با حضور جمعی از شاعران؛

«صادق رحمانی» در شب شاعر اوج تجلیل شد

«صادق رحمانی» شاعر انقلابی کشورمان در سی و هشتمین شب شاعر اوج تجلیل شد.
کد خبر: ۲۵۷۵۶۶
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۲ - 17September 2017
«صادق رحمانی» در شب شاعر اوج تجلیل شد
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، سی و هشتمین شب شاعر ویژه گرامی‌داشت «صادق رحمانی» شاعر انقلاب، عصر امروز (یکشنبه ۲۷ شهریور) با حضور حسین قرایی، محمدرضا تقی‌دخت، جواد محقق، عباس براتی‌پور، مرتضی امیری اسفندقه، مهدی سیار و مصطفی علیپور در سازمان اوج برگزار شد.

«محمدرضا تقی‌دخت» استاد دانشگاه در این مراسم با بیان اینکه دنیای امروز دنیای ماشینی بودن و دغدغه و شلوغی است، اظهار داشت: چیزی که به چشم ما می‌آید، ظاهر دنیاست و باطن آن را کم می‌بینیم و درک باطن جهان که عرفا از آن سراغ می‌گرفتند به ندرت رخ می‌دهد.

وی گفت: تعداد شاعران و کتاب‌هایی که چاپ می‌کنند، کم است. امروز خیلی‌ها به دنبال چاپ کردن کتاب‌هایی هستند، تا بتوانند خودشان را مطرح کنند؛ اما این آثار از جهان واقعی شعر به دور است.

این استاد دانشگاه با طرح این سوال که چقدر از شعرهای ما پرسش بنیادی از هستی و جهان دارند، تصریح کرد: بخش زیادی از شعر امروز درازگویی است و می‌تواند گفته نشود. ۲ نگرش از قدیم در سرودن شعر وجود دارد که یک نگاه حافظانه و دیگری نگاه خیام وار است. همه عناصر شعر حافظ از واقعیت بیرونی گرفته شده است و با زیبایی تمام تبدیل به بی واقعیتی می‌شود. اعجاز شعر حافظ واقعیت را به غیر واقعیت تبدیل می‌کند و نقشی آرامش‌بخش برای انسان دارد.

تقی‌دخت افزود: شعر خیام همیشه مخاطب را با زهر و تلخی واقعیت روبه‌رو می‌کند، تا به سمت سوالات هستی روبه‌رو شود. مخاطب احساس می کند وجود انسان چیست و به کجا می‌رود. با این سوالات انسان به سمت تزکیه می‌رود.

وی ادامه داد: شعر صادق رحمانی گرایش به خیام دارد. اگر شعری ماندگار می‌شود به خاطر مسئله و سوالی است که مطرح می‌کند و از اتفاقاتی که در کنار ما رخ می‌دهد، سوال بیرون می‌آورد. شعر صادق رحمانی در کنار همه زیبایی‌هایی که دارد، شعری پرسشگر است. هنوز مسئله و سوال درست کردن در شعر درست به وجود نیامده است.

«محمدمهدی سیار» نیز در این مراسم اظهار داشت: به خاطر لذات و لحظاتی که بخاطر مواجهه با کتاب «ربایی نیمایی‌ها» داشتم از صادق رحمانی تشکر می‌کنم. خصلتی که می‌توان مجموعه ایشان را نامید شعر اینجا و اکنون است. افلاطون حقیقت را اموری پایدار می‌دانست و شاعر نیز از نظر او این بود که رونوشتی از رونوشت تکرار می‌کرد.

وی گفت: شاعر با نظر به اینجا و اکنون مخاطب خود را از اینجا و اکنون فراتر می‌برد. صادق رحمانی با نگاه شاعرانه و با ثبت یک لحظه، مخاطب را از اینجا و اکنون فراتر می‌برَد. شعر روحانی شعر فرهنگ است و پربار از المان‌های فرهنگی زادگاهش است که پر اجر است.

در بخش دیگر این مراسم «یوسف نیا» اظهار داشت: شعر و شخصیت یک شاعر اگر همانند هم نباشند، شعر او نیز کارساز نمی‌شود. صادق رحمانی همانند شعرهایش بی‌تکلف، ساده، صادق و صمیمی است؛ او اهل ریا نیست. مدال شاعر بر سینه زدن ارزش ندارد؛ مهم این است که شعر در جان انسان نفوذ کرده باشد.

وی گفت: صادق رحمانی شخصیت متفاوتی است که برایش مهم نیست شعر بگوید؛ مهم شاعران زیستن و شاعرانه به دنیا نگاه کردن است که او این ویژگی‌ها را دارد.

«نورالدین جعفری» قائم مقام معاونت صدا نیز در این مراسم گفت: اعتبار، مانایی و اهمیت شعر به شاعر است. ضرورت جامعه هنر، وجوهی است که صادق رحمانی با گفتمان انقلاب آن را پیش می‌برند. رهبر انقلاب با کمتر قشری ۲ بار دیدار دارند؛ اما با شاعران به دلیل اهمیت موضوع در سال چندین بار دیدار دارند.

وی افزود: تلاش های رحمانی در حوزه دفاع مقدس و شعر آئینی ستودنی است. ایشان در بین همکاران به دلیل تواضعی که دارد، هیچ‌گاه تلاش نکرد وجوه شاعری خود را نشان دهد.

در پایان این مراسم نیز «مرتضی امیری اسفندقه» گفت: صادق رحمانی روحانی زاده است و ما هرگاه در کنار ایشان هستیم عطر خانه پدری او را استشمام می‌کنیم. صادق رحمانی آرامش قبل و بعد از طوفان نیست؛ بلکه آرامش طوفانی است. صادق رحمانی نگهبان فرهنگ پارسی بوده هست و طبعش گرایش به کراش دارد.

انتهای پیام/ 121
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار