انصاریان در گفت‌وگو با خبرگزاری اوکرانیا العربیه:

مستکبرین نمی‌خواهند پیام شیعیان به گوش جهان برسد

محقق و پژوهشگر قرآن کریم گفت: آمریکا و رژیم صهیونیستی از اتحاد مسلمانان جهان در هراس هستند و استکبار نمی‌خواهد پیام شیعه در برادری و برابری به گوش جهان برسد.
کد خبر: ۲۵۸۱۵۱
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۲ - 20September 2017
مستکبرین نمی‌خواهند پیام شیعیان به گوش جهان برسدبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، حجت الاسلام و المسلیمن حسین انصاریان مفسر، محقق و پژوهشگر علوم و معارف قرآن کریم در حاشیه سفر به اوکراین در گفت‌وگو با خبرگزاری اوکرانیا العربیه پیرامون مسائل مختلف از جمله مشکلات امروز جهان اسلام، راه‌حل اتمام این مشکلات، اسلام و تشیع، حوزه‌های علمیه، جمهوری اسلامی ایران سخن گفت که مشروح این گفت‌وگو در ادامه می‌آید:
 
از جنابعالی کمال تشکر را داریم که دعوت و درخواست ما را به منظور انجام گفت و گو پذیرفتین بر خود لازم می دانیم ابتدا معرفی از این رسانه داشته باشیم. خبرگزاری اوکرانیا العربیه یکی از رسانه های رسمی کشور اوکراین است که اخبار درباره اوکراین و اوضاع داخلی این کشور و اخبار بین المللی اوکراین را به زبان عربی منتشر می کند، همچنین ما یکی از زبان‌های خروجی اخبار و مطالب‌مان را به زبان روسی آماده و پخش می‌کنیم چرا که اهالی اوکراین از طرفی با زندگی و تحولات دنیای اسلامی بیشتر آشنا شوند و ضمن اینکه اهالی دیگر جمهوری‌ های سابق نیز با اخبار ما آشنا شوند. به عنوان نخستین سوال باید بپرسیم که علت این بی‌نظمی ها و اغتشاشات در دنیای اسلامی چیست؟

بسم الله الرحمن الرحیم. امیرالمومنین(ع) علی ابن ابیطالب در نهج البلاغه براساس یک سخنرانی که ابتدای حکومتشان داشتند می‌فرمایند: «وَ شَدَّ بِالْإِخْلَاصِ وَ التَّوْحِیدِ حُقُوقَ الْمُسْلِمِینَ فِی مَعَاقِدِهَا»، یعنی پروردگار مهربان با توحید که همه عبادتشان و فرمان بری شان در یک جهت باشد و با خلوص نیت حقوق همه مسلمان‌ها را در جایگاه‌های خودش محکم کرده است، اما متاسفانه در حال حاضر ما جای این توجهی که همه ملت‌های اسلامی که می بایست به پروردگار به عنوان یک معبود واحد همراه با خلوص نیت اعتقاد راستین داشته باشند را خالی می بینیم.

ملت‌های اسلامی از آن جهت‌دهی که قرآن به سمت توحید سوق می‌دهد، دور شدند، از اخلاص دور شدند، فرقه فرقه شدند و در این فرقه فرقه شدن‌ها نیز خدایان متعددی پیدا کردند، این خدایان متعدد بخشی از دولت‌ها، آمریکاپرست‌ها هستند، بخشی‌ از آن‌ها نیز اسرائیل پرست ها می‌باشند، بین ملت‌ها عده‌ای از مردم پول پرست، شهوت‌پرست و دنیاپرست هستند خب این تفرقه یک نوع عوارض سنگین را در افکار و در حالات جامعه اسلامی به وجود آورده است. در واقع در هر جامعه‌ای که جای خدا و خلوص نیت و وحدت خالی باشد فرقی نمی‌کند چه مسلمان چه غیرمسلمان این تفرقه‌ها ،فتنه‌ها و اختلافات طبیعی است، این که سران کشورها یکدیگر را ببینند، سران ادیان یکدیگر را ملاقات کنند، سمینارها بگیرند، قرارداد روی کاغذ بیاورند مشکل دنیا و مشکل ملت‌های اسلامی را حل نخواهد کرد.

این گونه که من از فرمایشات ارزشمند جنابعالی استنباط کردم آنچه که این اوضاع را در جامعه جهانی از جمله جامعه اسلامی به وحدت می رساند و امروز کمرنگ شده، آنست که افراد و اقوام مختلف و همچنین بعضی از مسلمانان به جای اخلاص در نیت و به دنبال حقیقت رفتن، منحرف شده اند و به همان زندگی دنیوی، شهوت و پول پرستی گرایش پیدا کرده اند و همین مسائل موجب به وجود آمدن این مشکلات در جوامع اسلامی و بین مسلمانان و انحراف آن ها از راه مستقیم شده است؟

البته قرآن و روایات پیغمبر(ص) و ائمه اطهار(ع) انسان ها را از اینکه دنبال دنیا و معیشت، پول و شهوت بروند منع نمی‌کنند، آنچه که مهم است، اینکه دنیا و خواسته های دنیوی باید براساس خواسته‌های خدا دنبال شود تا فتنه پیش نیاید. حتی پیغمبر (ص) می‌فرماید کسی که دنیا و معیشت و کار دنیا را به خاطر آخرت ترک کند از ما نیست و هر کسی هم آخرت را به خاطر دنیا ترک کند از ما نیست، این ترازو باید دو تا کفه متعادل داشته باشد، یعنی مسلمان واقعی هم باید دنیای آبادی داشته باشد و هم آخرت‌اش آباد باشد، هم باید علم دین داشته باشد و هم علوم مادی را بداند. لذا قرآن در سوره قصص از قول مومنان واقعی نقل می‌کند که به قارون ثروتمند مشهور زمان موسی گفتند؛ «وَ لاٰ تَنْسَ نَصِیبَکَ مِنَ اَلدُّنْیٰا» ﴿القصص‏، ۷۷﴾، دنیایت را کنار نگذار و بهره‌ات را از دنیا بگیر و «َاِبْتَغِ فِیمٰا آتٰاکَ اَللّٰهُ اَلدّٰارَ اَلْآخِرَةَ» با این ثروتی هم که خدا به تو داده است آخرتت را هم تامین کن.

سؤال دیگر اینکه چون کشورهای مسلمان مختلف حالا من نمی‌گویم جمهوری اسلامی ایران منتهی کشورهای مختلف اسلامی در صد سال اخیر در بحران‌های مختلفی قرار گرفتند، یک بحران تمام می‌شود بحران بعدی و بحران های جدید به وجود می‌آید. جنابعالی در بیانات‌تان به آن کشورهای ظالم مانند امریکا و اسرائیل صهیونیستی به این کشورهای اسلامی اشاره فرمودید که آنها در واقع طاغوتی هستند به نظر جنابعالی آنها با ایران چه کار دارند؟ آیا می‌دانند که ایران از نظر معنوی بسیار قوی است و می‌خواهند معنویت ایران را از بین ببرند؟ یا به نظر شما می‌خواهند از لحاظ اقتصادی ایران را تحت کنترل خود قرار بدهند؟

دین شیعه دین عقل است، دین دلیل، دین حکمت، دین عرفان و فلسفه، دین اجتماعی است، چون با فطرت بشر هماهنگی دارد، اگر صحیح ارائه شود همه جای دنیا آن را قبول می‌کنند، وقتی قبول کردند خود به خود چراغ ظلم رو به تاریکی می‌رود، چون نیرویش کم می‌شود، اینها از ترس نابودی خودشان با ما دارند مخالفت شدید می‌کنند نه اینکه برای پول و اقتصاد مخالف ما باشند.

متأسفانه در دنیای امروزی ملت‌ها و کشورهای مختلف اسلامی نسبت به یکدیگر اعتماد ندارند، در موارد مختلفی این فرایند دیده می‌شود و به نظر جنابعالی به عنوان یکی از برجسته ترین علما و مبلغین اسلام، علما و دانشمندان جهان اسلام چه نقشی می‌توانند برای نزدیک شدن ملت‌ها و طوایف و پیروان فرقه‌های مختلف در اسلام ایفا کنند؟

دو گروه در دنیای اسلام مسئولیت بسیار سنگینی دارند، یکی علمای دینی و دیگری اساتید دانشگاه، متدینین‌ که این دو گروه با ارتباط نزدیک با مردم و نوشتن مقاله و با سخنرانی می‌توانند این مشکل بزرگ دنیای اسلام را به شرط اینکه سران دولت‌ها هم قبول کنند، حل نمایند.

این نکته ای که جنابعالی فرمودین بسیار عالی و بجا است، اما تردیدی نیست که باید دارای شروطی باشد اول اینکه همه قبول کنند، نکته بعدی آنست که امروز نوع نگاه و برداشت ها با توجه گسرتش فضای مجازی بسیار متفاوت شده است و متاسفانه ملت ها و دولت ها را از یکدیگر دور می‌ کند، و هم در این دنیا باعث منحرف شدنشان می گردند، به نظر شما چه روش‌هایی باید به کار گرفت تا نسل جدید و نسل جوان به مسیر درست و صراط مستقیم هدایت شوند؟

آنچه که غرب و به خصوص امریکا و رژیم اسرائیل از طریق ماهواره و شبکه های اجتماعی و مجازی، سیاست های ضد انسانی و اخلاقی را به خورد نسل جوان می‌دهد، این زهر و کشنده است، پادزهرش یعنی ضدش این است که علمای بزرگ اسلام و اساتید دانشگاه، که مومن و دلسوز هستند با جوانان - مثل پیغمبر اکرم(ص) و امامان(ع) -ارتباط نزدیک بگیرند، مقالات مستدلی بنویسند و اینها هم از طریق سایت و سایر بستر های فضای مجازی و شبکه های اجتماعی مسائل قابل قبول عقل و فطرت را بر ضد آنها منتشر کنند یعنی به همان شیوه‌ای که باطل جنگ را علیه ما شروع کرده از همان راه هم ما با باطل بجنگیم. «لا تنتشروا الهدی الا من طریق ما تنتشروا الضلاله».

ابزارهایی که آنها علیه ما به کار می‌گیرند ما هم آن ابزارها را علیه آنها به کار بگیریم. در حال حاضر ما سایت erfan.ir را داریم که انواع مقالات علمی قابل قبول جهان را روی سایت می‌گذاریم هر کجای ایران یا دنیا سخنرانی می‌کنم، بلافاصله بعد از اتمام بر روی سایت قرار می گیرد، و مخاطبین بسیاری خصوصا جوانان از کشورهای مختلف با ما در تماس هستند، تاکنون حدود چهارصد هزار سوال جواب داده ایم، عده زیادی مسیحی و لائیک و ادیان غیرشیعه هم از این طریق شیعه شدند این یکی از راه هاست.

متأسفانه یکی از مسائل روز و بسیار مهم مشکل تروریسم می‌باشد، من اصلا اصطلاح تروریسم اسلامی را قبول نمی‌کنم، این اصطلاح را همین غربی ها پخش می‌کنند به هر حال متاسفانه در داخل بعضی جوامع اسلامی این فرایند تروریسم ترویج می‌شود و گسترش پیدا می‌کند و متاسفانه جامعه اسلامی بیش از همه متاثر از این مشکل شدند، مثلا چین یا هند مانند کشورهای اسلامی تا اندازه‌ای از تروریسم متاثر نشدند به نظر جنابعالی علت این فرایند بحران‌آمیز چیست؟ آیا شاید قصور علما و دانشمندان است که به طور کامل به اهدافشان نرسیدند و یا علت دیگری دارد؟ چگونه این جوامعی که به بیماری تروریسم مبتلا شده اند را می توان معالجه کرد؟

اولاً اسلام ترور را کاملاً حرام می‌داند و پیغمبر اکرم(ص) در بیست و سه سال عمرشان حکم ترور صادر نکردند و عالمان شیعه هم در این هزار و دویست سالی که بعد از امام زمان(عج) سکاندار ملت شیعه بودند هیچکدام حکم ترور ندادند، وقتی در زمان حضرت امام حسین ابن علی(ع) کوفه دست دشمن بود، سفیرشان بنام مسلم بن عقیل را به کوفه فرستادند مسلم در خانه فردی بنام هانی بودند هانی بیمار شد و به مسلم گفت: ابن زیاد به دیدن من می‌آید شما در یک اتاق پنهان شو من ابن زیاد را کنار بسترم معطل می‌کنم، علامت که دادم بیا او را بکش، مسلم نیامد تا ابن زیاد رفت، هانی گفت : چرا نیامدی تا او را بکشی؟ مسلم جواب داد: اسلام مانع ترور است. و من چون مسلمان هستم دست به این کار دست نمی‌زدم. و اما تروریست‌هایی که در دنیای اسلام به وجود آمدند، طبق مدارکی که خود خانم کلینتون نوشته خودش و اوباما داعش را به وجود آورده اند، گفته اند پول سنگینی دادیم که اینها دست به ترور بزنند ما به نام مسلمان‌ها ترور را تبلیغ می کنیم تا آبروی دین اسلام راببریم. طبق مطلبی که قبلاً بیان کرده‌ام، وقتی که دل کسی چه مسلمان یا غیر مسلمان از توحید و اخلاق خالی شود، او را به هر جنایتی می‌توان با پول جهت داد.

ما چه کار باید انجام دهیم که نسل جوانان را از این غده سرطانی نجات دهیم؟

عرض کردم علمای دینی و اساتید دانشگاه با ابزارهای امروزی باید مرتب برای جوان‌ها مطالب اسلام را که سرشار از محبت، عاطفه، برابری و برادری است را تبلیغ کنند تا در نسل جوان اثر ‌کند.

و نقش دولت ها در این روند فرایند چگونه باید باشد؟

دولت‌ها نگاهشان معطوف کمک به جانی ها و ظالم ها است، امیدی به آنها نیست. باید از آن اصولی که مزحوم امام خمینی رحمت الله علیه فرمودند پیروی کنیم علما و دانشمندان بیشتر باید در توده‌های مردم تبلیغ کنند، این اصول فطرت برادری، محبت و مودت می باشد، وقتی ما جامعه را عوض کنیم می‌توانیم دولت‌ها را هم عوض ‌کنیم.

با توجه به فعالیت‌های علمی و معروفیت عرفانی جنابعالی، در خصوص کتاب جدید تفسیری شما در باره قرآن کریم اطلاعاتی را کسب کرده ام، این کتاب تفسیر الان به چه صورت است؟

قبل از تفسیر، من ۱۳۰جلد کتاب در موضوعات مختلف اسلامی و اجتماعی را نوشته ام، بعد از آنها تفسیر را شروع کرده ام، این مجموعه تفسیر در حال حاضر به جزء بیست و هشتم رسیده و سه جلد هم چاپ شده است.

علت آنچه که جنابعالی مبادرت فرمودید به تالیف تفسیر چیست؟ آنچه که تفسیرهای قبلی یک مقدار قدیمی شده یا به نظر جنابعالی هر دوره باید در خصوص قرآن کریم تفسیر جدید هم نوشته شود؟

حتما باید تفاسیر با توجه به وضع مردم و وضع جهان نوشته شود، لذا این تفسیر یک تفسیر مستقلی است و خودش براساس جریانات درون انسان، خانواده، جامعه و اوضاع جهان نوشته شده است.

آیا جنابعالی اعتقاد دارید که مسلمانانی که پیرو جریانات مختلف مکاتب و فرقه‌های مختلفی هستند می‌توانند با همدیگر متحد شوند؟

فقط با توحید و خلوص که قرآن تعلیم می‌دهد قابل متحد شدن هستند.

بسیار سپاسگزاری می‌کنم حضرت استاد، در خاتمه این گفت و گوی ارزشمند چه توصیه ای به مسلمانان به ویژه جوان اوکراین و سایر کشورها دارید؟

با توجه به اینکه اسلام یک دین کامل و جامع است و با عشقی که من به کل نسل جوان اسلام دارم، از آنها تقاضا می‌کنم گوهر اسلام را با آهن زنگ زده فرهنگ‌های گوناگون عوض نکنند. پیغمبر اکرم(ص) را با نیچه، با هگل، با لنین و با مکاتب ختم شده به ایسم غرب که اغلب آنها را صهیونیست پایه‌گذاری کرده عوض و بدل نکنند، این تجارت بسیار خسارت‌باری است.

و بسیار خوشحال هستم باعث افتخار اینجانب شده است که با جنابعالی معاشرت داشتم و پاسخ‌های جنابعالی کامل و جامع بود و به طور کافی جنابعالی به سوالات من پاسخ دادید اگر جنابعالی فرمایشات دیگری دارید من خدمت شما هستم.

یکی از مسائلی که من مشتاق آن هستم، این است که همه مسلمانان به دنبال قرآن بروند تا او را بفهمند، چون خودِ قرآن می‌گوید؛ تلاوت کنید، تلاوت یعنی خواندن، فهمیدن، عمل کردن به قرآن کریم، یا می‌فرماید؛ «وَ اَلشَّمْسِ وَ ضُحٰاهٰا» ﴿الشمس‏، ۱﴾ «وَ اَلْقَمَرِ إِذٰا تَلاٰهٰا» ﴿الشمس‏، ۲﴾، «تل» یعنی دنبال کردن، تلاوت یعنی قرآن را مقتدای خود قرار بدهیم و دنبالش برویم.

بیان این آیات، بسیار مثال عالی است. سوال آخر این پیام‌ها و همچنین تفسیرهایی که خداوند انسان را به عنوان خلیفه خود به وجود آورده، چگونه باید متوجه شوم که خداوند متعال انسان را به عنوان خلیفه به وجود آورده است.

اگر منظور شما اینست که خودمان متوجه شویم خلیفه هستم یا نه، باید بگویم؛ قرآن صفات خدا را بیان کرده، اگر من هماهنگ با صفات خدا شوم دلیل بر این است که خلیفه بودنم را تحقق دادم، ائمه شیعه علیها السلام یک دعایی به نام جوشن کبیر به ما یاد دادند، هزار صفت از صفات خدا را در آن دعا بیان کردند، آن هزار صفت را اگر مطالعه کنند، کل انسانیت در آن هزار صفت برای ما بندگان خدا می‌تواند تجلی پیدا کند. نعوذبالله ما خدا نمی‌شویم ولی همرنگ خدا می‌شویم. پیغمبر(ص) یک سفارش واجبی به امت خویش کرده است و آن «تخلقوا باخلاق الله، هذا علامت الخلیفه» می‌باشد.
 
منبع: مهر
نظر شما
پربیننده ها