رشیدی در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

نمایشگاه کتاب دفاع مقدس خوب تبلیغ نمی‌شود/ مشغول تدوین کتابی در مورد شهدای مدافع حرم هستم

نویسنده کتاب‌های دفاع مقدسی با بیان اینکه تبلیغات نمایشگاه کتاب دفاع مقدس در حد صفر است،‌ گفت: این نمایشگاه فقط برای ناشرانی خوب است که با مدیریت نمایشگاه هماهنگ هستند.
کد خبر: ۲۵۷۸۲۳
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۳ - 19September 2017

جدیدترین اثرم را در صورت تامین بودجه چاپ خواهم کرد/ نمایشگاه کتاب دفاع مقدس برگزارکنندگان قابلی نداردگروه فرهنگ و هنر دفاع‌ پرس: میثم رشیدی مهرآبادی نویسنده کتاب‌های دفاع مقدسی، نخستین کتاب خود را سال 82 در 23 سالگی درباره شهید «سیداسدالله لاجوردی» به رشته تحریر درآورد.

وی همچنین کتاب‌هایی همچون «حاجی فیروز»، «مثل باران»، «سیبی‌ که آقا به ما داد» و «معلم شهر» را با محوریت انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به چاپ رسانده است. آخرین کتاب رشیدی «خیابان تبریز» در خصوص زندگی‌نامه شهید «قدرت الله چگینی» است که به تازگی روانه بازار کتاب شده است.

به منظور آشنایی بیشتر با جدیدترین کتاب‌ چاپ شده این نویسنده دفاع مقدسی و تاثیر فضای مجازی در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، با وی به گفت‌وگو با پرداخته‌ایم که در ادامه ماحصل گفت‌وگو را می‌خوانید:

دفاع پرس: چرا زندگی‌نامه شهید چگینی را برای کتاب جدیدتان انتخاب کردید؟

رشیدی: شهید چگینی از مبارزان انقلابی بوده که ارتباط نزدیکی با شهید رجایی داشت. وی معاون آموزش و پرورش استان قزوین بود. فعالیت‌های انقلابی او عامل ترور توسط منافقین در قزوین شد. سال‌ها پیش مدیرکل وقت بنیاد شهید قزوین، از من و آقای انبارداران درخواست کرد تا کتابی در خصوص شهیدان چگینی و انصاری بنویسیم. توفیق ثبت زندگی‌نامه شهید چگینی را کسب کردم. پس از ضبط، ثبت و تنظیم خاطرات خانواده و همرزمان شهید، کتاب به چاپ رسید؛ اما نتوانست نظر من را جلب کند. در طی این سال‌ها بر این تصمیم بودم که کتاب را بار دیگر قلم زده و با کیفیت بالاتری به چاپ برسانم. در نهایت با هزینه شخصی کتاب «خیابان تبریز» به چاپ رسید.

دفاع پرس: به نظر شما تا چه میزان می‌توان از ظرفیت‌های فضای مجازی برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت استفاده کرد؟

رشیدی: معتقدم کتاب یک موجود زنده است. من کتاب‌هایم را مثل فرزندانم می‌دانم و بعد از تولدشان هم آن‌ها را پا به پا پیش می‌برم تا به رشد لازم برسند. برخی کتاب‌ها با دو یا سه چاپ به رشد می‌رسند و برخی کتاب‌ها تا چاپ‌های خیلی بالاتر جای رشد دارند. به هر حال فضای مجازی و خصوصا شبکه‌های اجتماعی فرصت بسیار خوبی در اختیار ما قرار داده تا کتاب‌هایمان را تبلیغ کنیم.

من در مسیر تبلیغ اصلا به فروش کتابم فکر نمی‌کنم و فقط می‌خواهم مخاطبم به بودن چنین کتابی آگاه شود و احیانا تا حدودی با شخصیت و قهرمان کتاب من آشنا بشود. البته طبیعی است که در این مسیر، کتاب به فروش و چاپ مطلوب هم می‌رسد.

دفاع پرس: روش تبلیغات شما در ترویج کتاب‌هایتان به چه صورت است؟

رشیدی: من در کانال تلگرامی، حضور کتابم در کتابفروشی‌های مختلف را همراه با عکس آن کتابفروشی منتشر می‌کنم. گاهی تکه‌هایی از کتابم را منتشر می‌کنم و خوانندگان را به خواندن آن ترغیب می‌کنم. همچنین مصاحبه‌ها و نقدهایی که درباره کتاب در سایر رسانه‌ها انجام شده را نیز در گروه‌های فعالان کتاب، فعالان رسانه و مانند آن تبلیغ می‌کنم. به هر حال باید بعد از چاپ کتاب، آن را مثل فرزند تر و خشک کرد.

دفاع پرس: کتاب جدیدی در دست چاپ دارید؟

رشیدی: بله. خاطرات جانباز «فؤاد مطاعی» از جمله کتاب‌های آماده من است که در شرف چاپ قرار دارد و به محض تامین بودجه، آن را چاپ می‌کنم. همچنین خاطرات جانباز یزدانیار و خاطرات شهید مرتضی زهره وند را هم در برنامه دارم که در حال پیشرفت البته با سرعت کم هستند.

در کنار این ها یک رمان عاشقانه دارم که وقتی جملاتش در وجودم می‌جوشد، جملاتی از آن را می‌نویسم و پیش می‌روم.

دفاع پرس: چاپ کتاب در خصوص شهدای مدافع حرم را نیز در برنامه‌های خود دارید؟

رشیدی: تحقیقات درباره شهید «سجاد زبرجد» را شروع کرده‌ام؛ اما به خاطر گستردگی رفقا و دوستان این شهید، قصد دارم تحقیقات را به یکی از دوستانش واگذار کنم و بعدها نوشتن آنرا آغاز کنم. نوشتن درباره شهدای مدافع حرم به خاطر نزدیک بودن شهادتشان اتفاقا بسیار سخت است، چون حرف‌های احساسی، نویسنده را با مشکلات زیادی روبرو می‌کند.

دفاع پرس: دلیل خالی بودن سالن‌های نمایشگاه کتاب دفاع مقدس را چگونه تبیین می‌کنید؟

رشیدی: نمایشگاه کتاب دفاع مقدس برگزار کنندگان قابلی ندارد و متاسفانه تبلیغات بر روی این نمایشگاه در حد صفر است. این نمایشگاه فقط برای ناشرانی خوب است که با مدیریت نمایشگاه هماهنگ هستند و در آخر نمایشگاه به مقدار قابل توجهی کتاب از آن‌ها توسط مدیریت نمایشگاه و با یارانه دولتی خریداری می‌شود.

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار