هانی‌زاده در گفت‌وگو با دفاع پرس:‌

«مسعود بارزانی» با شکست سیاسی روبه‌رو می‌شود/ اقلیم کردستان حمایت «ایران» را از دست می‌دهد

کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه رئیس اقلیم کردستان در اجرای همه‌پرسی با شکست سیاسی روبه‌رو خواهد شد، گفت: اقلیم کردستان با اجرای این همه‌پرسی حمایت ترکیه و ایران را از دست می‌دهد.
کد خبر: ۲۵۸۷۷۳
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۴ - 23September 2017

حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، در خصوص اجرای همه‌پرسی در اقلیم کردستان اظهار داشت: علی‌رغم مخالفت‌های جهانی با اجرای همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان، مسعود بارزانی رئیس این اقلیم اصرار دارد، این همه‌پرسی برگزار شود. به نظر می‌رسد هدف اول مسعود بازرانی از اجرای این همه‌پرسی افزایش سقف مطالبات اقلیم کردستان از دولت مرکزی عراق است.

کارشناس مسائل غرب ‌آسیا تصریح کرد: با توجه به شرایطی که مسعود بارزانی برای لغو همه‌پرسی قرار داده است، به نظر می‌رسد شرایط به‌گونه‌ای است که هرگونه نتیجه‌ای در خصوص این همه‌پرسی با مخالفت جامعه جهانی مواجه خواهد شد.

وی افزود: مسعود بارزانی در آینده نخواهد توانست از دولت مرکزی عراق امتیازاتی بگیرد؛ ضمن اینکه دولت حیدرالعبادی چه در سطح پارلمان و چه در سطح دادگاه عالی قانون اساسی مخالف خود را با اجرای این همه‌پرسی اعلام کرده است.

هانی‌زاده در ادامه با بیان اینکه رژیم صهیونیستی تنها حامی جدایی اقلیم کردستان از پیکره عراق است، تصریح کرد: دلیل اینکه اسرائیل از جدایی اقلیم کردستان از پیکره عراق استقبال می‌کند، این است که رژیم صهیونیستی قصد دارد پس از اینکه اقلیم کردستان از عراق جدا شد، اقدام به ایجاد پایگاه‌هایی در خاک این اقلیم کند تا بوسیله آن مزاحمت‌هایی برای کشورهای که در خط محور مقاومت هستند، ایجاد کند.

کارشنای مسائل غرب آسیا با تاکید بر اینکه افکار عمومی هنوز برای برگزاری همه‌پرسی در اقلیم کردستان آمادگی ندارد و هر نتیجه‌ای حاصل شود، قابل اجرا نیست، گفت: مسعود بارزانی در این طرح با شکست سیاسی روبرو خواهد شد. ضمن اینکه در خود اقلیم کردستان نیز برخی از احزاب اسلامی با این همه‌پرسی مخالفت هستند.

وی در خصوص واکنش آمریکا به اجرای این همه‌پرسی نیز اظهار داشت: آمریکا با جدایی اقلیم کردستان از عراق مخالف نیست؛ اما شرایط را برای جدا شدن مناسب نمی‌داند، ضمن اینکه اتحادیه اروپا و شورای امنیت سازمان ملل با این همه‌پرسی نیز مخالفت کرده‌اند.

هانی‌زاده گفت: مسعود بارزانی در اجرایی کردن این همه‌پرسی با مشکلات زیادی روبرو خواهد شد و نخواهد توانست جامعه جهانی را به جدایی اقلیم کردستان از عراق راضی کند. بارزانی با این همه‌پرسی همه امتیازاتی که در گذشته داشت، از دست خواهد داد. اقلیم کردستان که در عدم اجرای این همه‌پرسی در مقابل ایران، ترکیه و سوریه ایستادگی می‌کند و با اجرای آن در واقع حمایت خود را از این کشورها از دست می‌دهد.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار