صفاتاج تشریح کرد؛

دلایل تاسیس پایگاه موشکی مشترک رژیم صهیونیستی و آمریکا در اراضی اشغالی/ راهبرد جدید واشنگتن و تل‌آویو برای توازن قوا در منطقه

رژیم صهیونیستی پس از آنکه از تحولات منطقه و خیزش جنبش‌های منطقه‌ای در چهار سال اخیر نگران شد، اقدام به تاسیس پایگاه موشکی مشترک با آمریکا کرده است که به نوعی عکس‌العمل به توان موشکی ایران به حساب می‌آید.
کد خبر: ۲۵۸۰۳۹
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۷ - 20September 2017
دلایل تاسیس پایگاه موشکی مشترک اسرائیل و آمریکا در اراضی اشغالی/ راهبرد جدید واشنگتن و تل‌آویو برای توازن قوا در منطقهبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «مجید صفاتاج» تحلیلگر مسائل اسرائیل در تحلیل دلایل تاسیس پایگاه موشکی مشترک توسط آمریکا و اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی گفت: مساله تاسیس پایگاه موشکی مشترک در فلسطین اشغالی توسط آمریکا و اسرائیل، از سال‌های گذشته در دستور کار دو طرف قرار داشت؛ اما به دلیل نوع تهدیدات و همچنین ارزیابی نهادهای نظامی و امنیتی آمریکا و اسرائیل از میزان افزایش یا کاهش تهدیدات منطقه‌ای علیه اسرائیل با فراز و نشیب‌های مختلفی روبه‌رو بود و اقدامی در جهت تاسیس آن صورت نگرفت. تا سال گذشته بحث بر سر ایجاد چنین پایگاهی بود؛ اما نهایتاً شاهد هستیم که در چند روز اخیر افتتاح این پایگاه رسماً از سوی رسانه‌های جهانی علنی شد.

وی افزود: بر اساس گزارش‌ها، ارزیابی‌ها و سخنان مقام‌های تل‌آویو، کشورهای پیرامون اسرائیل از دهه ۵۰ میلادی تاکنون به عنوان یک تهدید بالقوه به حساب می‌آمدند که مشخصاً به ایران، لبنان، سوریه و فلسطین اشاره شده است اما در ارزیابی‌های جدید آنها محور مقاومت و دولت‌های مذکور به عنوان یک تهدید قلمداد می‌شوند و از این منظر آنها معتقدند که باید با این تهدیدات به صورت علنی و سخت مقابله کنند.

در سال‌های گذشته اسرائیل به راحتی می‌توانست با توپ‌های دوربرد و میان‌برد خود سوریه را هدف قرار دهد و از این منظر تهدید خاصی را به صورت جدی متوجه خود نمی‌دانست اما زمانی که در چند ماه گذشته موشک‌های میان برد ایران علیه داعش در استان دیروالزور سوریه مورد استفاده قرار گرفت تمامی نگاه‌ها و تحلیل‌های اسرائیل معطوف به این شد که ایران توازن قوا در منطقه را به هم زده است. لذا یکی از دلایل تاسیس پایگاه موشکی مشترک اسرائیل و آمریکا بحث مقابله با تهدیدهایی است که آنها از سوی ایران برای خود محتمل می‌دانند.

این پژوهشگر حوزه اعراب و اسرائیل با تاکید بر اینکه توازن قوای منطقه‌ای دلیل اصلی تاسیس این پایگاه مشترک موشکی است، عنوان کرد: باید توجه داشته باشیم نظام حاکم بر اسرائیل یک ساختار میلیتاریستی و نظامی به حساب می‌آید که شیرازه آن را نفوذ و سلطه بر کشورها تشکیل داده است. از این جهت، تلاش‌ها برای تغییر توازن قوا یا حداقل حفظ تعادل قوا در منطقه در خارجِ نزدیک سرزمین‌های اشغالی از سرفصل‌های مهمی است که توسط نهادهای نظامی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: این وضعیت پس از آن که حزب الله لبنان، مبارزان فلسطینی، انصارالله یمن و ارتش سوریه قدرت گرفتند، تشدید شد. به عبارتی دیگر تل‌آویو پس از آنکه متوجه قدرت گرفتن محور مقاومت در منطقه شد گزارش‌هایی را در مورد «خلق نبردهای نامتقارن جدید» در منطقه منتشر کرد که این نشان از نگرانی آنها برای غلبه بر این وضعیت دارد که از دیدگاه تل‌آویو، ایران در نوک پیکان آنها قرار دارد؛ تا جایی که شاهد هستیم نتانیاهو برای اعمال فشار بر ایران حتی با مسکو هم رایزنی کرده تا بتواند علاوه بر محدود کردن ایران، توازن قوای مورد نظر را ایجاد و دست برتر را برای خود به ارمغان بیاورد.

صفاتاج در پایان خاطرنشان کرد: نکته مهم این است که خبر تاسیس پایگاه موشکی مشترک اسرائیل و آمریکا زمانی منتشر شد که نتانیاهو و ترامپ درحاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد با یکدیگر گفت‌وگو کرده و در مورد وضعیت منطقه و نفوذ ایران سخن می‌گفتند. از این منظر و با توجه به رفت و آمدهای گسترده مقام‌های ایالات متحده به اسرائیل در هشت ماه اخیر، باید بگوییم که جایگاه و ارزش مناسبات با اسرائیل برای ترامپ بسیار بالا خواهد بود و تقویت بنیه نظامی اسرائیل و حمایت واشنگتن از تل‌آویو در خصوص حمله به سوریه و لبنان در دستور کار کاخ سفید قرار دارد. بنابراین باید شاهد خلق مدل جدیدی از روابط و مناسبات دو طرف با یکدیگر در دوران ترامپ باشیم.
 
منبع: ایلنا
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار