر به عنوان معاون یا مباشر، محکوم کرده است و کیفرهایی هم که در نظر گرفته شده، نسبتاً سنگین است.

معاون اول قوه‌قضاییه درباره اموال و دارایی وزرای دولت یازدهم گفت: کسانی که در دولت یازدهم بودند و دوره‌شان تمام شده و در دولت جدید هم نیستند، 12 نفر هستند که 6 نفر از آن‌ها گزارش پایان دوره خود را داده‌اند که از آن‌ها تشکر می‌کنم زیرا زودتر هم جواب دادند. از کسانی هم که در دولت دوازدهم هستند، 9 نفر لیست و فهرست اموال خود را دادند که از این 9 نفر، دو نفرشان جدید هستند مثل آقای کلانتری که در دولت یازدهم نبود. 7 نفر دیگر هم کسانی هستند که در دولت قبل و فعلی بودند.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره آتش سوزی تعمدی در مرکز بهداشت شیروان گفت: نظر کارشناسی اولیه مبنی بر عمدی بودن آتش سوزی است و اگر اعتراضی به آن گزارش باشد، مراحل بعدی را طی می‌کند. فردی هم در این رابطه دستگیر شده و تخلف مالی از او کشف شده اما اینکه این فرد در آتش سوزی نقش داشته یا خیر به اثبات نرسیده است.

دادستان کرج ادعای نسرین ستوده را تکذیب کرده است/ محاکمه پزشک تبریزی ماه آینده
 
حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای در ادامه نشست خبری امروز خود در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اظهارنظر وزیر اطلاعات مبنی بر تذکر به مرتبطان کانال ضد انقلاب آمدنیوز گفت: این را باید از آقای علوی بپرسید. در خصوص شبکه‌های مختلف تلگرامی که جریان‌های ضد انقلاب از داخل و خارج مرتکب جرایم سنگین می‌شوند، قوه قضاییه تلاش دارد و اقدام می‌کند. از دستگاه‌های مختلف مانند وزارت اطلاعات نیز کمک شده و کمک هم می‌کند. اما در خصوص این سوال که آیا دادستان بعد از این صحبت وزیر اطلاعات توضیح خواسته یا خیر اطلاع ندارم. کسانی که بعضا با جریان‌های ضد انقلاب مرتبط هستند چه بسا واقعا اطلاع نداشته باشند و تذکر به این دست افراد ایرادی ندارد اما اگر قِسم دیگری باشد، الان اطلاع ندارم که دادستان اقدام کرده است یا خیر.

آخرین روند رسیدگی به پرونده نویسنده کتاب شنود اشباح و مدیر یک سایت گفت: تا جایی که پیگیری کردم جلسه دادگاه برگزار شده اما حکم صادر نشده و جلسه دیگری هم باید برگزار شود. متهمان قبلا بازداشت نبود اما الان خبر ندارم که بعداً دوباره با تشخیص داده بازداشت شده‌اند یا خیر.

محسنی‌اژه‌ای درباره ادعای اخیر نسرین ستوده اظهار کرد: با دادستان کرج صحبت کردم و موضوع را جویا شدم که گفت این مطالب که به این نحو از قول این وکیل اعلام شده، کذب محض است و ناقل این مطلب تحت تعقیب قرار گرفته است. به گفته دادستان کرج ماجرا از این قرار است که خانواده‌های اختلاف دارند و بچه در اختیار مادر است و دادگاه حکم داده پدر در هر هفته یک بار در دادگستری ملاقات کند. این وکیلی که این مسئله را مطرح کرده، وکیل هیچ طرف قضیه نیست. یا این دروغ را ساختند که نگذراند پدر ملاقات نکند یا با هر انگیزه دیگری این موضوع را گفتند و نه مادر و نه مادر بزرگ بازداشت شده است.

سخنگوی قوه‌قضاییه در پاسخ به یکی دیگر از سوالات درباره پرونده دکل نفتی گفت: از جمله پرونده‌های قابل توجه از نظر محتوا و خبری، همین پرونده بود و بیش از یکسال است که مطرح است. کیفرخواست صادر شده و رفته دادگاه و دادگاه هنوز تعیین وقت نکرده است و قاضی مشغول مطالعه پرونده است.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره پرونده‌های احمدی‌نژاد در قوه قضاییه و دیوان محاسبات و اینکه از سوی دیوان محکوم شده است گفت: این مسئله را باید از خود دیوان محاسبات سوال کنید و دادسرا و دادگاه دارد و بر اساس اختیارات خود، به تخلفات افراد رسیدگی می‌کند و همه مراحل قانونی از دادسرا تا تجدیدنظر را دارد. چنانچه آن‌ها در رسیدگی به تخلفات، به جرم هم برسند، جرم را به دستگاه قضا می‌فرستند. از اقدامات دیوان در پرونده‌ای که گفتید خبر ندارم اما جایگاه حقوقی دیوان محاسبات در قانون پیش بینی شده است.

محسنی‌اژه‌ای درباره شکایت دو نفر از نجومی‌بگیران به دیوان عدالت برای بازپس‌گیری حقوق‌های برگردانده شده گفت: من از آنچه که در دیوان محاسبات گذشته خبر ندارم. چندین بار گفتم که از ناحیه دولت کسی تحت عنوان نجومی‌بگیر به عنوان متهم به قوه قضاییه معرفی نشد و از ناحیه دیوان محاسبات هم معرفی نشد. قوه قضاییه بر اساس گزارشات بازرسی کل و برخی دستگاه‌های دیگر وارد شد و پرونده‌هایی تشکیل شد که برخی از آن‌ها متهم هستند و برایشان قرار مجرمیت صادر شده است و باید دید دادگاه چه تشخیص می‌دهد. برخی از این‌ها ممکن است مرتکب جرم نشده باشند اما پولی که گرفتند باید برگردانند. برخی ممکن است گیرنده مجرم نباشد اما دهنده مجرم باشد و این مسایل در دست بررسی است. آیا تمام بانک‌ها و شرکت‌ها و بیمه‌ها که پاداش پایان سال بین خود تقسیم کردند، سود ده بودند. تا جایی که ما خبر داریم، همه سود ده نبودند و وقتی سود ده نباشند، برداشتن این پاداش‌ها خلاف است.

معاون اول قوه‌قضاییه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه گفته می‌شود در پرونده بابک زنجانی یکی از قضات از سیستم قضایی منفک شده است گفت: پرونده بعد از اینکه رفت دادگاه، در اختیار آقای سراج بود اما ایشان به بازرسی کل رفت و پرونده توسط شعبه 15 رسیدگی و حکم داده شد و دیوان عالی کشور نسبت به دو نفر حکم را نقض کرد و پرونده به شعبه هم عرض رفت و تا الان چندین جلسه تشکیل شده و روزهای پایانی است و ظاهرا فردا جلسه آخر باشد. آقای سراج کنار نرفته و آقای صلواتی هم مشغول است و آقای مقیسه هم مشغول رسیدگی است.

وی درباره پرونده پزشک تبریزی گفت: یک افرادی از بستگان این فرد فوت کردند. موضوع بررسی شد و زمان بر هم بوده است. اینحا جزء مواردی است که باید پزشکان نظر بدهند که این افراد چطور فوت کردند و با چه سمی کشته شدند. فعلا در این پرونده کیفرخواست صادر شده و احتمالا اواخر ماه آینده محاکمه برگزار می شود.

محسنی اژه ای علت بازداشت ساسان آقایی و یغما فخشامی را امنیتی خواند و گفت پرونده در مرحله دادسراست.

انتهای پیام/ 241
نظر شما
پربیننده ها