سنگری در گفت‌وگو با دفاع پرس عنوان کرد؛

نقش مؤثر مداحان در پیروزی‌های جنگ تحمیلی/ ضرورت وجود برنامه‌ مشخص برای بهره‌گيری از ظرفيت مداحان

یک نویسنده عاشورایی با بیان اینکه متولیان فرهنگی کشورمان برنامه‌ای روشنی برای بهره‌گيری از ظرفيت جامعه مداحان ندارد، گفت: بخش وسیعی از موفقیت‌های رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس رهاورد حضور مداحان در جبهه‌ها بود.
کد خبر: ۲۵۸۱۸۳
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۲:۴۰ - 05October 2017

موفقیت در جبهه ها مرهون حضور ذاکران بود

«محمدرضا سنگری» عاشوراپژوه در گفت‌وگو با خبرنگار اخبار داخلی دفاع پرس، با اشاره به نقش مداحان در جنگ تحمیلی اظهار داشت: در دوران هشت سال دفاع مقدس اکثر قریب به اتفاق رزمندگان به ذکر و مرثیه‌خوانی حضرت سیدالشهدا (ع) می‌پرداختند.

وی ادامه داد: ذاکران شاخص و برجسته‌ای در دوران دفاع مقدس بودند که در مناطق مختلف عملیاتی حضور می‌یافتند و با مدیحه‌سرایی نقش مؤثری در بالا بردن روحیه رزمندگان برای نبرد با دشمن بعثی ایفا می‌کردند.

این نویسنده عاشورایی خاطرنشان کرد: محتوای شعر‌ها و مداحی ذاکران، فضای ذهنی و روحی رزمندگان را برای مبارزه آماده می‌کرد و وجود آن‌ها را با الگوها و اسوه‌های لشکر امام حسین (ع) پیوند می‌داد.

سنگری در ادامه تصریح کرد: زمانی که مداحان از امام حسین (ع)، حضرت علی‌اکبر (ع) و حضرت قاسم (ع) سخن می‌گفتند، الگوهای مثبتی در ذهن رزمندگان شکل می‌گرفت و از لحاظ روحی تقویت می‌شدند و سعی می‌کردند خودشان را با این الگوها تطبیق دهند.

وی با برشمردن نقش مداحان به عنوان مروج اسلام ناب محمدی (ص) تصريح کرد: مداح بايد اخلاق و ادب مداحی را رعايت کند و آن را توفيق عنايت شده از معصومان بداند و سيره اهل بيت (ع) را در جامعه توسعه دهد.

سنگری با اشاره به نقش مداحان در جنگ نرم اظهار داشت: جامعه و بخش فرهنگی کشور برنامه روشنی در بهره‌گيری از ظرفيت مداحی ندارد و بايد به اين نقش، واقف شده و اين توانايی را بشناسد.

این نویسنده عاشورایی با بيان اينکه در جنگ نرم نيز مداحی نقش مؤثری می‌تواند ایفا کند، گفت: در جنگ نرم از تريبون مداحی می‌توان تمام پيام‌های فرهنگی، تربيتی، عقيدتی و سياسی انقلاب اسلامی را به مردم منتقل کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد:‌ بخش وسیعی از موفقیت‌های ما در دفاع مقدس رهاورد حضور ذاکرانی بود که در جبهه‌ها حضور داشتند.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار