مدیر موسسه مسجدسازان الزهرا (س):

110 روستای اصفهان نیاز به ساخت مسجد دارند/ تهران فقیرترین شهر در مسجدسازی است

مدیرعامل موسسه مسجدسازان الزهرا (س) گفت: تا سال 94 در اصفهان 110 روستای فاقد مسجد داشتیم و اکنون در 30 روستا مسجد در حال احداث است.
کد خبر: ۲۵۸۰۷۵
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰ - 20September 2017
نیاز به ضرورت احداث مسجد در 110 روستای استان اصفهان/ تهران فقیرترین شهر برای مسجدسازی استبه گزارش دفاع پرس از اصفهان، پیش از ظهر امروز «محسن داوری» در نشست خبری موسسه خیریه فرهنگی «مسجدسازان الزهرا (س)» با اصحاب رسانه اظهار داشت: سابقه این موسسه با رسالت ساخت مساجد در مناطق محروم به قبل از انقلاب برمیگردد، که از سال 86 رسما به ثبت رسیده و فعالیت میکند.

وی افزود: این موسسه حدود نیم قرن سابقه داشته و در مناطق بسیار صعب‌العبور مسجدسازی و اعزام مبلغ داشته و تا سال 86 حدود 56 مسجد از صفر تا صد را به سرانجام رساندهایم.

مدیرعامل موسسه خیریه فرهنگی مسجدسازان الزهرا (س) تصریح کرد: از سال 86 تاکنون با ثبت رسمی موسسه تحت عنوان موسسه خیریه فرهنگی الزهرا ویژه مناطق محروم با حضور معتمدین و خیرین اصفهان کار به صورت سازمان یافته پیگیری شد.

وی با بیان اینکه از سال 86 تاکنون این موسسه با ریاست آیت‌الله مهدوی فعالیت میکند، گفت: این موسسه در قالب سه کمیته مالی، فنی و فرهنگی فعالیت میکند که از سال 92 با رصدی که از مساجد مناطق داشتیم کمیته فرهنگی را ایجاد کردیم.

داوری افزود: در ابتدای کار هر پروژه بعد از اتمام تحویل اهالی روستا داده میشد اما در طی بازدیدها متوجه متروکه شدن مسجد شدیم و خلاء حضور مبلغ و روحانیون را حس کردیم لیکن از طریق کمیته فرهنگی اقدام به اعزام این افراد به مناطق کردیم.

وی خاطرنشان کرد: با این وجود برای مستقر کردن مبلغ در مساجد روستاها به دلیل کمبود هزینه و مکان با سختیهای فراوانی روبرو بودیم، برای همین اقدام به ساخت «خانه عالم» برای استقرار مبلغان در ایام تبلیغی کردیم.

مدیرعامل موسسه خیریه فرهنگی مسجدسازان الزهرا (س) با بیان اینکه هرچه که یک مسجد نیاز دارد تهیه شده است، گفت: کمیته فرهنگی موسسه در ایام تبلیغی مانند مانند ماه محرم، ماه رمضان، دهه فاطمیه و غیره مبلغ اعزام میکند و این حرکت اقدامی بسیار نتیجه بخش بود.

وی ادامه داد: از سال 94 تاکنون هر مسجدی در مناطق محروم ساخته شد در کنار آن خانه عالم نیز ایجاد شده است.

داوری پیرامون آمار ساخت مساجد مناطق محروم گفت: از ابتدای کار تاکنون 130 پروژه در استانهای اصفهان، چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، ایلام به بهره‌برداری رسیده است.

وی با اشاره به پروژههای در دست اقدام گفت: اکنون در همین استانها 50 پروژه درحال و 10 پروژه در دست بررسی و تهیه مقدمات است.

مدیرعامل موسسه خیریه فرهنگی مسجدسازان الزهرا (س) افزود: برای مبلغین قبل از اعزام جلسات توجیهی برگزار میشود که در مناطق چه چیزی میبینند، شبهاتی که مردم آن منطقه از فرقههای مختلف مطرح میکنند چیست و در اصل با فرهنگ مردم آن مناطق آشنا میشوند.

وی با بیان اینکه کادرسازی و استعدادیابی و فعال کردن مردم مناطق یکی از وظایف مبلغان است، اظهار داشت: قبل از اعزام رابط فرهنگی در محلات از بین جوانان منطقه انتخاب میشوند و مبلغ با وی در ارتباط است.

داوری در راتباط با نیاز مناطق بیان کرد: طبق آمار محلی که در مناطق گرفتیم در محدوده فعالیت ما قریب به 570 روستای فاقد مسجد اولویت‌دار وجود دارد و اولین اولویت برای ساخت روستای بالای 30 خانوار است.

وی با بیان اینکه در کل کشور 10 هزار روستای فاقد مسجد داریم، افزود: تنها در اصفهان 80 نقطه شناسایی شده که برای احداث مسجد ضرورت دارد در حالی که در برخی مناطق تراکم مسجدها و در برخی مناطق نبود مسجد را داریم.

مدیرعامل موسسه خیریه فرهنگی مسجدسازان الزهرا (س) ادامه داد: تا سال 94 در اصفهان 110 روستای فاقد مسجد داشتیم و اکنون در 30 روستا مسجد در حال احداث است.

وی خاطرنشان کرد: طبق آمار فقیرترین منطقه برای مسجدسازی شهر تهران است و اکنون نیاز به تاسیس 900 مسجد در تهران داریم.

داوری تصریح کرد: سال گذشته 43 پروژه و امسال 70 پروژه بریا ساخت مسجد در حال انجام است و پروژههای تکمیلی با اجازه بانی خیر برای بازسازی مساجد نیز انجام میشود.

وی درباره هزینه ساخت هر مسجد گفت: هر مسجد 150 میلیون تومان هزینه میبرد که مسجد با خانه عالم متراژ 220 متر فضا نیاز دارد.

مدیرعامل موسسه خیریه فرهنگی مسجدسازان الزهرا (س) با بیان اینکه از سال گذشته یک میلیارد و 200 میلیون جذب مشارکت داشتیم، تصریح کرد: نصف مبلغ ساخت مسجد را خود اهالی منطقه تامین میکنند که از طرق مختلف چون ساخت یدی، و هزینههای مالی و اعطای وام بدون بهره با حمایت خیرین انجام میشود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها