رئیس سازمان حج و زیارت:

70 درصد حجاج ایرانی بالای 70 سال سن داشتند/ برقراری عمره نیازمند ساز و کارهایی است

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه نیمی از حجاج ایرانی بانوان و نیمی دیگر آقایان بودند، گفت: به لحاظ سنی 1.3 درصد حجاج زیر 30 سال، 28 درصد بین 30 تا 50 سال و 70 درصد بالای 70 سال بودند که در این میان حتی زائری 101 ساله هم داشته‌ایم.
کد خبر: ۲۵۷۹۳۸
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۲ - 19September 2017
۷۰ درصد حجاج ایرانی بالای ۷۰ سال بوده‌اند/برقراری عمره نیازمند سازوکارهایی است
به گزارش گروه اجتماعی دفاع پرس، «حمید محمدی» رئیس سازمان حج و زیارت امروز در نشست خبری تشریح حج تمتع 96 اظهار کرد: بعد از توافقنامه‌ای که با مسئولان حج عربستان سعودی به امضا رساندیم 4 ماه در عرصه اجرایی تاخیرهایی داشتیم که عملا بسیاری زیرساخت‌ها از دست رفته بود و باید تلاش مضاعف برای خدمات به حجاج انجام می‌گرفت؛ به عنوان نمونه در مکه اکثر هتل‌ها اجاره شده بود و جمعیت حجاج کشورهای مختلف نیز 20 درصد افزایش پیدا کرده بود.

وی افزود: یعنی جمعیت کل حجاج کشورهای مختلف نسبت به سنوات قبل 500 هزار نفر افزایش یافت و این در حالی بود که امکانات مدینه و مشائر هیچ‌گونه تغییری نداشت و جمعیت حجاج ما نیز 35 درصد نسبت به قبل بیشتر شده بود.

رئیس سازمان حج و زیارت خاطر نشان کرد: در منطقه مدینه بخشی از هتل‌ها تخریب شده بود و تمامی مشکلات باعث شد تا تعداد روزهای مدینه کاهش پیدا کند و حتی برخی کشورها نیز تعداد روزهای خود را کمتر از ایران نیز قرار داده بودند.

محمدی تصریح کرد: زیرساخت‌های تغذیه، آشپزخانه‌ها و سایر امکانات اجاره شده بود و به سختی توانستیم در مکه آشپزخانه‌هایی را برای 86 هزار نفر تهیه کنیم.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات حج تمتع 96 موضوع پروازها به عربستان بود گفت: دو شرکت عربستان سعودی که قرار بود نیمی از پروازها را به عهده بگیرند به دلیل تاخیر در روند اجرا از همراهی انصراف دادند و بار سنگینی به مجموعه اعزام‌ها تحمیل کردند که در این رابطه سازمان هواپیمایی تلاش‌های بسیار مناسبی انجام داد و نزدیک 75 درصد پروازها به جده و مدینه از سوی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران تامین شده است.

رئیس سازمان حج و زیارت خاطر نشان کرد: امسال حجاج ما به طور مناسبی در جلسات آموزشی و توجیهی حضور یافته‌اند و ثمرات آن را در وضعیت حج و ایام تشریق شاهد بودیم.

محمدی  با بیان اینکه ساختار ویژه‌ای برای ایام تشریق تدارک دیده شده بود گفت: ایام تشریق یکی از مهمترین ایام حج تمتع محسوب می‌شود که نزدیک به 2 میلیون و 400 هزار نفر در یک نقطه و در یک زمان واحد جمع هستند و اداره این جمعیت نیز پیچیده می‌شود که ما برای این منظور ساختار مناسبی را طراحی کرده‌ایم.

وی افزود: از ویژگی‌های ایام تشریق مدیریت مستقل برای حجاج ایرانی بود که به طور مناسب از سوی سازمان حج و زیارت و بعثه البته با هماهنگی طرف مقابل انجام شد و یکی از ویژگی‌های این ایام استقرار همه حجاج در مزدلفه در شب دهم بود که این برنامه در گذشته انجام نمی‌گرفت.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه امسال نظم خاصی برای انتقال حجاج ایرانی در ایام تشریق و حرکت به سمت منا انجام گرفت گفت: برنامه زمانبندی به سمت جمرات بسیار مناسب بود که با کمک مسئولان حج عربستان انجام گرفت و برای روزهای 10، 11 و 12 ذی‌القعده جدول زمانبندی طراحی و اجرا شد.

محمدی تصریح کرد: عملیات حج به خوبی انجام گرفت و می‌توان گفت منهای سال 94 که فاجعه منا پیش آمد رفتن کاروانها به جمرات و بازگشت انها بسیار روانتر از سالهای قبل بود؛ در همان جمرات سیستمی را به عنوان رصد و کنترل سیستماتیک برای کاروانها مد نظر قرار دادیم و به طور کامل مانیتورنیگ می‌کردیم.

وی با بیان اینکه مچ‌بندهای الکترونیکی یکی از اقدامات مناسب حج تمتع امسال بود گفت: مچ‌بندهای الکترونیکی اثر روانی مناسبی را برای حجاج داشت و از نگرانی آنها بابت گم شدن و یا سایر مشکلات می‌کاهید.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه امسال 15 هزار نفر از برادران اهل سنت کشورمان در حج شرکت  کردند گفت: سازوکار ویژه‌ای را برای استقرار آنها در روز هشتم و در منا طراحی کرده‌ایم که این برنامه‌ریزیها در سالهای قبل انجام نمی‌گرفت.

محمدی با بیان اینکه اقدامات پزشکی برای حجاج در منا و عرفات نیز فعال بود خاطر نشان کرد: در سالهای قبل نیز این خدمات در این منطقه انجام می‌گرفت اما مجوز وجود نداشت که امسال این مجوز را از مسئولان کشور ذیربط دریافت کردیم و آموزش‌های لازم برای گرمازدگی و دوری از مشکلاتی از این دست نیز برای حجاج تدارک دیده شد.

وی تصریح کرد: جمعیت حجاج ما امسال 81 هزار نفر بود و باقی افراد را کادر اجرایی، پزشکی و مسئولان ذیربط تشکیل می‌دادند.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه نیمی از حجاج ایرانی بانوان و نیمی دیگر آقایان بودند گفت: به لحاظ سنی 1.3 درصد حجاج زیر 30 سال، 28 درصد بین 30 تا 50 سال و 70 درصد بالای 70 سال بودند که در این میان حتی زائری 101 ساله هم داشته‌ایم.

محمدی با بیان اینکه حجاج ما از عملکرد انجام گرفته در حوزه حج رضایت داشتند گفت: همه تلاشها برای رضایت حجاج انجام گرفت البته مشکلاتی در عرصه اجرا داشتیم که حجاج ما بزرگوارانه نادیده گرفتند. طبیعتا منشاء برخی از این مشکلات محدودیت‌هایی بود که به دلیل تاخیر انجام گرفت و یکی از عمده‌ترین دلایل نیز پروازها بود که تاخیرهایی را به دنبال داشت اما تاحدود زیادی حل و فصل شد و در آینده نیز برای جلوگیری از بروز مشکلاتی از این دست اقدامات لازم را انجام می‌دهیم.

وی با بیان اینکه پرواز حجاج ما از 14 شهریورماه آغاز شده است اظهار داشت: تا امروز نزدیک به 65 هزار نفر از حجاج ما به کشور بازگشته‌اند و 21 هزار زائر باقی مانده نیز تا چهارم مهر ماه به کشور بازمی‌گردند.

رئیس سازمان حج و زیارت درباره اینکه توافقات میان ایران و عربستان در زمینه حج تمتع تا چه حد محقق شده است، گفت: توافقات در حوزه اجرایی همانند برنامه‌ریزی برای جمرات و ... انجام شد البته بعضاً مشکلاتی هم بروز کرد که پیگیری کردیم و مشکلات حل و فصل می‌شد؛ این هماهنگیها و همکاریها موجب توفیق حج تمتع شد.

آزمایش‌های خانواده‌های شهدای منا داده شده است

محمدی درباره این پرسش که گفته می‌شود نمونه آزمایش DNA خانواده‌های شهدای منا که از ایران ارسال شده بود، برگشت خورده است، گفت: بنده و حتی سرپرست حجاج ایرانی قبل از ایام تشریق جلسه‌ای با وزیر حج عربستان داشتیم و در مورد موضوع خانواده‌های منا و آزمایش آنها نیز صحبت شد؛ قبل از ایام تشریق این هفت خانواده شهدای منا، آزمایش  DNA را دادند و قرار است بر اساس سازوکارهای کشور عربستان پاسخ این آزمایش اعلام شود.

برقراری عمره نیازمند سازوکارهایی است

وی درباره برقراری حج عمره و شروط ایران در این باره نیز اظهار کرد: نحوه برگزاری حج تمتع در از سرگیری عمره مفرده تاثیرگذار است البته بحث عمره سازوکارهای  ویژه‌ای را می‌طلبد که دنبال فراهم کردن آن هستیم.

رئیس سازمان حج و زیارت قطع رابطه میان دو کشور در عمره اثرگذار است، تصریح کرد: برقراری عمره نیازمند الزاماتی همچون موضوعات کنسولی است که باید در این رابطه توافق شود اما به طور صریح این امکان در حال حاضر وجود ندارد و با جدیت به‌دنبال آن هم هستیم.

به گفته محمدی، تعیین تکلیف از سوی محاکم عربستان برای آن مامورهای خاطی انجام گرفته و باید تمامی سازوکارهای مختلف برای از سرگیری عمره فراهم شود.

عربستان همچنان مشغول بررسی فاجعه منا

وی درباره موضوع منا و مذاکرات در این رابطه تصریح کرد: موضوع منا همیشه مورد مذاکره با طرف مقابل بوده است و این مهم را در دیدار با وزیر حج عربستان مطرح کرده‌ایم که آنها هم می‌گویند که همچنان در حال بررسی هستند.

پیگیری‌های وضعیت روحانی مضروب

رئیس سازمان حج و زیارت درباره وضعیت روحانی مضروب شده در مکه مکرمه نیز اظهار کرد: پیگیریهای مربوطه به این موضوع را دفتر نمایندگی ما انجام می‌دهد و مکاتبات ما توسط این دفتر صورت گرفته است.

محمدی در پاسخ به این پرسش که آیا زائران امسال از میزان بار خود کاسته‌اند یا خیر افزود: به نوعی از میزان بار زائران می‌توان فهمید که تا حدود زیادی تاکیدات بابت بازارگردی یا خرید از بازارها عملیاتی شده‌ است.

پرداخت دیه در قالب دیه قتیل الزحام

وی درباره اینکه عربستان با دیه شهدای منا موافقت نکرده است، گفت: این موضوع نیز در ذیل همان پیگیریهای فاجعه منا انجام گرفته است؛ وزیر حج عربستان تاکید کرده است که این موضوع در قالب فقهی دیه قتیل الزحام(یعنی کسی که از ازدحام مرحوم شده) پرداخت می‌شود.

بررسی فاجعه منا از مطالبات جدی ما است

رئیس سازمان درباره این پرسش که برخی خانواد‌ه‌های شهدای منا تاکید دارند که در مذاکرات حج امسال ایران از اصل اتهامی عربستان گذشت کرده و تقصیر حجاج را مورد توجه قرار داده است، گفت: به هیچ وجه اینگونه نیست؛ موضوع فاجعه منا یعنی ریشه ‌یابی، بررسی و علت بروز فاجعه منا که این مهم از مطالبات جدی ما بوده و است و از آن غفلت نکرده‌ایم و توجه جدی داشته‌ایم؛ در کنار این موضوع بحث دیه مطرح می‌شود که طبیعتا سازوکاری دارد و باید آن را پیگیری کنیم.

محمدی تاکید کرد: ما به‌طور جدی در مذاکرات که داریم پیگیر فاجعه منا هستیم و آنها بارها تاکید کرده‌اند که در حال بررسی موضوع هستند.

یک میلیون و 350 هزار نفر در نوبت تمتع

وی درباره اینکه چه تعداد از ثبت‌نام کنندگان حج تمتع و عمره مفرده وجود دارند گفت: ما در حال حاضر یک میلیون و 350 هزار نفر در نوبت حج تمتع داریم که اگر با ظرفیت 80 هزار نفر اعزام کنیم این تعداد 17 سال به‌طول می‌انجامد؛ مذاکرات برای حج تمتع آتی نیز از آذر ماه آغاز خواهد شد و در حال حاضر نیز همکاران ما مقدمات اجرایی را در عربستان مورد توجه قرار داده‌اند.

رئیس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: در حال حاضر نیز 6 میلیون نفر در نوبت عمره مفرده هستند که نیمی از فیشها در بانک ملی و نیمی در بانک ملت وجود دارد که این مهم هم در صورت راه‌اندازی طبق اولویت انجام می‌گیرد.
 
تعطیلی اعزام کاروانی به عتبات در ایام اربعین

محمدی درباره آخرین وضعیت عتبات و اربعین نیز اظهار کرد: در حال حاضر اعزامهای عتبات با قوت در حال انجام است و این دوره تا 6 آبان ماه ادامه دارد که پس از آن به خاطر اربعین حسینی اعزام‌ها انجام نمی‌گیرد و فقط در قالب ستاد اربعین و راهپیمایی انجام می‌شود.

وی توضیح داد: تلاش داریم اعزامهای هوایی عتبات عالیات را افزایش دهیم و امیدواریم مردم و عاشقان اهل بیت(ع) نیز بر نام‌نویسی در کاروانهای مجاز دقت کنند.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه نام‌نویسی در سایت سماح برای اربعین حسینی در حال انجام است، گفت: سال گذشته 2 میلیون و 400 هزار نفر از کشورمان به مراسم اربعین عزیمت کردند و امسال این رقم افزایش می‌یابد.

انتهای پیام/ 111
نظر شما
پربیننده ها