ادبیات جنگ افتخار آمیز‌ترین پدیده ادبی ایران معاصر است

احمد دهقان می‌گوید ادبیات جنگ افتخار آمیزترین مضمون داستان معاصر در ایران است.
کد خبر: ۲۵۸۶۰۴
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۵ - 22September 2017
ادبیات جنگ افتخار آمیز‌ترین پدیده ادبی ایران معاصر است

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، احمد دهقان که به دعوت دانشگاه سواس لندن به این کشور سفر کرده است روز گذشته در سخنرانی خود در این دانشگاه به موضوع ادبیات و دفاع مقدس اشاره کرد.

وی در بخشی از سخنرانی خود اظهار داشت: آرزوی هر نویسنده‌ای است که درباره دو موضوع مهم بنویسد، عشق و جنگ. این دو موضوع ادبیات جهان را شکل داده‌اند و ادبیات کلاسیک و معاصر از این دو موضوع شکل گرفتهاند. از همینگوی در غرب تا تولستوی در شرق از این دو موضوع نوشته‌اند و جهانی شده‌اند.

وی ادامه داد: ادبیات جنگ در ایران هم مهمترین موضوعی است که نویسندگان معاصر از آن کمک گرفته‌‎اند تا جهان داستان امروزین را در ایران شکل دهند. این جهان داستان افتخار آمیزترین مضمون داستان معاصر در ایران است که بسیاری از نویسندگان با نگاهی انسانی و جهانی از آن نوشته‌اند. این نگاه منحصر به فرد که با سرعت به سمت بومی شدن و ایرانی شدن می‌رود، توانسته وجه تمایز این نوع ادبی باشد.

دهقان در ادامه مثالی از یکی از شهدای جنگ آورد و گفت: ادبیات جنگ ایران انسانی‌ترین موضوعات را هدف گرفته است. شاید شما که هزاران کیلومتر از ایران فاصله دارید، حاج رجب را نشناسید، مردی که سی سال پیش مجروح شد و تمام صورتش از بین رفت و سال گذشته شهید شد. این قهرمان بزرگ، سی سال هیچکس او را نمی‌شناخت. پسرش می‌گفت پدرم عاشق سالاد شیرازی بود و سی سال با نی غذا می‌خورد و نمی‌توانست آنچه را که دوست داشت بخورد و با حسرت به آن نگاه می‌کرد. ادبیات جنگ یعنی رو به رو شدن با چنین سوژه‌هایی، قهرمانی که جوانی‌اش را داده و حتی نتواند غذایی را بخورد که عاشقش است و سی سال خانه نشین باشد و کسی او را نبیند. داستان جنگ شناختن و گفتن از این شخصیت‌هاست و نهیب زدن بر سر خوانندگان که این‌ها دور و بر شما هستند، مهربانی از یادتان نرود.

دهقان همچنین گفت: مشکل ما این است که به دنبال رمان عالی و فوق‌العاده هستیم، بدون اینکه متوجه باشیم رمان عالی را نویسنده عالی می‌نویسد. نویسنده بزرگ را جامعه به دنیا می‌آورد و او را تر و خشک می‌کند تا به بهترین و بالاترین تبدیل شود. همان کاری که جامعه ترکیه با اورهان پاموک کرد و او نماینده روح فرهنگ این کشور در جهان شد. در دنیا، رمان‌های بزرگ را نویسندگان بزرگ می‌نویسند و جوامع هستند که نویسندگان بزرگ را در ابتدا می‌شناسند، بعد می‌شناسانند و می‌آفریند و تولید می‌کنند و به دنیا معرفی می‌شود.

وی در همین زمینه گفت: اول جامعه باید بتواند نویسنده بزرگ تولید کند و این خوانندگان در جوامع هستند که با خواندن آثار یک نویسنده و پسندیدن او، او را نماینده خود می‌کنند. اگر روزی جامعه ما به سوی آثار فاخر و عمیق رو آورد، آن وقت می‌توان امیدوار بود که نویسنده بزرگ و در نتیجه رمان بزرگ تولید می‌شود.

یادآوری می‌شود، کارولین کراس کری، هوشنگ مرادی کرمانی و افشین شحنه تبار نیز در این نشست حضور داشتند.

منبع: مهر

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار