نقش شهرستان بافق در دوران دفاع مقدس

شهرستان بافق در استان یزد در دوران دفاع مقدس با اعزام 4300 رزمنده به مناطق عملیاتی، 252 شهید، 470 جانباز و 66 آزاده تقدیم اسلام کرده است.
کد خبر: ۲۵۸۷۶۶
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۷ - 03October 2017

به گزارش خبرنگار دفاع پرس از یزد، در شهریورماه سال 1342 با ورود شهید محراب، آیت‌الله صدوقی (ره) به شهرستان بافق، اخبار جوانه‌‌زدن نهضت امام، در این منطقه منتشر شد. شهید صدوقی، با حضور در مسجد جامع بافق و اقامه نماز و سخنرانی، بنا به درخواست آیت‌الله میرغنی‌زاده، امام جمعه وقت، مردم را از جریان‌ها داخلی کشور آگاه می‌کردند و اعلامیه‌، رساله و عکس‌های امام خمینی را با ارتباط با بعضی اشخاص از جمله حجت‌الاسلام سید جواد سلیمانی، در سطح منطقه توزیع می‌کردند.

این ارتباط ادامه یافت تا اینکه در پی دو بار دستگیری حجت‌الاسلام سلیمانی، مردم روبه‌روی فرمانداری، راهپیمایی انجام داده  و با سخنرانی ایشان، مردم ولایی شهرستان بافق جریانات انقلاب را همراهی می‌کنند.

در اوایل انقلاب گروهی برای آموزش نظامی به بافق آمدند و با تشکیل دفتر بسیج، این دفتر با کمک‌های مردمی اداره می‌شد. در جریان انفجارات حزب جمهوری، به دستور شهید صدوقی، برای حفاظت از بیت امام،  نیروهایی کارآزموده از بافق اعزام شدند که یکی از آنها شهید بزرگوار «اکبریان» بود. در ایام نوروز بچه‌های حفاظت قرآن‌هایی را که توسط حضرت امام امضاء شده بود به خانواده‌های شهدایی که به بازدید می‌رفتند، تقدیم می‌کردند.

شهرستان بافق نکات به یادماندنی و امتیازهای خیلی بالایی دارد؛ از تشکیل کمیته گرفته تا دفاع مقدس. برادر رزمنده «علی‌اکبر قانعی» در این‌باره می‌گوید: «اوایل انقلاب ساختمانی در تهران بود که در آنجا با عنوان چریک‌های فدایی خلق به مردم حمله می‌کردند. کمیته که تشکیل شد، اولین گروهی که از یزد برای محاصره آن ساختمان اعزام شد از شهرستان بافق بود. بچه‌های ما در تهران کار حفاظت از زندان اوین را نیز برعهده داشتند.»

نقش شهرستان بافق در دوران دفاع مقدس

با پیروزی انقلاب، لازم بود با بعضی از تهدیدات مثل حمله کومله، کردها و دموکرات‌ها مبارزه و مقابله جدی صورت بگیرد. اولین گروهی که از استان یزد به کردستان اعزام شد، تعدادی از بچه‌های بافق به فرماندهی شهید «منتظرقائم» بودند که در آنجا با کومله و دموکرات می‌جنگیدند.

از افتخارات بافق این است که قبل از تشکیل ستاد پشتیبانی برای جبهه‌های حق علیه باطل درکشور 10 تا 15 روز پس از تجاوز عراق، تمام کارکنان شرکت سنگ آهن بافق 3 تا 10 روز از حقوق خود را برای پشتیبانی از جبهه اختصاص دادند و اولین حسابی که در بانک ملی ایران برای پشتیبانی جبهه تشکیل ‌شد، شماره حساب 950 این بانک است. این شهرستان، از پیش از انقلاب تا پس از دوران هشت ساله دفاع مقدس، در تمام  صحنه‌ها از پیشروهای دفاع از این انقلاب الهی بوده است.

در سال 60 که هنوز تیپ الغدیر تشکیل نشده بود، در شب عاشورا گروهی با فرماندهی سردار شهید «اکبریان» و دیگر دوستان از حسینیه «میانگاه بافق» به صورت کفن‌پوش حرکت کرده و به جبهه‌های نبرد حق علیه باطل رفتند.

 نیروها برای رفتن داوطلب بودند. جذب نیرو خیلی خوب بود به طوری که هر دفعه‌ای که می‌خواستند نیرو اعزام کنند حداقل 50-60 نفر برای اعزامی بودند.

نقش شهرستان بافق در دوران دفاع مقدس

الحمدلله مردم بافق، همه شیعه و عاشق امام حسین (ع) هستند. برای همین بود که وقتی ندای «هل من ناصر ینصرنی»  امام راحل بلند می‌شد، لبیک می‌گفتند و از قشر دانش‌آموز تا کارگر و کارمند برای اعزام حاضر بودند؛ این جنگ را جنگ مرزی و منطقه‌ای نمی‌دانستند؛ بلکه جنگ علیه اسلام و شیعه می‌دانستند؛ به همین دلیل داوطلبانه شرکت و استقبال خوبی می‌کردند. آماری هم که از اعزام موجود هست نشان‌گر این استقبال خوب است؛ البته در این میان روحانیت معظم هم نقش بسزایی داشتند. مشوق اصلی روحانیت بود بویژه «حضرت آیت‌الله سید محمد میرغنی‌زاده» که خودشان تمام بچه‌ها را از زیر آینه قرآن رد می‌کردند، می‌بوسیدند و برای‌شان دعا می‌خواندند.

پس از تشکیل تیپ الغدیر،هم هرجا تیپ نیازی داشت، از مهندسی گرفته تا خودرویی، بافقی‌ها حاضر بودند. زمانی وسایل بعضی از تانک‌ها را گیر نمی‌آوردند. در سنگ آهن ماشین‌های بلاز روسی بود که با آن سنگ حمل می‌کردند. قطعات این ماشین‌ها را  برمی‌داشتند و با آن تانک‌ها را راه‌اندازی می‌کردند.»

نقش شهرستان بافق در دوران دفاع مقدس

شهرستان بافق در دوران دفاع مقدس، با اعزام  حدود 4300 رزمنده به مناطق عملیاتی، 252 شهید،470 جانباز و66 آزاده تقدیم اسلام کرده است.

 مناطقی نیروهای بافقی به آن اعزام شدند، عبارتند از: آبادان، مریوان، سوسنگرد، گیلان غرب، خرمشهر، کوشک، عین خوش، شرهانی، ارتفاعات حمزه سیدالشهدا، پنج‌بین، جزیره مجنون. ام‌الرصاص، فاو، ماووت، جنگل امقر، جوان رود، موسیان، رقابیه، حاج عمران، جفیر، تپه‌های گردرش، دیوان‌دره، شاخ‌شمیران، پاسگاه زید، شرق دجله، سردشت، بانه، مهران، قامیش،  اهواز، دزفول، دهلران و...

عملیات‌هایی که نیروهای بافقی در آن حضور داشتند عبارتند از: محمدرسول‌الله، بیت‌المقدس، رمضان، محرم، والفجرمقدماتی، والفجر 2، 3، 4 و 8، بیت‌المقدس 2 و 4، مطلع‌الفجر، کربلای 4، 5 و 8، خیبر، نصر7، بدر، قدس 5 و فتح‌المبین.

نقش شهرستان بافق در دوران دفاع مقدس

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها