نویسنده برجسته دفاع مقدس در گفت‌وگو با دفاع پرس:

ادبیات دفاع مقدس موجب نجات و پویایی ادبیات ایران شد/ عدم ارتباط متولیان با نویسندگان موجب دلسردی آن‌ها می‌شود

«اکبر صحرایی» گفت: ظهور ادبیات دفاع مقدس، به نوعی دمیدن روح دوباره در ادبیات داستانی و شفاهی، رمان نویسی و سایر موضوع‌های ادبی ایران بود که این حوزه‌ها از فقر سوژه‌های درگیر با عامه مردم نجات پیدا کرد و پویایی ادبیات حفظ شد.
کد خبر: ۲۵۷۶۷۷
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۷ - 17December 2017

فارس در قله ادبیات دفاع مقدس است/ ادبیات پایداری، دفاع مقدس را ماندگار کرد////در حال ویرایش«اکبر صحرایی» نویسنده برجسته حوزه دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع پرس در شیراز، با بیان این‌که اصطلاح «ادبیات دفاع مقدس» در واقع واژه‌ خاص ملت ایران و بیان‌گر جنبه‌های مختلف این حماسه است، اظهار داشت: باید توجه کنیم که ظهور ادبیات دفاع مقدس، به نوعی دمیدن روح دوباره در ادبیات داستانی و شفاهی، رمان نویسی و سایر موضوع‌های ادبی ایران بود که این حوزه‌ها از فقر سوژه‌های درگیر با عامه مردم نجات پیدا کرد و پویایی ادبیات حفظ شد.

وی افزود: تا پیش از انقلاب جز در مقاطعی کوتاه، ادبیات ما به سمت کلیشه‌گرایی، ترجمه و دکوری شدن پیش رفته و به تدریج ارتباط خود را با عامه مردم از دست داده بود، اما انقلاب و دفاع مقدس در تمام حوزه‌ها نویسندگان را به جنب و جوش واداشت و حتی حوزه ادبیات روشنفکری را نیز متأثر ساخت، چنان‌که آثار ضدجنگ که با نگاه تلخ و منفی، آثار ادبی خود را خلق می‌کردند نیز متأثر از این واقعه بزرگ بود.

صحرایی تأکید کرد: بچه مذهبی‌ها و انقلابی‌ها، با نگاه مثبت و حماسی وارد حوزه ادبیات دفاع مقدس شدند و آثاری به غایت عمیق و ماندگار را خلق کردند که بدون شک جایگاه آن در ادبیات معاصر ایران بسیار مهم است و ویژگی فاخر بودن نیز دارد.

وی با بیان این‌که بدون شک استان فارس یکی از قله‌های ادبیات دفاع مقدس است، خاطرنشان کرد: تاکنون چند صد جلد کتاب در استان فارس در حوزه دفاع مقدس منتشر شده که هر سال تعداد زیادی از این آثار در شمار آثار برتر قرار گرفته و جوایزی را به خود اختصاص داده است.

این نویسنده برجسته حوزه دفاع مقدس ادامه داد: در این میان، بسیاری از برنامه‌ها، کنگره‌ها و جشنواره‌ها به تجلیل از آثاری پرداخته‌اند که توسط استان فارس تولید شده است، البته گاه بسیاری نمی‌دانند این نویسندگان و شعرای نامدار که ممکن است ساکن شهرهای دیگر باشند، ریشه در استان فارس دارند.

وی با اشاره به این‌که بدون شک استان فارس از نظر تعداد نویسنده در حوزه دفاع مقدس پیشتاز است، تصریح کرد: در حوزه خاطرات شفاهی، داستان نویسی و تولید آثار با رویکرد دفاع مقدس برای کودک و نوجوان نیز استان فارس جایگاه خوبی دارد و بسیاری از فعالان این حوزه‌ها بانوان استان هستند.

صحرایی خاطرنشان کرد: مشکلی که در این حوزه وجود دارد، عدم ارتباط متولیان با نویسندگان جوان به گونه‌ای مستمر و مؤثر است که گاه دلسردی آن‌ها را رقم می‌زند و برای حفظ جایگاه استان فارس باید این رویکرد تقویت شود.

خاطرنشان می‌شود، «اکبر صحرایی» متولد سال 1339 در «شیراز»، دارای مدرک تحصیلی کارشناسی رشته مدیریت است. وی قبل از انقلاب مطالعه را به صورت جدی با داستان‌های «محمود حکیمی»‏، «جلال آل احمد»‏ و آثار کلاسیک جهان آغاز کرد و نویسندگی‌اش را مدیون جنگ می‌داند.

این نویسنده برجسته کشور پس از پایان جنگ با نوشتن خاطرات خود و دوستان از آن دوران، نویسندگی را به صورت حرفه‌ای تجربه کرد، به طوری‌که خاطرات و بعدها داستان‌هایش در مجله‌ تخصصی «کمان»، روزنامه‌ «ایران»، ماهنامه‌ «عصر پنج‌شنبه»، «خبر جنوب»، «عصر» و سایر رسانه‌ها به چاپ رسید.

از آثار وی می‌توان به مجموعه داستان جنگ به نام «کانال مهتاب» اولین کتاب صحرایی است که در سال ١٣٧٨ به چاپ رسید و نیز یک سال بعد از انتشار این کتاب، مجموعه داستان «هزار و نه» را منتشر کرد.

همچنین از دیگر آثار وی می‌توان به «مین سوسکی (دار و دسته‌دار علی جلد 5)»، «تویوتای خرگوشی»، «گردان بلدرچین»، «حافظ هفت»، «رانکارد دربستی»، «آنا هنوز هم می‌خندد»، «آمبولانس شتری» و ... اشاره کرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها