اولین‌های دفاع مقدس/ 3

اغاز علنی جنگ تحمیلی با بمباران مهرآباد

عراق پس از تمهیدات سیاسی و نظامی، حمله گسترده و تجاوز به ایران را رسما در سی و یکم شهریور 59 آغاز کرد. در بعداز ظهر همین روز، سه فروند میگ 23، فرودگاه بین المللی مهرآباد تهران را مورد حمله قرار دادند و بدین ترتیب جنگ و تجاوز عراق آغاز شد.
کد خبر: ۲۵۸۳۲۳
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۰ - 21September 2017

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس،  ساعت چهارده و پانزده دقیقه روز سی و یکم شهریور ماه 1359 جنگنده بمب افکن های رژیم بعثی عراق، چند فرودگاه کشورمان را ناجوانمردانه بمباران کردند. این یورش غافلگیرانه، به ظاهر آغاز یک جنگ تحمیلی و تمام عیار بود که سران رژیم بعثی عراق به خیال خام خود می پنداشتند در عرض چند روز و با شکست ایران پایان خواهد گرفت.

عراق پس از تمهیدات سیاسی و نظامی، حمله گسترده و تجاوز به ایران را رسما در این روز آغاز کرد. در بعداز ظهر همین روز، سه فروند میگ 23، فرودگاه بین المللی مهرآباد تهران را مورد حمله قرار دادند و بدین ترتیب جنگ و تجاوز عراق آغاز شد. گرچه عراق تا قبل از 31 شهریور نیز با 736 مورد تجاوز، خوی تجاوز گری و توسعه طلبانه خود را آشکار کرده بود.

همزمان با تهران، فرودگاه های نظامی و بین المللی تبریز، شیراز، همدان، دزفول و اصفهان نیز مورد حمله هواپیماهای دشمن قرار گرفت.

در نخستین روز مهرماه، نیروی زمینی عراق با استعداد دوازده لشکر و 2500 تانک و نفربر و تعداد زیادی خودرو اقدام به پیشروی در خاک جمهوری اسلامی ایران کرد و قسمت اعظم نوار مرزی را به خصوص در جبهه های میانی به تصرف درآورد. قصرشیرین در محاصره تانک ها و ادوات زرهی دشمن قرار گرفت. نیروهای عراق پس از دور زدن شهر و قطع ارتباط آن و کوبیدن شهر با گلوله های مستقیم تانک، وارد قصر شیرین شدند. همچنین شهرهای سومار، نفت شهر، مهران و چند شهر دیگر مرزی ایران در مدت کوتاهی به اشغال دشمن درآمدند.

در جبهه های جنوبی، بستان در میان بهت و حیرت مردم شهر اشغال شد و سوسنگرد نیز به محاصره درآمد. برخی افراد خود فروخته و ستون پنجم در جنوب، ارتش عراق را ارتش آزادی بخش نامیدند و با جنگ روانی به تضعیف روحیه مردم مسلمان ایران پرداختند. لشکرهای عراق به قصد تسخیر سرپل ذهاب و گیلانغرب به سوی این شهر ها حرکت کردند که با مقاومت نیروهای مردمی رو به رو شدند.

در منطقه شمال غرب، انجام تهاجم و عملیات ایذایی، به احزاب منحله کوموله و دموکرات سپرده شد. عراق تمام توان و نیروهای خود را برای خوزستان و دستیابی به منابع نفتی آن استان به کار گرفت.

ارتش عراق با پیشروی در جبهه های جنوب، قصد شهرهای دزفول، شوش، خرمشهر، آبادان و اهواز را کرد که با مقاومت های مردمی روبه رو شد. نیروهای مسلح ایران با امکانات اندک خود به مقاومت های مردمی شکل جدیدتری داد.

با انتشار اخبار جنایات و اعمال غیر انسانی نیروهای دشمن، خشمی مقدس، مردم مسلمان و سلحشور ایران را فرا گرفت و از هر نقطه، مردم سعی کردند هرچه سریع تر خود را به مناطق عملیاتی برسانند، اما بنی صدر رییس جمهور وقت ایران به شکل های مختلف مانع اعزام نیروهای مردمی به جبهه ها شد.

همزمان با آغاز تهاجم گسترده هواپیماهای رژیم بعثی عراق با حمله به شهرهای مختلف ضمن بمباران متعدد خساراتی را به مراکز مختلف به بار اورد. در این تهاجم چند فروند هواپیمای عراقی سرنگون شد.

ساعت 13:30 منطقه ایلام و دهلران چند بار مورد تجاوز هواپیماهای دشمن قرار گرفت، در این حملات چند میگ دشمن سرنگون شد.

ساعت 13:45، میگ های عراقی با تجاوز به اهواز، باند فرودگاه، سیلو، ماکروویو و ... را بمباران کردند.

هواپیماهای دشمن چند بار به آبادان و خرمشهر حمله و مناطقی چون تلمبه خانه شرکت نفت، اسکله های خسرو آباد و ... را بمباران کردند.

بعد از ظهر همین روز هواپیماهای دشمن چندبار به دزفول تجاوز کرده و در اولین حمله ساعت چهارده قسمتی از باند پایگاه چهارم شکاریرا بمباران کردند. در تجاوزات بعدی دو فروند هواپیمای دشمن سرنگون شد.

ساعت 13:50، هواپیماهای عراقی فرودگاه کرمانشاه و حوالی آن را بمباران کردند .

ساعت 13:55، میگ های عراقی به فرودگاه بوشهر حمله و قسمتی از باند و چند ساختمان را تخریب کردند.

ساعت 14:15، سه فروند میگ عراقی به فرودگاه مهرآباد و پایگاه یکم شکاری حمله کردند که باند پایگاه و شش هواپیمای نظامی مورد اصابت بمب قرار گرفت.

ساعت 14:30، فرودگاه، سپاه و چند نقطه دیگر شهر سنندج بمباران شد و پنج نفر شهید و مجروح شدند و یک هواپیمای دشمن سرنگون شد.

بعدازظهر پیرانشهر و پادگان این شهر مورد تجاوز چند هواپیمای دشمن قرار گفت.

هواپیماهای دشمن پادگان قوشچی(چهل کیلومتری ارومیه) را بمباران کردند.

بعدازظهر سی و یکم شهریور هواپیماهای دشمن پایگاه شکاری، پالایشگاه برق تبریز را بمباران کردند.

هواپیماهای عراقی در این روز کوه های اطراف ذوب آهن اصفهان را بمباران کردند.

هواپیماهای عراقی با تجاوز به شهرکرد، کارخانه قند را بمباران کردند.

ساعت 17:40، میگ های عراقی با حمله به بوشهر دیوار صوتی و شیشه بسیاری از ساختمان ها را شکستند و موجب وحشت مردم شدند.

ساعت18، شهر اسلام آباد مورد بمباران هواپیماهای دشمن قرار گرفت و چند نفر شهید و عده زیادی مجروح شدند.

میگ های عراقی در این روز چند باربه همدان تجاوز و پایگاه هوایی نوژه را بمباران کردند که به قسمتی از باند و انبار مهمات آسیب وارد شد در جریان این تجاوز سه هواپیمای دشمن سرنگون و یک خلبان دستگیر شد.

انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار