وزیر امور خارجه افغانستان:

محکومیت کلامی جنایت‌های ضد انسانی علیه مسلمانان روهینگیا کافی نیست

صلاح‌الدین ربانی تأکید کرد که محکوم کردن جنایت‌های ضد انسانی علیه مسلمانان روهینگیا کافی نیست و باید اقدامات فوری جهت توقف کشتار مسلمانان در میانمار صورت گیرد.
کد خبر: ۲۵۸۱۳۵
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۰ - 20September 2017
محکومیت کلامی جنایت‌های ضد انسانی علیه مسلمانان روهینگیا کافی نیست
به گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، «صلاح‌الدین ربانی» وزیر خارجه افغانستان در نشست گروه «تماس» از سازمان «همکاری‌ اسلامی» از جامعه جهانی و دولت میانمار خواست تا اقدامات فوری را جهت توقف کشتار مسلمانان روهینگیا انجام دهند.

وی اظهار داشت: ارتکاب چنین جنایاتی نقض جدی اعلامیه جهانی حقوق بشر، منشور سازمان ملل متحد و سایر قوانین بین‌المللی از جمله قوانین حقوق بشر بین‌المللی و بشردوستانه است.

ربانی تصریح کرد: آنچه در منطقه روهینگیا و میانمار شاهد هستیم، نسل‌کشی هدفمند برادران و خواهران روهینگیایی ما است.

وزیر خارجه افغانستان گفت: محکومیت شفاهی جنایت علیه بشریت کافی نیست و ما نباید هیچگاه تجارب کشتار دسته‌جمعی و ویرانی‌های دهه اخیر در بوسنی و رواندا را فراموش کنیم.

پیش از این نیز وزارت خارجه افغانستان در بیانیه‌ای اعلام کرده بود: حمله نظامیان میانمار به مسلمانان در این کشور جنایت علیه بشریت است و بی‌پاسخ نخواهد ماند. از سوی دیگر این وزرارتخانه اعلام کرد که سازمان ملل باید در برابر نسل‌کشی مسلمانان در میانمار اقدام کند.

ربانی خاطرنشان کرد: با وجود همه چالش‌های ما در افغانستان، مردم این کشور نگرانی و تأثر عمیق خود را نسبت به وضعیت اسفبار مسلمانان روهینگیا اعلام کرده‌اند.

وی در ادامه گفت: برای پایان یافتن هرچه زودتر این درد و رنج غیر قابل قبول مسلمانان، مردم افغانستان با دیگر مسلمانان جهان و جامعه بین‌المللی از دولت میانمار می‌خواهد تا اقدامات فوری را جهت توقف کشتار مسلمانان روهینگیا انجام دهد.

 وزیر خارجه افغانستان از سازمان همکاری‌ اسلامی خواست تا در سطح بین‌المللی و با همکاری با سازمان ملل متحد رهبری خود را در واکنش به بحران جدی علیه بشریت در میانمار ثابت کند.

ربانی از «آنتونیو گوترس» دبیرکل سازمان ملل نیز خواست تا به همراه رهبران جهان از دولت میانمار بخواهد تا به وظایف بین‌المللی‌اش نسبت به توقف خشونت، هدف قرار دادن کورکورانه غیرنظامیان و اخراج دسته جمعی آنان اقدام کند.

وی ضمن استقبال از تشکیل کمیته حقیقت‌یاب برای بررسی جنایات بشری در میانمار، از دولت این کشور خواست تا با این کمیته در فضای روشن و مطمئن همکاری کند.

وزیر خارجه افغانستان از دولت میانمار نیز خواست تا زمینه دسترسی بلامانع سازمان‌ها و نهادهای بشردوستانه را برای تحویل فوری کمک‌های ضروری به قربانیان روهینگیا فراهم سازد.

ربانی ادامه داد  که این کشور باید جهت جلوگیری از تفکرات نفرت‌آمیزی که توسط جریان‌های متعدد منتشر شده است، تدابیر ویژه‌ای را اتخاذ کند.     

وی همچنین تاکید کرد که در درازمدت، دولت میانمار باید روند مصالحه فراگیر را آغاز کند که بتواند شرایط ایجاد راه حل پایدار را فراهم سازد. چنین راه حلی باید شامل تامین وضعیت حقوقی و ایجاد فرصت‌ها برای مسلمانان روهینگیا جهت ادغام و همزیستی در صلح با دیگران باشد.

وزیر خارجه افغانستان تصریح کرد: افغانستان آماده است تا سهم خویش را به عنوان بخشی از پاسخ جمعی ایفا کند.

انتهای پیام/ 421
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار