ولایتی مطرح کرد؛

اراده ایران و چین بر توسعه روابط راهبردی بین دو کشور

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل با اشاره به اراده ایران و چین بر توسعه روابط راهبردی بین دو کشور گفت: دو طرف در این زمینه توافقات ارزشمندی دارند.
کد خبر: ۲۵۷۷۱۱
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۳ - 18September 2017
اراده ایران و چین بر توسعه روابط راهبردی بین دو کشور

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، علی‌اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در دیدار با «نیوژین چون» رئیس موسسه مطالعات خاورمیانه چین با بیان اینکه روابط ایران و چین روابط راهبردی است، اظهار داشت: از گسترش روابط دو کشور استقبال می کنیم و نقش موسسه مطالعات راهبردی خاور میانه در توسعه روابط بین‌المللی و منطقه‌ای دو کشور موثر است.

وی افزود: آنچه مسلم است وجود زمینه توسعه روابط بین دو کشور است که در این خصوص نه تنها در حوزه‌های دو جانبه بلکه در زمینه همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی نیز شرایط فراهم است.

وی افزود: دیدگاه‌های دو کشور در زمینه منطقه‌ای به یکدیگر نزدیک است و یا منطبق است و این موضوع ضرورت توسعه روابط دو کشور را بیشتر می‌کند.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل با بیان اینکه هرچه زمان می‌گذرد ضرورت توسعه روابط دو کشور بیشتر می‌شود، گفت: به تدریج ثقل سیاست‌های بین‌المللی به سمت آسیا تمایل پیدا کرده است که چین در شرق و ایران در غرب آسیا هر دو محورهای بسیار مهمی برای تحولات قاره‌ای و بین‌المللی هستند.

ولایتی در پاسخ به سوال مقام چینی در خصوص ارزیابی روابط دو کشور پس از سفر رئیس‌جمهور چین به ایران، اظهار داشت: همانگونه که چین تمایل به توسعه روابط راهبردی دارد، جمهوری اسلامی ایران هم چنین تمایلی دارد و دو طرف در این زمینه توافقات ارزشمندی دارند که البته موانعی هم وجود دارد و برای رفع آن‌ها باید تلاش کرد.

وی با اشاره به اهمیت روابط بین‌المللی، خاطرنشان کرد: از جمله موارد مهم دو طرف جاده ابریشم است که ضرورت توسعه تعاملات و به ویژه نقش تاریخی ایران مورد توجه است که باید در این زمینه گفتگوها را توسعه داد.

در ادامه این دیدار «نیوژین چون» رئیس مرکز مطالعه خاورمیانه چین، با اشاره به سفر سال گذشته رئیس‌جمهور چین به ایران، گفت: در این سفر موافقت‌نامه‌های استراتژیکی بین دو کشور منعقد شد که باعث تسریع در توسعه روابط دو کشور شد.

وی ادامه داد: مرکز مطالعات راهبردی خاورمیانه چین یکی از ارگان‌های مطالعاتی و زیر مجموعه دولت مرکزی چین است.

«نیوژین چون» در پایان با ابراز خرسندی از توسعه روابط و همکاری با نهادها و پژوهشگران ایرانی، گفت: مراکز مطالعاتی دو کشور می‌توانند به سهم خود در تعمیق و توسعه روابط ایفای نقش کنند.

انتهای پیام/ 151
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار